Skip to main content

Goedendag,

Weet iemand of dit mogelijk is?

Wij gaan overstappen naar KPN glasvezel, maar heb veel lampen e.d. werken op 2,4 ghz.

Als het niet kan werken op glasvezel, zou je dan een extra 2,4 ghz router moeten aanschaffen, en is die dan te koppelen met de KPN glasvezel router of iets dergelijks?

Misschien heeft één van jullie info/ oplossing hiervoor.

Alvast bedankt,

Charles

Hallo @Aertsen28 er verandert wat de wifi betreft niets bij de overgang naar glasvezel. Alleen de drager van het bekabelde internetsignaal wijzigt van koper naar glas.

 

 


WiFi heeft niets met glasvezel te maken. WiFi is een draadloos netwerk in uw huis. Glasvezel ligt buiten onder de grond.

Zit u nu bij een andere provider? 


Zijn nu klant bij Ziggo.


Op de KPN Box kunt u een "Extra WiFi" netwerk maken. Daarbij kunt u voor alleen 2,4 Ghz kiezen. En voor de naam/wachtwoord kunt u hetzelfde instellen als dat u nu bij Ziggo heeft. Dan zou alles zo moeten werken.

Wat betreft het verbinding maken met WiFi…

Een ander punt: heeft u de apparaten een statisch ip adres gegeven? Ingesteld op de apparaten zelf?


Het extra wifi netwerk aanmaken klinkt als een goeie optie.

Nee, geen statisch ip adres volgens mij, apparaten kon ik gewoon inleren op de "normale” wifi van Ziggo. Moest daarvoor geen extra aanpassingen doen.

Zeker al wat wijzer geworden.

Dank hiervoor!


Hoi @Aertsen28, welkom op het forum en welkom bij KPN! De Extra Wifi optie is hiervoor een handige oplossing inderdaad. Voor als je zo ver bent kan je in onze Kennisbank kijken, daar hebben we een artikel die je helpt met het instellen ervan:

 


Hee!!

Super, ga ik doen.

Bedankt.

Charles


Waar je wel op moet letten is, dat je huidige dhcp reeks ook op je nieuwe router moet worden ingesteld.
Voorbeeld Ziggo DHCP: 192.168.1…..
Al je lampen houden nl deze range vast, dat heb ik inmiddels zelf ondervonden, want alleen de Wifi 2,4ghz instellingen kopieren naar je nieuwe router gaat niet op, mits je de DHCP range hetzelfde maakt.

Ik kwam er zelf achter na plaatsen van een nieuwe router van Ziggo.
Ik had alle wifi instellingen exact hetzelfde gemaakt, maar kreeg geen lampen, aico's en camera's meer te zien.
Het bleek dat de DHCP van de nieuwe router niet ingesteld was op dezelfde range, sterker nog ik kon de range ook niet aanpassen, (SagemCom router ziggo), dat was zo ingesteld door Ziggo
Ik had ook geen zin om alle devices opnieuw op te gaan starten, zeker de airco's doen dan wel een moeilijk (multisplit), dus ip ranges aanpassen naar dezelfde range als op de oude router.


 

 


Hoi,

Zit ook nog bij Ziggo, maar ga naar KPN in juni, je bedoelt dat ik eigenlijk alle lampen, camera's e.d. moet verwijderen uit de LSC app en opnieuw moet inleren?

KPN heeft natuurlijk een eigen DHCP range? Hoe kan ik dit dan eventueel aanpassen, als het kan? In de app van LSC?

Alvast bedankt weer.

Charles.


Hallo @Aertsen28 de IP-range bij KPN is 192.168.2.X, anders dan bij Ziggo dus.

Je zult, als je klant wordt bij KPN, waarschijnlijk een KPN Box12 krijgen en daarvan kan de IP-range (nog) niet gewijzigd worden, er komt echter een firmware update aan waarbij dat wel moet kunnen.