Skip to main content
Vraag

Box 12 kan niet in bridge mode waardoor mijn Orbi mesh niet optimaal werkt

• March 19, 2026
  • 14 reacties
  • 79 keer bekeken

KPN BOX 12 kan je niet in Bridge Mode zetten.

eigenlijk zou de ACM daar eens goed naar moeten kijken.

want apparatuur zoals Orbi Mesh werkt hierdoor niet optimaal.

uiteraard wel als je de KPN producten koopt (Super Wifi).

voor doorsnee huishoudens prima, maar niet voor wie het beste eist.

aan die mensen de volgende vraag: BUILDS t.b.v. onderstaande opstelling?!

Note: uiteraard hierbij ook gelijk een set-up voor wie verstrikt raakt in het gepuzzel.

Glasvezel (ONT) [meterkast]

│

▼

KPN Box 12 (router / DHCP) [meterkast]

│

▼

Orbi RBR50 (AP-modus, WiFi hoofdunit) [hal]

│└── WiFi → ORBI RBS50 [verdieping 1]

|└── WiFi → ORBI RBS50 [verdieping 2]

▼

Switch 1 – GS305E [meterkast]

├── NAS (Synology)

└── UTP CAT6 (±25 meter naar woonkamer)

│

▼

Switch 2 – GS308E (woonkamer)

├── Sonos

├── PS5

├── Nintendo Switch

├── KPN TV Box

│

└── Orbi RBS50 (bekabelde backhaul)

└── WiFi begane grond / tuin 

!! Aansluiting werkt / geen Wifi drops of issues KPN TV, wel opzoek naar de puntjes op de i !!

14 reacties

rvk01
Slimmerik
  • March 19, 2026

KPN BOX 12 kan je niet in Bridge Mode zetten.

eigenlijk zou de ACM daar eens goed naar moeten kijken.

want apparatuur zoals Orbi Mesh werkt hierdoor niet optimaal.

Waarom zou bridge mode op de Box 12 nodig zijn. Je kunt de Orbi toch gewoon direct aan je ONT hangen. Dat is juist wat de vrijheid van router betekend.

Als je DSL zou hebben is het wat anders maar ik zie dat je glasvezel hebt.

Heb je telefonie van KPN? Want dat kan wel een reden zijn om de Box 12 ertussen te houden (of je router moet VoIP aan kunnen).

PS. Kabel van ONT naar (de eerste) Orbi mag gerust tientallen meters zijn.

VLAN instellen met PPPoe en het zou moeten werken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 19, 2026

Dat was ook mijn eerste gedachte en de reactie van KPN. Geen telefoon. Inderdaad glasvezel. Echter werkt KPN Tv+ dan niet/slecht. Heb je daar ervaring mee? Gaat jouw voorstel zorgen voor een verbetering? Thanks voor de tip mbt PPPoe! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 19, 2026

Beste KPN,

De door jullie gekozen router (BOX12) en de bewuste instelling om geen bridge mode in te schakelen is alles behalve klantvriendelijk voor klanten met een eigen router. In dit geval ORBI RBR50 (maar ook tbv ORBI 763 / ORBI 770 / ORBI 970 etc).

Ik begrijp dat dit in theorie mogelijk is met VLAN (ID 6) en PPPoE, en dat dit de “vrije routerkeuze” ondersteunt. In de praktijk blijkt dit echter niet goed te werken met routers va ORBI  (Netgear Orbi RBR50, en ook vergelijkbare Orbi-modellen zoals 763/770).

De redenen zijn:

• Orbi-routers ondersteunen VLAN-tagging op de WAN-poort beperkt of niet stabiel in combinatie met PPPoE.
  • KPN TV maakt gebruik van extra VLAN’s, wat niet goed ondersteund wordt door Orbi.
  • Hierdoor ontstaan in de praktijk verbindingsproblemen of werkt IPTV niet correct.

