Skip to main content

Ik heb een apparaat dat stroom krijgt via USB, en vraag mij af of ik deze aan kan sluiten op de USB-poort van de v10a. Dit apparaat is ietwat gevoelig, en kan soms pieken van stroomverbruik laten zien, dus ik zou willen vragen of er documentatie aanwezig is van de stroomvoorziening op de USB-poort van de v10a.

Hallo @cvheck , de USB-poort op de Experia V10a is uitgeschakeld door de KPN-firmware van de modem.

Je kunt proberen er iets op aan te sluiten alléén voor het opladen, maar verder is de USB-poort beslist niet te gebruiken.

 


Ik las op andere threads dat de USB-functionaliteit in de firmware is verwijderd, dus dit is geen nieuwe informatie. Dit is een aparte keuze, maar zoals ik al eerder suggereerde, voor mij niet relevant; het gaat mij alleen om de stroomvoorziening. Is er specifieke informatie omtrent de stroomvoorziening bekend?


Staat er überhaupt stroom op dan? Heeft u al eens geprobeerd om bijvoorbeeld uw telefoon er mee op te laden?


 

Staat er überhaupt stroom op dan? Heeft u al eens geprobeerd om bijvoorbeeld uw telefoon er mee op te laden?

Er staat stroom op. Dat is natuurlijk het eerste dat ik geprobeerd heb; als er geen stroom op staat, dan hoef ik de rest niet te weten.


Het taalgebruik hier boven doet mij weer realiseren dat bepaalde technische termen consequent verkeerd gebruikt worden, een kleine zoektocht geeft een mooie uitleg :

https://wiki.3rail.nl/index.php/Stroom,_spanning_en_weerstand#Stroom


Het taalgebruik hier boven doet mij weer realiseren dat bepaalde technische termen consequent verkeerd gebruikt worden, een kleine zoektocht geeft een mooie uitleg :

https://wiki.3rail.nl/index.php/Stroom,_spanning_en_weerstand#Stroom

Helemaal gelijk; er staat spanning op, en als ik iets aansluit, gaat er stroom lopen.  


Het leek er op dat niemand antwoord kon geven, dus ik heb het zelf getest. Er komt 5V stabiel (minder dan 0.2V variate) uit, waarbij het amperage niet uit lijkt te maken tot ongeveer 400mA. Hierna lijkt de noise ietwat toe te nemen (0.3V). Op 520mA knijpt ie de stroomvoorziening af. Wat mij betreft is ie dus stabiel genoeg.

 

Niet ideaal, en ik zou graag de officiële cijfers willen weten, maar ik heb wel een antwoord op de mijn vraag. Nu is er in deze thread automatisch een antwoord geselecteerd, en ik kan dit niet veranderen naar deze reply. Wie kan dat corrigeren?


@cvheck Ik had je vraag laast wel gelezen, maar zie eigenlijk niet hoe je hier op dit forum meer detail/info zou kunnen krijgen over een USB2.0 host port, want dat is het (tot 500mA, 5V). Inderdaad gewoon aansluiten. Boven een half Ampere zal er protectie in werking treden. Hoe het electronisch ontwerp is, b.v. welke DC/DC converter chips/circuits worden gebruikt is m.i. kwestie van meten en/of kast openschroeven  en USB specs lezen enz. EBv10a is geen opensource hardware waarvan ergens onwerp te downloaden is. Een moderator kan e.v.t. wel antwoord veranderen, maar doet er egenlijk weinig toe. USB Vbus is actief zoals het antwoord ook aangeeft.


@cvheckIk had je vraag laast wel gelezen, maar zie eigenlijk niet hoe je hier op dit forum meer detail/info zou kunnen krijgen over een USB2.0 host port, want dat is het (tot 500mA, 5V). Inderdaad gewoon aansluiten. Boven een half Ampere zal er protectie in werking treden. Hoe het electronisch ontwerp is, b.v. welke DC/DC converter chips/circuits worden gebruikt is m.i. kwestie van meten en/of kast openschroeven  en USB specs lezen enz. EBv10a is geen opensource hardware waarvan ergens onwerp te downloaden is. Een moderator kan e.v.t. wel antwoord veranderen, maar doet er egenlijk weinig toe. USB Vbus is actief zoals het antwoord ook aangeeft.

Lang niet alles voldoet aan de USB-standaarden; ik heb hier een Dell laptop die op 400mA de stroomtoevoer afkapt, en van de zes USB-laders die ik getest heb, geven twee een ripple van meer 0.5V. Voor veel apparaten is dat niet zo boeiend, dus ze ‘doen’ het wel, maar technisch voldoen ze niet aan de eisen. Van KPN kan je vaak wel verwachten dat ze aan alles voldoen, maar ik wilde het wel graag zeker weten; vandaar dat ik het vroeg; ik hoopte op een moderator of iemand die het apparaat opengeschroefd had (en had geen zin om de hele testopstelling weer op te gaan bouwen).


Niet ideaal, en ik zou graag de officiële cijfers willen weten, maar ik heb wel een antwoord op de mijn vraag. Nu is er in deze thread automatisch een antwoord geselecteerd, en ik kan dit niet veranderen naar deze reply. Wie kan dat corrigeren?

Bij dezen, @cvheck! Ik las wel mee, maar weet het antwoord op je vraag helaas ook niet.