Skip to main content

Ik ondervindt sinds een tijdje problemen met het koppelen van mijn Calex Smart apparaten/lampen. Het lijkt erop dat dit begonnen is na een software update van de router (Experia 10A). Kan dit komen door de update waarbij de wifi MESH weer in 1 versie is gaan werken?


De lamp die nog gekoppeld is blijft prima functioneren, maar het toevoegen van nieuwe lampen wil maar niet lukken. Dit ging eerder super eenvoudig en simpel. Nu lijkt hij de wifi niet te herkennen oid, want hij blijft maar zoeken / knipperen.

Iemand een oplossing of suggestie? Ik heb 2.4G op router aanstaan op alle protocollen, dus weet niet wat ik verder nog kan doen..

Hoi @MartijnWest, welkom op ons forum. Met de nieuwste update van ons modem moeten je lampen hier eigenlijk geen problemen meer mee hebben.
Ik zou ook niet zo snel weten wat dit precies veroorzaakt.
Gebruik je naast je experiabox nog andere netwerkapparatuur zoals wifiversterkers?


Hallo Thomas,

Ja vreemd he, juist omdat het daarvoor prima werkte. Ik heb 2 wifi versterkers (van KPN). Degene beneden staat wel direct naast de router. Dat moest toen nog maar nu wellicht niet meer?

Er is tussentijds niets aan de opstelling veranderd..


ja lastig, we hebben wel een paar updates gehad die hier mee te maken hebben maar het zou met de laatste geen probleem meer moeten zijn.
Welke versie van de firmware heeft jouw experiabox? met 5.00.52_build493-owl moet het geen probleem meer zijn.

Kun je ze anders eens proberen in te stellen met de wifiversterkers uitgeschakeld?


@MartijnWest heb je nog een oplossing kunnen vinden?

 

*edit: We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat het opgelost is.  Anders weet je ons te vinden!


Hallo Thomas,

 

excuses voor de vertraagde reactie. Ik heb uiteindelijk gebruik gemaakt van de optie waarbij de lamp tijdelijk zelf een Wifi verbinding opzet en zo weer verbinding weten te krijgen. Geen idee waarom de andere optie niet meer werkt, maar zo heb ik iig weer controle over de verlichting in huis :)


Hallo Thomas,

 

excuses voor de vertraagde reactie. Ik heb uiteindelijk gebruik gemaakt van de optie waarbij de lamp tijdelijk zelf een Wifi verbinding opzet en zo weer verbinding weten te krijgen. Geen idee waarom de andere optie niet meer werkt, maar zo heb ik iig weer controle over de verlichting in huis :)

Hoe werkt dat dan?


 Bij ons is het probleem nog steeds 

en weet Eigenlijk niet meer wat te doen WiFi versterkers uitschakelt modem ingesteld op 2.4 ghz 

iemand nog een oplossing! 
Gr Ab 


Vooropgesteld dat de firmware in de APs echt slecht is. 

Dit probleem is waarschijnlijk alleen op de 2.4Ghz. 

In de KPN accespoint zijn 2 opties die niet met ESP32 samenwerken (laatste firmware op moment van schrijven). 

Ik heb de volgende 3 opties gewijzigd. 

1, "wifisturing", 2 de optie om op een bepaald moment het beste kanaal te kiezen en 3 de 2.4Ghz van 20 naar 20/40 MHz (al heeft die laatste niet zozeer ermee te maken). 

Optie 2 staat standaard op een nachttijd wat erin resulteerde dat om de haverklap smart lights en mijn magnum vloerverwarming ontkoppeld werd en alleen terug gekoppeld kan worden als de ap herstart werd. 

Met die optie wordt lukraak de WiFi omgezet naar een ander kanaal en de ESP32 blijft op het oude kanaal. 

Behalve dat dit onhandig is, is het ook zo dat de AP erna de nieuwe pairing niet meer accepteert op het nieuwe kanaal. Pas na herstart AP. 

 

Sinds ik beide opties uitgezet heb nooit meer een probleem. 

Mocht je issues met Apple of bepaalde duurdere Samsung hebben dan lost wifisturing (geforceerd op eenn ander frequentie of kanaal over gaan) dit ook op. 


Dankjewel voor de info

ben inmiddels overgestapt naar de Hue van Philips en dit bevalt me uitstekendÂ