Om die reden gebruik ik momenteel de volgende opstelling:

ONT → KPN Box 12 → Orbi (in AP-modus)

Deze configuratie werkt stabiel, ondersteunt KPN TV en voorkomt netwerkproblemen, maar is niet 100% ideaal/optimaal. Het is meer een workaround. Orbi in Router Mode gaf meer drops / storingen.

Mijn conclusie is dat, hoewel directe aansluiting op de ONT theoretisch mogelijk is, dit in de praktijk niet geschikt is voor Orbi-systemen zoals de RBR50/763/770.

Graag ontvang ik bevestiging of dit beeld overeenkomt met jullie praktijkervaring met deze type routers en/of een andere oplossing. 

Met vriendelijke groet,

rvk01
Slimmerik
  • March 19, 2026

Echter werkt KPN Tv+ dan niet/slecht. Heb je daar ervaring mee?

Ik heb geen ervaring met KPN TV. Ik begrijp wel dat je dan IGMP Snooping moet gebruiken (?) Nu kan het zijn dat de Orbi dat niet ondersteund. Maar je kunt daar wel IGMP Proxy aanzetten. Maar dan ontvangen alle apparaten het multicast-verkeer (tv signaal). Misschien inderdaad niet de beste optie maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 19, 2026

Helaas zorgt dit ook voor meer verstoringen of minder wifi /tv kwaliteit dan de huidige set-up. Dank voor meedenken om de setup van 98% naar 100% te krijgen. 🙌

rvk01
Slimmerik
  • March 19, 2026
  • KPN TV maakt gebruik van extra VLAN’s, wat niet goed ondersteund wordt door Orbi.

Zoals ik in het andere topic al aangaf heb ik geen ervaring met KPN TV.

(xxx) Maar KPN TV gebruikt geen aparte VLAN. Het gebruikt wel IGMP Snooping.
Edit: KPN Live TV gebruikt VLAN 4 met multicast IGMP Snooping.
KPN On Demand TV gebruikt VLAN 6 unicast.

Ik begrijp dat de Orbi RBR50 geen IGMP Snooping ondersteund. Wel IGMP Proxy.

https://community.netgear.com/discussions/Orbi/igmp-snooping/1707452/

Weet iemand of IGMP Snooping (multicast) eigenlijk alleen nodig is voor live TV. Of wordt het ook gebruikt voor on demand? En als IGMP Snooping niet actief is, schakelt de TV box dan niet om naar unicast en is dat niet voldoende of is de kwaliteit dan veel minder?

rvk01
Slimmerik
  • March 19, 2026

Ha., Ik zie hier al een gedeeltelijk antwoord. Bij overschakelen naar unicast gaat de kwaliteit van live tv dan dus naar beneden en is dan vergelijkbaar met kijken via de app op een smarttv.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 19, 2026

AANVULLEND t.b.v. KPN moderator 

Het punt rond IGMP snooping/proxy is precies waar het in de praktijk misgaat met Orbi-systemen.

Bij KPN TV is het volgende nodig:

• Correcte verwerking van multicast-verkeer (tv-streams)
  • Scheiding van dat verkeer via VLAN’s
  • IGMP snooping op switch/router niveau om multicast alleen naar de juiste poorten te sturen

Bij gebruik van een Orbi-systeem (zoals RBR50/763/770) ontstaan hierbij de volgende beperkingen:

• Orbi ondersteunt geen volledige en gecontroleerde IGMP snooping zoals nodig voor IPTV in combinatie met KPN VLAN-configuratie
  • IGMP proxy is geen volwaardig alternatief; dit zorgt er juist voor dat multicast-verkeer breder in het netwerk wordt verspreid
  • Dit kan leiden tot onnodige belasting van het netwerk en instabiliteit
  • Daarnaast ontbreekt correcte ondersteuning voor meerdere VLAN’s (zoals gebruikt door KPN voor IPTV)

Hierdoor is een directe aansluiting van Orbi op de ONT in de praktijk niet geschikt voor een stabiele combinatie van internet + KPN TV.

