Skip to main content

Wij waren gedwongen om digitale radio's aan te schaffen omdat de analoge radio's werden uitgefaseerd. We kochten er twee, met DAB+-functie. Merk KENWOOD. Ze werken voor geen millimeter, het lukt domweg niet om ze op het internet of de wifi aangesloten te krijgen. Eén ervan geeft nog wel geluid, maar waarschijnlijk via de ether, niet via wifi. De andere doet helemaal niets. Samen hebben ze zo'n € 500 gekost, dus we dachten wel iets goeds in huis te hebben gehaald. Niet dus. We overwegen nu, deze spullen maar op Marktplaats te dumpen, dan krijgen we misschien nog een paar tientjes terug van onze aanschaf. De vraag: wat kunnen we doen om toch weer eens radio in ons huis te krijgen ? 

Nb: We hebben een Experia en een Sitecom in huis (resp. modem en router, of is het andersom ? ), en daar draaien zowel diverse laptops als pc's op. Ik heb al adviezen gehoord waarin werd beweerd dat die modems en/of routers niet geschikt zijn, of dat we er kabeltjes in moeten stoppen - gooi het maar in mijn pet. Nog iemand zei dat het netwerk van KPN niet geschikt is voor digitale radio, of dat we moeten wachten tot we glasvezel hebben (hebben we nog niet). Ik houd het erop dat we gewoon geen goede radio's hebben gekocht, maar wat zijn dan wel goede radio's ? Dwz apparaten die je op internet/wifi kunt aansluiten zodanig dat ze het nog gaan doen ook ?

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

DAB+ gaat door de lucht, cq de ether, draadloos dus, heeft niet met internet van doen, dat is nou juist zo mooi aan dat systeem.

Er moet dus we een antenne aan zitten, maar dat kan ik veel gevallen een stukje draad zijn.


Wij waren gedwongen om digitale radio's aan te schaffen omdat de analoge radio's werden uitgefaseerd. We kochten er twee, met DAB+-functie. Merk KENWOOD. Ze werken voor geen millimeter, het lukt domweg niet om ze op het internet of de wifi aangesloten te krijgen.

DAB+ gaat door de lucht. Heeft niets met internet of WiFi te maken.

Wat zijn de typenummers van de Kenwood apparaten? 


Hallo @Buma analoge radio werd afgeschakeld door Ziggo, daar hebben KPN en andere partijen niets mee van doen.

Als je via KPN ook TV kijkt via de tv-decoder van KPN kun je ook ongestoord naar radio luisteren vanaf kanaal 801.

Als je daarbij niet je tv-toestel aan wilt hebben kun je een kabel van de tv-decoder naar een versterker leggen en via de versterker naar KPN-radio luisteren zonder dat het tv-toestel aan hoeft te staan.

Succes

 


En hoe komt het dan dat op het display er continu een rood kruis door het interneticoon staat ? Ik denk toch dat dit erop wijst dat het apparaat een internetverbinding nodig heeft om te kunnen werken. Met een antenne lukt dat niet. En zo'n antenne, hoe ziet die eruit, hoe kom ik eraan en hoe stop ik hem in de radio ? 

 

Kenwood M-7000S-B


En hoe komt het dan dat op het display er continu een rood kruis door het interneticoon staat ? Ik denk toch dat dit erop wijst dat het apparaat een internetverbinding nodig heeft om te kunnen werken. Met een antenne lukt dat niet. En zo'n antenne, hoe ziet die eruit, hoe kom ik eraan en hoe stop ik hem in de radio ? 

 

Kenwood M-7000S-B

Die draadantenne was meegeleverd volgens de specificaties., zou je dus niet eer hoeven te kopen.

 


https://kasc.kenwood.com/files/image/3476/8/600x410-10/M-7000S-S-Back.png

( of even de achterkant bekijken :-)   )


Hallo @Buma op onderstaande afbeelding zit links de antenne-aansluiting en rechts de LINE-IN-aansluiting, dat betekent dus dat je wel de meegeleverde antenne aan kunt sluiten en/of een kabeltje van de tv-decoder van KPN naar de Kenwood kunt leggen voor een ongestoorde radio-ontvangst, zoals ik in een eerdere reactie beschreef.

