Skip to main content
Vraag

Blokkering smb verkeer in modem V10A?

• May 16, 2025
  • 10 reacties
  • 95 keer bekeken

Ik heb een Experia Box v10A. Ik gebruik thuis meerdere Windows-pc's die via Verkenner bestanden met elkaar delen via het SMB-protocol (port 445).

Mijn situatie:

• Mijn nieuwe laptop is via Wi-Fi verbonden met de Experia Box.

• Mijn vaste pc (MainPC) is bekabeld (Ethernet) aangesloten.

• Vanaf de laptop kan ik de gedeelde mappen van de pc benaderen.

• Maar vanaf de pc krijg ik géén toegang tot de laptop via \\<laptopnaam> of \\<IP-adres> — zelfs niet als de firewall is uitgeschakeld.

• De laptop is zichtbaar in het netwerkoverzicht, maar de verbinding mislukt telkens.

Mijn vermoeden is dat er sprake is van een vorm van client-isolation of een beperking in Wi-Fi naar LAN-bridging, waardoor SMB-verkeer van bekabelde apparaten naar draadloze apparaten wordt geblokkeerd.

Mijn vraag:

Is het op de Experia Box v10A mogelijk om volledig SMB-verkeer tussen bekabelde en draadloze apparaten toe te staan (LAN ↔ WLAN bridging)?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

• May 16, 2025

Dit zou geen enkel probleem moeten zijn. Kun je de laptop ook eens bekabeld aansluiten? Maakt dat nog uit voor de werking? Kan je vanaf je smartfoon ook niet bij de laptop? Daarvoor kun je een app gebruiken zoals bijvoorbeeld CX File Explorer. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 16, 2025

Het verhaal dat ik gepost heb is geschreven door chat.gtp. Ik had een nieuwe laptop gekocht en dan is het handig om bestanden naar de nieuw PC te sturen via de Windows verkenner. Dat lukt perfect van laptop naar PC , maar niet andersom. Na een (groot) aantal pogingen heeft Chat-gtp bovenstaande boodschap geschreven.

Zoals je zegt, het zou geen enkel probleem moeten zijn, daarom gaan Chat en ik ook door. Maar  het is zowiezo een luxe probleem, want ik kan de file transfer gewoon vanuit de laptop doen.

Luxe probleem, maar we kunnen dit toch niet op ons laten zitten?

• May 16, 2025

Hallo ​@DeWaarderWeg 

Bij Microsoft hebben ze diverse mogelijke oplossingen op een rijtje gezet, wellicht zit er 1 bij die voor jou van toepassing is:

Als je problemen met het delen van bestanden of mappen wilt oplossen, volg dan de onderstaande stappen op alle computers van waaruit je wilt delen.

• Windows bijwerken Ervoor zorgen dat alle computers de meest recente updates hebben, is essentieel om ervoor te zorgen dat u geen stuurprogramma' s of Windows-updates mist. 
    Windows Update openen

• Zorg ervoor dat de computers zich op hetzelfde netwerk bevinden. Als je computers bijvoorbeeld via een draadloze router verbonden zijn met het internet, moet je ervoor zorgen dat ze allemaal verbinding maken via dezelfde draadloze router.

• Als je een Wi-Fi-netwerk gebruikt, stel je dit in op Privé. Zie Essentiële netwerkinstellingen en -taken voor meer informatie.

• Schakel netwerkdetectie en bestands- en printerdeling in en schakel delen met wachtwoordbeveiliging uit.

1. Selecteer de knop Startmenu en selecteer vervolgens Instellingen.

2. Typ in de zoekbalk Een instelling zoekenGeavanceerde instellingen voor delen beheren en selecteer Geavanceerde instellingen voor delen beheren in de voorgestelde resultaten.

3. Selecteer in het venster Geavanceerde instellingen voor delen onder Privé de optie Netwerkdetectie inschakelen en Bestands- en printerdeling inschakelen.

4. Selecteer onder Alle netwerken de optie Met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen.

• Laat services voor delen automatisch starten.

1. Druk op de Windows-logotoets  + R.

2. Typ in het dialoogvenster Uitvoeren de tekst services.msc en selecteer vervolgens OK.

3. Klik met de rechtermuisknop op elk van de volgende services, selecteer Eigenschappen, als deze niet worden uitgevoerd, selecteer Start en vervolgens naast Opstarttype, de optie Automatisch:

• Function Discovery Provider Host

• Function Discovery Resource Publication

• SSDP Discovery

• UPnP Device Host

Bron: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/bestanden-delen-via-een-netwerk-in-windows-b58704b2-f53a-4b82-7bc1-80f9994725bf#id0ebd=windows_11

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 16, 2025

@DeWaarderWeg Samba uitgaande verkeer is geblokkeerd van modem firewall. Misschien blokkeert de firewall ook het verkeer tussen LAN en WLAN. Wat gebeurt als je firewall op niveau laag/standaard zet?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 16, 2025

@DeWaarderWeg Ik begrijp dat dus vanaf jouw PC naar → laptop toe over LAN niet werkt via SMB. Vanaf laptop → PC wel?

