Skip to main content
Antwoord

Beheer van Box 12 en SuperWifi 2 punten lukt niet goed. Instellingen worden niet opgeslagen

• April 29, 2025
  • 6 reacties
  • 106 keer bekeken

Hallo,

Ik vraag me zo langzamerhand af of mijn Box12 nog wel echt de master is in het netwerk en waarom de slaves niet de instellingen willen overnemen (gastnetwerk etc.)
En hoe ga ik dit rechtzetten?

Het volgende doet zich voor:

Ik heb drie SuperWifi 2 versterkers geïnstalleerd, in eerste instantie draaiden die prima. Tot ik opmerkte dat een van de versterkers maar niet wilde updaten naar de nieuwste versie. (Wel een uitgegrijsde upgrade knop beschikbaar, maar dus niet actief). Ik heb de upgrade geprobeerd te forceren door herstart en reset, maar dat hielp niet.) Uiteindelijk alle apparaten losgekoppeld en gereset en weer opnieuw aangesloten etc.) 

Zonder enige verbetering maar wel een vreemde eindsituatie. Afhankelijk van hoe ik de router en de versterkers benader zie ik verschillen in status. 

Met de browser zie ik dat mijn gastnetwerk en extra wifinetwerken voor 2.4 en 5 ghz niet meer actief zijn, Uit staan. Als ik ze wil inschakelen wordt aangegeven dat de wijziging wordt opgeslagen, maar zodra ik terugkeer op de overzichtpagina staat het weer uit. Waar de wijziging dan wordt opgeslagen? Waarom die niet terug te zien is? En dat geldt voor alle drie de extra netwerken.

Op de topologie van het thuisnetwerk worden drie extenders gemeld maar geen een staat in de lijst met actieve apparaten.
Op de pagina verbonden apparaten wordt één SuperWifi2 versterker getoond zonder actieve verbindingen. De andere twee versterkers worden gemeld als niet verbonden.
(Als ik met andere tooling kijk ie ik ze wel actief in het netwerk met het juiste IP-adres)

Als ik mbv de wifimanager (wifinetwerk beheren) in de MijnKPN-app ga kijken hoe de vlag er bij staat worden de extra netwerken gemeld als actief, staan Aan! Maar wel alle drie met 0 apparaten online. Als ik ze vervolgens probeer uit te zetten wordt na enkele tellen weer de Mijn wifinetwerk pagina getoond met dezelfde situatie, er werd geen netwerk uitgezet!

Bij Internetpunten worden router en drie SuperWifi punten gemeld met verbonden apparaten.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@FLaDin. Welkom terug op de KPN Community! 

Het lijkt erop dat de synchronisatie tussen het modem en de SuperWifi versterkers niet optimaal is. Heb je toevallig de Wifi op je modem uitgezet? Dan wil het wel eens voorkomen dat de synchronisatie van instellingen zoals gastnetwerk en Extra Wifi niet goed plaatsvindt met de SuperWifi versterkers. Dit is hersteld in de laatste update voor de SuperWifi 2 punten. Ook kan een draadloze verbindingsset in het netwerk wat roet in het eten gooien. Als je die nog gebruikt, dan is het misschien raadzaam om te kijken of je die kunt vervangen voor een SuperWifi versterker. 

Hoe je het ook kunt herstellen is door je thuisnetwerk een reset te geven. Dit doe je door in te loggen op je modem, te gaan naar Instellingen, te kiezen voor Systeem en als laatste druk je op ‘zet terug naar fabrieksinstellingen’ naast Reset thuisnetwerk. Je dient daarna wel weer je gastnetwerk en Extra Wifi opnieuw in te stellen. 

Hopelijk kom je eerst zo verder. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 2, 2025

Hoi ​@FLaDin. Welkom terug op de KPN Community! 

Het lijkt erop dat de synchronisatie tussen het modem en de SuperWifi versterkers niet optimaal is. Heb je toevallig de Wifi op je modem uitgezet? Dan wil het wel eens voorkomen dat de synchronisatie van instellingen zoals gastnetwerk en Extra Wifi niet goed plaatsvindt met de SuperWifi versterkers. Dit is hersteld in de laatste update voor de SuperWifi 2 punten. Ook kan een draadloze verbindingsset in het netwerk wat roet in het eten gooien. Als je die nog gebruikt, dan is het misschien raadzaam om te kijken of je die kunt vervangen voor een SuperWifi versterker. 

Hoe je het ook kunt herstellen is door je thuisnetwerk een reset te geven. Dit doe je door in te loggen op je modem, te gaan naar Instellingen, te kiezen voor Systeem en als laatste druk je op ‘zet terug naar fabrieksinstellingen’ naast Reset thuisnetwerk. Je dient daarna wel weer je gastnetwerk en Extra Wifi opnieuw in te stellen. 

Hopelijk kom je eerst zo verder. 

• Auteur
  • May 4, 2025

Hallo Arjan

Dank voor de tips, ik ga er mee aan de gang.

Nee ik heb de WiFi op de modem / router niet uitgezet.

