Skip to main content

Hi KPN Community!

Samenvatting probleem: Welke router is het beste in combinatie met de KPN glasvezel modem om op een 3e verdieping ook gigabit snelheden te kunnen hebben? (huidig een Netgear r6400v2)

 

Langere versie:

Ik ben recentelijk overgestapt op glasvezel en leef in een 3 verdieping huis. Directe ethernet verbinding met de modum geeft mij de volle Gigabit snelheid, maar wanneer het gaat via de router die ik op de 3e verdieping heb staan (Netgear r6400v2) krijg ik rond de 200mbps.

Ik zou op de 3e verdieping ook graag gebruik willen maken van glasvezel. Ik ben er van bewust dat er natuurlijk meerdere apparaten gebruik maken van het netwerk en hierdoor snelheden kunnen vertragen, maar dat is hier niet het probleem.

Ik heb gezien dat ik ook gebruik zou kunnen maken van een netwerk switch, dus als dat ook een goeie optie is dan zou ik aanbevelingen ook waarderen! Hiervoor moeten wel 3 ethernet ports beschikbaar zijn.

Hebben jullie ook een soortgelijke ervaring gehad? Als dat zo is, met welke router/switch zou ik mijn probleem het beste op kunnen lossen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

 

Joel

 

 

Een ethernet kabel over afstand van 3 verdiepingen is best lang, misschien wordt de snelheid automatisch verlaagd door foutencorrectie. Je kan beter een switch in 1. of 2. verdieping plaatsen, deze switch werkt als versterker en kan volle snelheid verder leiden naar 3. verdieping. Een managed switch is aan te raden wegens igmp snooping, ik heb goede ervaring met netgear, ze zijn goedkoop en snel


Ethernetkabel over drie verdiepingen is geen enkel punt, je kunt een beetje ethernetkabel tot 100m lang maken. Als je shielded cat6a koopt bent je echt voor de komende 20 jaar klaar, ook voor 10Mbit

Voor de switches, koop netgear smart switches ( met de E erin).

een router staat normaliter beneden, een tweede router is niet nodig, dat kun je af met switches.

 


Directe ethernet verbinding met de modum geeft mij de volle Gigabit snelheid, maar wanneer het gaat via de router die ik op de 3e verdieping heb staan (Netgear r6400v2) krijg ik rond de 200mbps.

Ik vermoed gebruik van wel heel slechte kwaliteit ethernet kabels.
Er is tegenwoordig erg veel rotzooi op de markt.
Of mogelijk slecht samengesteld, bijv. door keus van een verkeerd type “stranded” kabel bij gebruik van contactdozen, waardoor slecht contact van de LSA doorgedrukte verbindingen.

Om de invloed van de Netgear zelf even buiten beschouwing te laten, kun je de stekker van de ethernetkabel die van beneden naar boven gaat, beneden rechtstreeks in het glasvezelkastje steken,
en de KPN modem/router boven aansluiten.  En daar opnieuw een test doen.

(Ook het korte stukje kabel van bijv. een netwerk contactdoos boven naar het apparaat,
gebruik uitsluitend fatsoenlijke kwaliteit ethernetkabel).

Diverse links en doorverwijzingen m.b.t. kabels bij elkaar bij < DEZE reactie / onderwerp >

Om op elke verdieping dan maar een switch te gaan inzetten, om te “proberen” het gebruik van slechte kabel en/of contacten wat op te krikken, is een surrogaat oplossing.
Gebruik gewoon fatsoenlijk materiaal en check de verbindingen, tot op het laatste eindpunt.


Als je met “KPN glasvezel modem” een Experiabox (v10a/v10 of box 12) bedoeld:
Voor een betere snelheid van de lan poorten de R6400v2 gebruiken in AP-modus (acces point). bron
Een goede netwerkswitch  (met IGMP Snooping voor de KPN TV ontvanger): Netgear GS105Ev2 

 


Directe ethernet verbinding met de modum geeft mij de volle Gigabit snelheid, maar wanneer het gaat via de router die ik op de 3e verdieping heb staan (Netgear r6400v2) krijg ik rond de 200mbps.

