Skip to main content

Sinds een paar weken is mijn oude KPN-modem vervangen door een KPN V12 naar volle tevredenheid.

Sinds een paar maanden heb ik een NAS TS230 van QNAP ook naar volle tevredenheid. 

Maar er is iets met de combinatie. Sinds ik KPN V12 krijg ik van de NAS het bericht dat de DNS-server problemen met de hosts niet kan verhelpen. Ik zou dit moeten kunnen oplossen via het configuratiescherm van de NAS om te controleren of de DNS-server en standaard gateway correct zijn. 

Via mijnmodem.kpn (192.168.2.254) kwam ik erachter dat de adressen van de primary DNS-server 195.121.1.34 de secondary DNS-server 195.121.1.66 en de default gateway 195.190.228.23 zijn.

Ik heb deze waarden opgegeven aan de NAS. Dat lukte wel bij de DNS-server adressen maar het IP-address van de default gateway wordt niet geaccepteerd. (invalid|).

Helaas blijft de NAS protesteren met hetzelfde bericht. Het resultaat is dat ik wel de NAS kan bereiken via WIFI of vaste lijn, maar dat de NAS zelf niet via de KPN V12 het internet op kan. Dit is uiteraard vervelend voor bv updates maar ook voor de benadering van de NAS buitenshuis.

Heeft er iemand een idee?

Sinds een paar weken heb ik een KPN V12 naar volle tevredenheid.

Sinds een paar maanden heb ik een NAS TS230 van QNAP ook naar volle tevredenheid. 

Maar er is iets met de combinatie. Sinds ik KPN V12 krijg ik van de NAS het bericht dat de DNS-server problemen met de hosts niet kan verhelpen. Ik zou dit moeten kunnen oplossen via het configuratiescherm van de NAS en te controleren of de DNS-server en standaard gateway correct zijn. 

Via MIJNMODEN.KPN (192.168.2.254) kwam ik erachter dat de primary DNS-server 195.121.1.34 de secondary DNS-server 195.121.1.66 en de default gateway 195.190.228.23 zijn.

Ik heb deze waarden opgegeven aan de NAS. Dat lukte wel bij de DNS-server adressen maar het IP-address van de default gateway wordt niet geaccepteerd. (invalid|).

Helaas blijft de NAS protesteren met hetzelfde bericht. Het resultaat is dat ik wel de NAS kan bereiken via WIFI of vaste lijn, maar dat de NAS zelf niet via de KPN V12 het internet op kan. Dit is uiteraard vervelend voor bv updates maar ok voor de benadering van de NAS buitenshuis.

Heeft er iemand een idee?

Admin: Reacties verplaatst naar je eigen topic


Ik zie achteraf dat mijn opmerkingen op deze plaats niet handig thuis horen. Zal de vraag op een actuelerer plaats stellen.


Hoi @RichardJNK, ik ben hier niet heel bekend mee. Maar na het opnieuw instellen, heb je toen alles ook opnieuw opgestart? Helpt dat?

Anders hoop ik dat er nog iemand langskomt die je hier mee kan helpen. 


Opnieuw opstarten is een mogelijkheid Bart_Z. Heb dat volgens mij wel eens gedaan maar er is sinds een paar dagen een nieuwe firmware update voor de NAS - TS-XA28A 4.5.3.1670 beschikbaar.

Automatische update lukt niet vanwege 'het probleem boven beschreven’ maar ik zal hem 'handmatig’ installeren.


Via mijnmodem.kpn (192.168.2.254) kwam ik erachter dat de adressen van de primary DNS-server 195.121.1.34 de secondary DNS-server 195.121.1.66 en de default gateway 195.190.228.23 zijn.

Een default gateway van een thuisnetwerk is het IP-adres van de router ofwel 192.168.2.254


Is het probleem in dit topic hetzelfde als in dit topic?

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/qnap-dns-server-instellingen-540511


Laatste NAS firmware 4.5.3.1670 'handmatig' geinstalleerd. Na de restart geen foutmeldingen meer. Ook werden 'automatische updates' gestart. De NAS heeft dus verbinding met internet en het probleem is opgelost. 

Ik weet niet of de oplossing ligt aan de nieuwe firmware of aan de herstart van het systeem. Ik vermoed door de nieuwe firmware.

De netwerk IP-adressen zijn: primary DNS 195.168.1.34 secondary DNS 195.168.1.66 default gateway 192.168.2.254 zoals je al meldde Babylonia :-)

Thx voor hulp


Ik weet niet of de oplossing ligt aan de nieuwe firmware of aan de herstart van het systeem. Ik vermoed door de nieuwe firmware.

Ik vermoed juist door de herstart. :sunglasses:
Aanpassingen van netwerkinstellingen worden vaak pas actief na een herstart.
(Zonder herstart is de “lease” op eerdere IP adressen nog niet vrij gegeven).


Logische verklaring Babylonia. De herstart is inderdaad de oplossing.


Klopt Nick83. 540511 is in ieder geval gelijksoortig. Had deze discussie niet eerder opgemerkt.