Ik heb inderdaad een powerline dLan Wifi actief. Die had ik bij de eerste initiële installatie van de superwifi versterkers uitgezet. Zal ik weer opnieuw doen. Hoewel deze apparaten wel eerst goed naast elkaar functioneerden.

De update op die ene versterker krijg ik maar niet op gang!

In de tussentijd heb ik niet stilgezeten en ben weer tegen wat vreemde dingen aangelopen, vind ik.

• Ik heb de versterkers alweer meerdere keren herstart en zowel draadloos als weer opnieuw met kabel gekoppeld. Zonder wijziging in de situatie.
  • Nu zie ik wat ik eerder ook al eens gezien had maar niet kon reproduceren (vandaar dat ik het niet vermeld heb) maar één versterker wordt niet meer getoond. Twee versterkers hebben hetzelfde IP adres gekregen dat buiten mijn range zoals die op de box12 staat ingesteld valt, namelijk 192.168.1.254. Ik heb alles in de reeks 192.168.2.
    Vanwaar komt dit en is dat wel correct of juist de bedoeling?
  • Verder heb ik nu de extra 2.4 en 5 ghz netwerken aan kunnen zetten. Heel typisch niet op de manieren die ik eerder omschreef maar met de MijnKPN app / mijn wifinetwerk beheren / geavanceerde instellingen. Alleen met die optie krijg ik ze aan de praat, jammer dat het gastnetwerk hier niet ook weer aangezet kan worden.

Dan toch maar die reset van het thuisnetwerk doen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Vanwege dit vreemde gedrag wat je ervaart (bijvoorbeeld ook de IP-range waarin de versterkers terecht gekomen zijn), ontkom je er denk ik niet aan om even met een schone lei te beginnen en een reset van je thuisnetwerk te doen. Dan wordt ook je Experia Box teruggezet naar de fabrieksinstellingen en dat is ben ik bang wel even nodig. Laat de SuperWifi versterkers ook voor minimaal een uur aan het modem zitten na de reset. Dat hebben ze wel nodig om de laatste update op te kunnen halen. 

Je zou trouwens wel het gastnetwerk moeten kunnen aanzetten via Wifinetwerk beheren in de MijnKPN app. Dat is bij mij de eerste optie bovenaan als je eenmaal bij Wifinetwerk beheren zit. 

• Auteur
  • May 5, 2025

Dan wordt ook je Experia Box teruggezet naar de fabrieksinstellingen en dat is ben ik bang wel even nodig. Laat de SuperWifi versterkers ook voor minimaal een uur aan het modem zitten na de reset. Dat hebben ze wel nodig om de laatste update op te kunnen halen.  Ben er al mee bezig

Je zou trouwens wel het gastnetwerk moeten kunnen aanzetten via Wifinetwerk beheren in de MijnKPN app. Dat is bij mij de eerste optie bovenaan als je eenmaal bij Wifinetwerk beheren zit.  Die optie werkte dus niet ook voor de extra 2,4 en 5 netwerken. Alleen onderin bij geavanceerde instellingen werkte het wel.

Maar ben inmiddels zover dat box12 gereset is en de versterkers.  Zal je advies opvolgen voor ik verder ga.

Dank

• Auteur
  • May 6, 2025

Zo ik heb alles gereset en weer opgestart zoals geadviseerd (Handelingen en volgorde etc.)

Ik heb alles 24 uur aan de kabel laten hangen, voordat ik ze draadloos gemaakt heb.
Apparaten hebben de juiste IP adressen en hebben goede verbinding.

Beheer weer zoals normaal. Hoewel ik nog steeds verschillen zie in de statussen als ik de router lokaal via de browser benader of de MijnKPN app gebruik!

Gastnetwerk en extra netwerken staan aan. Zie ik op de box12.
Maar inloggen op de versterkers zegt dat ze daar weer uitstaan.
Ik dacht dat de versterkers de instellingen van de master vanzelf overnemen. Moet dat in de interface van die versterkers niet terug te zien zijn? Of staan die extra netwerken nu alleen aan op de master, de box12?

Dat ene Superwifi punt is nog steeds niet geupdated (firmware SW2.C.24.03.00) terwijl de rest op SW2.C.24.07.04 staat. Wanneer 9en hoe) zal/ moet/ kan dat apparaat geupdate worden?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Mooi dat in het beheer- en IP-adres-overzicht alles weer in orde lijkt te zijn. En het klopt dat je alleen in de interface van de Box 12 kunt zien dat het gastnetwerk en Extra Wifi aanstaat. Je kunt dit alleen instellen op de master en je kunt niets meer instellen op de interface van de SuperWifi's. 

Wat betreft de firmwareversies van de SuperWifi punten is het even wachten op de volgende huishoudmigratie. In die update word je Box 12 en SuperWifi punten opgewerkt naar de laatste versie. Dat zal over niet al te lange tijd plaatsvinden. Als er daarna nog steeds een verschil zit in de versies, klop dan even weer bij ons aan. Dan kan ik kijken of we één van je punten een zetje kunnen geven.