Staat poort 445 wel open op jouw laptop? Je kan dit testen in Windows Command line:

Test-NetConnection -Port 445 -ComputerName <IP ADRES VAN LAPTOP> -InformationLevel Detailed

Je kan ook gebruik maken van nmap, waarvan een GUI op Windows beschikbaar is.

Verder heb je wel op je laptop je netwerkprofieltype op “Particulier” staan, in plaats van Openbaar netwerk? - En heb je mogelijk antivirus op je laptop staan?

Mocht dit allemaal te technisch klinken en je komt er niet uit, geef gerust aan waar je vastloopt. Dan doen we het stap voor stap.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 16, 2025
  • Mijn nieuwe laptop is via Wi-Fi verbonden met de Experia Box.

• Mijn vaste pc (MainPC) is bekabeld (Ethernet) aangesloten.

• Vanaf de laptop kan ik de gedeelde mappen van de pc benaderen.

• Maar vanaf de pc krijg ik géén toegang tot de laptop via \\<laptopnaam> of \\<IP-adres> — zelfs niet als de firewall is uitgeschakeld.

• De laptop is zichtbaar in het netwerkoverzicht, maar de verbinding mislukt telkens.

@DeWaarderWeg

Je gebruikt waarschijnlijk een lokaal account en gedeelde mappen zonder wachtwoord?
Dan heb je te maken met de aangescherpte beveiligingsinstellingen bij Windows 11 wat betreft netwerk delen.
Zie o.a deze topics:

Tweakers: Windows 11 24H2, NTLM-authenticatie is uitgeschakeld

Asus: [Network Place (SMB)] How to Fix Windows 11 Not Working SMB Feature?

Microsoft: Windows 11 24H2 and Insecure Guest Logins settings

Microsoft: How to enable insecure guest logons in SMB2 and SMB3

ElevenForum: Win11 24H2 Installed, now no network sharing

OK with 24H2 Pro 26100.1742 I had this problem.
My Windows 10 Pro could access Windows 11 24H2 through my network, however Windows 11 24H2 could not access my Windows 10 Pro or any earlier versions of Windows 11 Pro Computers this only happened since I went to 24H2.
To fix this issue I did both of these changes in Local Group Policy Editor. And Now all is happy including me. I hope this helps.

Computer Configuration, Windows Settings, Security Settings, Local Policies, Security Options
Double click on Microsoft Network Client: Digitally sign communications (always)
Double click on Microsoft Network Client: Digitally sign communications (if server agrees)
Set both of these to "Disabled"
Click on OK.

Computer Configuration, Administrative Templates, Network, Lanman Workstation
Double click on "Enable Insecure Guest Logons"
Set this to "Enabled"
Click on OK.

Je kan voor de bovenstaande aanpassingen ook dit register bestandje gebruiken.
Na uitvoeren daarvan en eventueel herstarten zou je weer normaal toegang moeten hebben.

Kopiëren, plakken en opslaan als Lanman_InsecureGuest_Enable.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters]
"EnableSecuritySignature"=dword:00000000
"RequireSecuritySignature"=dword:00000000
"AllowInsecureGuestAuth"=dword:00000001

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi en welkom ​@DeWaarderWeg!

Zoals je ziet denken we hier in de community graag met je mee. Heb je de vragen en tips hierboven nog gezien en kunnen proberen? We horen graag of het geholpen heeft, en natuurlijk ook als je een oplossing gevonden hebt!

• May 19, 2025

Gewoon een wachtwoord instellen. Dat geknoei in het register moet je vermijden. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 19, 2025

Beste Forum leden, beste Alexandra.

Geen van de suggesties heeft heeft gewerkt! De meeste had ik al met de suggesties van Chat al uitgeprobeerd. Ik heb nog geen antwoord gehad op de vraag: (zie de mijn eerste bericht)

Is het op de Experia Box v10A mogelijk om volledig SMB-verkeer tussen bekabelde en draadloze apparaten toe te staan (LAN ↔ WLAN bridging)?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 19, 2025

Gewoon een wachtwoord instellen. Dat geknoei in het register moet je vermijden. 

Velen gebruiken nu eenmaal eenvoudig mappen delen zonder wachtwoord, dat doe Ik zelf ook heel vaak.

Maar vanaf de pc krijg ik géén toegang tot de laptop via \\<laptopnaam> of \\<IP-adres> — zelfs niet als de firewall is uitgeschakeld

De laptop is zichtbaar in het netwerkoverzicht, maar de verbinding mislukt telkens.

@DeWaarderWeg 

Wat voor foutmeldingen krijg je dan precies op de laptop/clients?
Kijk hier voor in je Windows logboeken bij beveiliging.
Daarmee kan je wat meer gerichter zoeken waar dan het mogelijke probleem zit.