Sinds een paar weken is mijn oude KPN-modem vervangen door een KPN V12 naar volle tevredenheid.
Sinds een paar maanden heb ik een NAS TS230 van QNAP ook naar volle tevredenheid.
Maar er is iets met de combinatie. Sinds ik KPN V12 krijg ik van de NAS het bericht dat de DNS-server problemen met de hosts niet kan verhelpen. Ik zou dit moeten kunnen oplossen via het configuratiescherm van de NAS om te controleren of de DNS-server en standaard gateway correct zijn.
Via mijnmodem.kpn (192.168.2.254) kwam ik erachter dat de adressen van de primary DNS-server 195.121.1.34 de secondary DNS-server 195.121.1.66 en de default gateway 195.190.228.23 zijn.
Ik heb deze waarden opgegeven aan de NAS. Dat lukte wel bij de DNS-server adressen maar het IP-address van de default gateway wordt niet geaccepteerd. (invalid|).
Helaas blijft de NAS protesteren met hetzelfde bericht. Het resultaat is dat ik wel de NAS kan bereiken via WIFI of vaste lijn, maar dat de NAS zelf niet via de KPN V12 het internet op kan. Dit is uiteraard vervelend voor bv updates maar ook voor de benadering van de NAS buitenshuis.
Heeft er iemand een idee?