Succes.

Links antenne-ingang, rechts LINE-IN

 


Hallo @Buma 

 

Wat lukt er niet met aanmelden van de WiFi?

Volgens de specs zou die radio zowel 2.4GHz als 5GHz moeten ondersteunen dus dat zou prima moeten werken, je kan hem zelfs via WPS aanmelden, dan hoef je niet eens een wachtwoord op te geven.


Ik heb geen idee wat ik moet doen om de radio “aan te melden". Ik heb hem aan de stroom gezet, verder heb ik niets gedaan. Geen idee wat je bedoelt met WPS. Hoe moet ik dat doen ? En een wachtwoord, welk wachtwoord bedoel je, en hoe kom ik daaraan ?


Ik denk toch dat dit erop wijst dat het apparaat een internetverbinding nodig heeft om te kunnen werken

Niet per sé. Hij beschikt over DAB+, dat is de opvolger van FM in de ether. Via DAB+ kan je al zo'n  50 zenders uit de lucht plukken met de bijgeleverde draadantenne die op de coax bus is te steken.

Ook heeft ie FM wat in de ether, met die diezelfde draadantenne, ook te krijgen is.

Verder kan je via de functie internetradio 1000-en stations via internet krijgen.

En kan je 'm als BlueTooth speaker gebruiken met bv je smartphone.

Het ding is buitengewoon krenterig met aansluitingen, je kan 'm alleen via wifi met je modem (voor de internetradio) verbinden. Hij heeft verder alleen een antenne-aansluiting voor FM en DAB+ via de ether en een mini-jack line in.


Ik heb geen idee wat ik moet doen om de radio “aan te melden". Ik heb hem aan de stroom gezet, verder heb ik niets gedaan. Geen idee wat je bedoelt met WPS. Hoe moet ik dat doen ? En een wachtwoord, welk wachtwoord bedoel je, en hoe kom ik daaraan ?

Je kan hem aanmelden zoals in de handleiding staat, als je die er niet bijgekregen hebt, kan je hem hier vinden, de Nederlandse tekst kan je onderaan die handleiding vinden.

Op de Experiabox druk je eerst de WPS knop in en daarna heb je dacht ik 2 minuten om de Kenwood aan te melden, je hoeft dan geen WiFi wachtwoord op te geven.


Iedereen doet zijn/haar best om @Buma van een passend antwoord te voorzien, maar helaas, zoals vaker bij geopende topics, hoor je nooit meer iets van de topic-starters, dan bekruipt mij soms het gevoel dat ik me achter mijn laptop voor niks druk zit te maken, jammer.😥😫


De pest is dat niets helpt, ondanks alle goede bedoelingen (waarvoor dank, respect, applaus, lof, 🙏). Zo hebben we aangemeld volgens de richtlijn, maar er verandert niets. De WPS-knop ??? Etc.. Alleen de FM doet het nu redelijk, maar met maar een paar zenders, alleen te bereiken met dat ouderwetsche draaiwiel (vastzetten op de afstandsbediening mislukt ook, ook volgens de handleiding). Ik dacht dat maandagproducten niet meer bestonden, maar dus toch. 


Alleen de FM doet het nu redelijk, maar met maar een paar zenders.

Wat zit er in de antenne aansluiting ?

Hallo @Buma op onderstaande afbeelding zit links de antenne-aansluiting

 

Links antenne-ingang, rechts LINE-IN

 

 

 


Voor DAB+ moet je, bij het eerste gebruik van DAB+, een zenderscan doen. Met de aangesloten draadantenne. Het is lang niet overal mogelijk om daarmee binnenshuis (goede) DAB+ ontvangst te krijgen. Mijn DAB+ radio's staan beide bij een raam. Met een 'fatsoenlijke’ Telescoopantenne.

Zelf luister ik radio in de woonkamer via de ontvanger van kpn aangesloten op de stereo-versterker. Slaapkamer via Digitenne. Keuken via DAB+ radio. Logeerkamer DAB+ wekkerradio.

Telescoopantenne (met het verloopje gaat ie op een radio)


Er is geen antenne bijgeleverd. Zelf iets prutsen, paperclip ?