Ik vermoed gebruik van wel heel slechte kwaliteit ethernet kabels.
Er is tegenwoordig erg veel rotzooi op de markt.
Of mogelijk slecht samengesteld, bijv. door keus van een verkeerd type “stranded” kabel bij gebruik van contactdozen, waardoor slecht contact van de LSA doorgedrukte verbindingen.

Om de invloed van de Netgear zelf even buiten beschouwing te laten, kun je de stekker van de ethernetkabel die van beneden naar boven gaat, beneden rechtstreeks in het glasvezelkastje steken,
en de KPN modem/router boven aansluiten.  En daar opnieuw een test doen.

(Ook het korte stukje kabel van bijv. een netwerk contactdoos boven naar het apparaat,
gebruik uitsluitend fatsoenlijke kwaliteit ethernetkabel).

Diverse links en doorverwijzingen m.b.t. kabels bij elkaar bij < DEZE reactie / onderwerp >

Om op elke verdieping dan maar een switch te gaan inzetten, om te “proberen” het gebruik van slechte kabel en/of contacten wat op te krikken, is een surrogaat oplossing.
Gebruik gewoon fatsoenlijk materiaal en check de verbindingen, tot op het laatste eindpunt.

Dankjewel voor je suggestie! Misschien was het wel slim van mij om erbij te zeggen dat ik alle kabels heb geswitched naar Cat6a tijdens de overstap.

Ik heb inderdaad de test gedaan door op de 3e verdieping direct mijn pc op de modum aan te sluiten en die gaf mij gigabit snelheid van kng 918 ~ 980mbps.


Als je met “KPN glasvezel modem” een Experiabox (v10a/v10 of box 12) bedoeld:
Voor een betere snelheid van de lan poorten de R6400v2 gebruiken in AP-modus (acces point). bron
Een goede netwerkswitch  (met IGMP Snooping voor de KPN TV ontvanger): Netgear GS105Ev2 

 

Dankjewel voor je antwoord! Ik zal als eerste de AP modus proberen op de router. Dank voor de suggestie van de switch.


Een ethernet kabel over afstand van 3 verdiepingen is best lang, misschien wordt de snelheid automatisch verlaagd door foutencorrectie. Je kan beter een switch in 1. of 2. verdieping plaatsen, deze switch werkt als versterker en kan volle snelheid verder leiden naar 3. verdieping. Een managed switch is aan te raden wegens igmp snooping, ik heb goede ervaring met netgear, ze zijn goedkoop en snel

Dankjewel voor je antwoord! Welke switch zou je hiervoor aanraden?


@Joël Donsu Een Netgear GS308E met 8x1Gbs kost rond 25,- niet veel meer dan die 5x1Gbs versie


Misschien was het wel slim van mij om erbij te zeggen dat ik alle kabels heb geswitched naar Cat6a tijdens de overstap.

Ik heb inderdaad de test gedaan door op de 3e verdieping direct mijn pc op de modum aan te sluiten en die gaf mij gigabit snelheid van kng 918 ~ 980mbps.


Op zichzelf is het “stempeltje” / benoeming van “CAT6A” geen enkele garantie dat kabels voldoen.
Met die specificering wordt veelvuldig de hand mee gelicht.

De aanvullende praktische test die je hebt uitgevoerd, geeft beter inzicht.
(Het “doormeten” van kabel middels een kabeltest utility waarmee Netgear managed switches zijn toegerust, geeft je nog beter inzicht of connecties ook werkelijk aan gestelde eisen voldoen).


Als je met “KPN glasvezel modem” een Experiabox (v10a/v10 of box 12) bedoeld:
Voor een betere snelheid van de lan poorten de R6400v2 gebruiken in AP-modus (acces point). bron
Een goede netwerkswitch  (met IGMP Snooping voor de KPN TV ontvanger): Netgear GS105Ev2 

 

Net geprobeerd, heb nu volle snelheid, erg bedankt!