De huidige opstelling:

ONT → KPN Box 12 → Orbi (AP-modus) zorgt er ENIGSZINS voor dat:

• KPN Box alle VLAN- en IPTV-functionaliteit afhandelt
  • multicast wordt gescheiden
  • het interne netwerk (via Orbi) soort van stabiel blijft

Mijn conclusie is daarom dat, ondanks de theoretische mogelijkheid van een eigen router direct op de ONT, een Orbi-systeem in de praktijk niet geschikt is als volledige vervanger van de KPN Box bij gebruik van KPN TV. 

@KPN : 

Graag hoor ik of dit overeenkomt met jullie technische richtlijnen en praktijkervaring. Builds welkom (zie ook mijn andere ‘topic’ met hetzelfde onderwerp (ORBI router met Glasvezel / KPN BOX12 router).

met vriendelijke groet, 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@EA_, welkom op onze community! We denken graag even mee! Inhoudelijk heb ik er zelf niet zoveel verstand van maar de community weet een hoop en we hebben hier ook wel een paar handige artikelen over:

Edit: ik zie net dat je twee topics hebt aangemaakt dus ik heb ze even samengevoegd

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 21, 2026

Dank voor samenvoegen en je reactie. 

Is er niemand bij KPN die hier inhoudelijk op kan reageren; lijkt mij wel zo klantvriendelijk en professioneel! 

P.s. de bijgevoegde links voegen niets toe.

Thanks 

EA

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

Het zou me verbazen als kpn inhoudelijk gaat reageren op Orbi problemen, volgens mij moet je dat bij Netgear aankaarten.

Voor praktijkervaringen met Orbi zou ik de zoek functie even gebruiken.

rvk01
Slimmerik
  • March 21, 2026

Mijn conclusie is daarom dat, ondanks de theoretische mogelijkheid van een eigen router direct op de ONT, een Orbi-systeem in de praktijk niet geschikt is als volledige vervanger van de KPN Box bij gebruik van KPN TV. 

Daar is niets theoretisch aan. Eigen router is geen probleem zolang deze aan de technische specificaties voldoet. En voor live TV is dat VLAN 4 met IGMP snooping. Anders valt het signaal terug op unicast over internet (VLAN 6) en zou iets minder van kwaliteit zijn (zelf geen ervaring met live tv).

Graag hoor ik of dit overeenkomt met jullie technische richtlijnen en praktijkervaring.

Ik ben wel niet van KPN maar bij het uitblijven van antwoord: ja, dat komt overeen met de technische richtlijnen. Zie de eisen voor eigen router.

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2xby/2Yp0HtLJPKBUX5mqr3l23a/936f91d56ff916c1f8f5c81d195bcd4f/20222263_KPN_Internet_Glasvezel_Specificaties_v20230123.pdf

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

De vrije modem keuze is juist ter vervanging van de kpn router!

Gezien je reactie na die van KPN Moderator Thomas heb je de gelinkte artikelen niet gelezen. 

Ik vermoed zomaar dat je van Ziggo komt. Daar moet de Ziggo router in Bridge om als omzetting van COAX internet naar WAN te dienen. Op poort 1 (in bridge) kan dan je eigen router. 

Bij glasvezel heeft de NTU die functie!

Daar moet je eigen router dan ook op en de Box12 afgekoppeld. 

Voordeel is dus dat je op glasvezel helemaal af bent van de router van de provider. 

Als je eigen router voor TV niet (goed) VLAN4 en IGMP Proxy ondersteunt kan je via unicast probleemloos tv kijken. 

Dit kan niet met de Arris ontvangers. Maar wel met de TV+ ontvangers en de Smart-tv app.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 21, 2026

Gewoon Wifi uitzetten op de Box V12, Orbi op DMZ in de Box V12 en dan ben je er toch ?