Skip to main content

Hoi,

 

Sinds mei beschik ik over een nieuwe laptop, expres een zware laptop gekozen met de nieuwste snufjes i.v.m mijn werk.

Sinds 2 weken is het continue raak. Zodra ik software open die in verbinding staat met internet disconnect mijn wifi en krijg ik na de functie probleem oplossen de melding, '’'De standaard gateway is niet beschikbaar'’'.

 

Eerst dacht ik dat het mijn laptop was, want het is het enige apparaat in huis dat hier problemen mee heeft, maar na contact opgenomen te hebben met de producent en 1001 testen te hebben gedaan zijn we tot de conclusie gekomen dat de software en hardware van mijn laptop het goed deden.

Ik heb het bij andere mensen thuis geprobeerd en hier werkt mijn laptop/connectie prima.

 

Eind conclusie, het probleem zit ergens aan de andere kant van de verbinding dat niet goed functioneert met de huidige/moderne/software/hardware, waardoor er iets met de gateway fout gaat.

 

Op het forum zag ik een aantal andere personen met hetzelfde probleem maar ze hebben nooit gereageerd met het antwoord, het gaat om de volgende topics
 

-https://forum.kpn.com/internet-9/wifi-verbinding-de-standaard-gateway-is-niet-beschikbaar-471114 ( deze heeft precies hetzelfde probleem met software dat in contact staat met internet)

-https://forum.kpn.com/internet-9/standaard-gateway-niet-beschikbaar-498167 ( het zelfde merk laptop)


Wat heb ik allemaal geprobeerd:
 

  • router gereset
  • fabfrieksinstellingen router
  • router kabels eruit gehaald (gewacht 15min)
  • wifi versterker kabels eruit gehaald (gewacht 15min)
  • 10x de wifi tuner/manager, kanaal veranderd ect

op de laptop

  • clean install netwerk kaart ( laatste versie geïnstalleerd)
  • BIOS update laptop
  • firmware Update laptop
  • dns ip veranderd naar publiek (8.8.8.8/ 8.8.4.4)
  • Andere netwerk software geïnstalleerd (killer network) 

laptop =  MSI gs66 SFS
Router: experia box V10
versterker: Experia versterker

 

Ik dacht dat het misschien kan liggen aan dat mijn netwerk kaart van 802.11 ax Wi-Fi 6 is en de V10 van 802.11ac is? maar dit is slechts een gok, ik hoop dat iemand een antwoord voor mij heeft.

 

 

 

Jammer dat het aansluiten van de nieuwe niet helemaal vlekkeloos is verlopen :slight_frown:

Zodra ik hem aansloot stond de oude naam/vorige instellingen er nog in klopt dit? (in de admin)

Dat kan, als je de wifi gegevens hebt gewijzigd via de online tool dan onthoudt hij ze en overschrijft dat de netwerkgegevens die op de sticker van je nieuwe modem staan.

5ghz pakt hij in het begin goed maar zodra ik weer connect met een ander een externe server schiet hij er weer uit. Internetten lukt, maar zowel mobiel, laptop ect gaan slecht op de 5ghz zodra software connect met een andere server.

Met wat voor externe server maak je precies verbinding en waarom? Als ik het goed begrijp, werkt 5Ghz prima zolang je daar niet mee verbindt?

2.4 ghz pakt hij wel op dit moment. maar zit wel weer op op 50mb. ook heb ik de verstekers niet aangesloten.

Dat klinkt in ieder geval een stuk beter dan 20Mb!

De nieuwe update zal er wel op staan, al is het alleen al omdat die gepusht zal zijn nadat je hem naar de fabrieksinstellingen terug hebt gezet :slight_smile:


Ik heb geen reactie meet van je gezien @Ruijter, heb je nog verdere hulp nodig?


@Maja_ 
Sorry voor de late reactie!
 

Externe Servers bedoel ik mee, elk programma wat een internet verbinding maakt.
voor mij is dat bijvoorbeeld Adobe Creative Cloud waarbij ik internet verbinding kwijt raak.
Ook wanneer ik bijvoorbeeld Word (online) open vanuit sharepoint dan stopt hij ermee.

Momenteel werk ik op een andere locatie dan thuis en hier hebben ze ook een experia box V10 alleen via Oxxio. Hier heb ik daar geen problemen mee op de 5ghz.

Ik verwacht niet dat de leverancier een verschil zal zijn dus gok dat het toch ergens een instelling is.


 


Ik zou oprecht niet weten welke instelling in onze apparatuur er voor zorgt dat de 5G verbinding verloren gaat, heb dit ook niet eerder gehoord. ( @wjb heb jij wellicht een idee?)

Gebeurde bij je vorige modem exact hetzelfde? Je hebt het niet eerder over verbinden met externe server gehad, vandaar dat ik daar nog best benieuwd naar ben :slight_smile:


Net als bij VPN verbindingen zien we bij toepassingen, zoals wellicht ook Adobe Creative, dat er een verbinding actief gehouden wordt en dat de toepassing dan niet verder kan als die verbinding verbroken wordt. Als de wifi verbinding op 5GHz dan kortstondig even verbroken is dan heb je de poppetjes dus al aan het dansen. Ik vermoed dat dat hier ook het geval is.

Ik ben benieuwd naar de sterkte van het 5GHz signaal op de plek waar je die 5GHz wifi gebruikt.

Installeer eens de WiFi Analyzer app uit de Windows store en meet de veldsterkte op 5GHz.

Hoeveel dBm meet je?


@wjb 
Ik meet -52 dBm met de 5ghz!
 


 Ik meet -52 dBm met de 5ghz!

Die veldsterkte is in ieder geval voldoende. Er moet dus een andere oorzaak zijn waardoor de verbinding kortstondig vebroken wordt.


Ik heb hetzelfde probleem op een PC met een draadloze netwerkcard. Het internet valt uit, Window hersteld het door WiFi opnieuw in te stellen en na ca. 1 minuut valt het weer uit. Alle andere apparatuur werkt goed (TV, iPads, smartphones).

Een whizzkid heeft via een persoonlijke hotspot een stabiele maar langzame verbinding tot stand gebracht dus het ligt niet aan de kant van de PC. Ondertussen hebben we een nieuwe(re ?)  Xperia box gekregen maar er is niets veranderd. 
De klantenservice van de netwerkcard geeft aan het aan de 2,4 GHz/5 GHz instellingen resp. software zou kunnen liggen.

Ik ben al weken bezig maar ondertussen teneinde raad. 


@BernieM Dat probleem heb ik al veel vaker gezien, het lijkt te liggen aan bepaalde combinaties van netwerkchips en WiFi AP's.

Driver updates helpen heel soms maar vaak ook niet.

Laatst ook bij iemand opgelost door een WiFi USB stick te plaatsen en de interne WiFi kaart uit te zetten.

De interne WiFi kaart had zowel met een Experiabox V8 als V10 hetzelfde probleem als wat jij omschrijft.

Na plaatsing van die USB WiFi stick geen enkel probleem meer gehad met uitvallen van de verbinding.