Bij alles wat door de lucht gaat is de ontvangst in een gebouw een probleem (de laatste meters . . . )

Maar, bij een radio met een antenne aansluiting ( dat is eerder een uitzondering ) kun je met een kabeltje een antennetje voor het raam zetten, of op de kast, beetje experimenteren.

De DAB ontvangst is over het algemeen geen probleem in mijn ervaring.


Er is geen antenne bijgeleverd. Zelf iets prutsen, paperclip ?


A ! Geen wonder.

Een stekkertje opscharrelen en een stukje draad er aan, alleen het midden aansluiten.


Hallo @Buma of op de KPN-decoder aansluiten zoals ik eerder beschreef, dan heb je gegarandeerd goede ontvangst.

 


Er is geen antenne bijgeleverd. Zelf iets prutsen, paperclip ?

Dat is maar een klein draadje met een antenne-aansluiting, misschien ergens in de doos blijven hangen.

 


De pest is dat niets helpt, ondanks alle goede bedoelingen (waarvoor dank, respect, applaus, lof, 🙏). Zo hebben we aangemeld volgens de richtlijn, maar er verandert niets. De WPS-knop ???

 

De WPS knop zit aan de zijkant van b.v. de Experiabox V10, als je een V10A hebt dan moet je de WiFi knop gebruiken voor WPS, je kan hier overigens de help pagina's van de diverse modems vinden: https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/interactieve-tv/handleidingen.htm#!/devices/all/modems.

Die knop (WPS op V10 of WiFi op V10A) moet je minimaal 2 seconden indrukken om WPS in te schakelen, dat blijft dan 2 minuten actief, in die tijd moet je de Kenwood aanmelden via het menu, in de eerder genoemde handleiding is dat pagina 150 (oftewel blz 22 van het Nederlandse gedeelte).


@Buma 
Voor het verbinden met wifi zie bovenstaande tips en bovenal de gebruiksaanwijzing.

Voor de ontvangst van het DAB+-signaal gebruik ik tot volle tevredenheid een zelfgemaakte antenne, zie https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan. De antenne staat  midden in ons appartement, en heeft nauwelijks storing.

Je kunt hem ook kopen https://www.radiowinkel.com/a-54459301/radio-antennes-dab/kat-2-dab-antenne-voor-binnen/  of andere types https://www.radiowinkel.com/c-4048541/radio-antennes-dab/

Succes ermee/


ik heb 2 internetradio's proberen aan te sluiten. Na 30 pogingen kom ik tot de conclusie dat KPN internetten zodanig onherstelbaar is verbeterd,dat de radio gewoon weer met ween antenne,zoals in de jaren 50 moet ontvangen. Hoezo quadrofonie,fm,middengolf,kortegolf .alleen de commerciele zenders zijn te ontvangen tot en met de muziekzenders npo 2,npo 3 en npo 4 .maar npo 1 is ausradiert!

ik ga het maar weer bij ziggo proberen.


Radio 1 is te bereiken op ¨https://icecast.omroep.nl/radio1-bb-mp3¨,  waarbij de 1 door 2,4,5 of 6 vervangen mag worden om de andere te krijgen. Alleen radio 3 is een buitenbeentje, die heet 3fm-bb-mp3. Er wordt geen internetradio door KPN tegengehouden, kijk op de PC op "fmstream.org" en de hele wereld ligt aan uw voeten. Vaak hebben internetradio's een provider die de zenderlijsten en bijbehorende internetadressen aanlevert. Het probleem zou dan eerder daar kunnen liggen. in ieder geval niet bij KPN. Provider "Tunein.com" (via hun website) kent het correcte adres van NPO1. Uiteraard kan afhankelijk van de radio een andere provider gebruikt worden, waarbij de radio dus helemaal niet meer werkt als internetradio als die provider het bijltje erbij neer gooit.

En is radio5 te ontvangen? Via internetradio gaat dat precies even goed. Commercieel plus een paar NPO doet me eerder denken aan FM waar NPO zenders wegvallen tussen commercieel en lokaal geweld, afhankelijk van de locatie.