Skip to main content

Hallo,

Ik heb een vraag over de DHCP Reservation en klopt het dat ik er maar 10 kan reserveren?
En wat is daar dan de reden van?

Dat klopt!  De reden?
Geen idee, misschien omdat het uitgeklede minimalistische modem/routers betreft.
Eigenlijk niet geschikt voor beheer van meer uitgebreide netwerken.
Koop beter een eigen router.
(Dat is misschien wel de achterliggende “hint” in die beperking?  :smile:  ).


Bedankt voor je bericht en kan ik er dan een andere router bijplaatsen? Of komt deze dan ter vervanging van de huidige?

En welke kun je me aanraden? 


Alle twee de opties zijn mogelijk.
-- Dus zowel een 2e router erachter.
-- Of een router “in de plaats van” de Experia Box.

Die laatste optie is afhankelijk of je een “koper” VDSL verbinding hebt of glasvezel.
Niet elke router heeft ook een VDSL modem onderdeel ingebouwd.
Verder komen er VLAN instelopties aan te pas, die mogelijk weinig routers ondersteunen.

Ook belangrijk om te weten is of je alleen internet afneemt, of ook IPTV en VOIP.
Dat laatste stelt nog weer wat extra eisen, waardoor ondersteuning/keus beperkt kan zijn.

Dus eerst is belangrijk om informatie te geven wat en hoe je internet gebruikt.

Overigens mocht je een Synology NAS-server hebben draaien, zijn er wel mogelijkheden om daarop een DHCP-server in te stellen die de IP-adressen voor je netwerk indeelt, zonder de beperking van 10 adressen.  Het kan, maar beter is gewoon een eigen router.


Ik heb geen glasvezel maar een “gewone" koperen aansluiting en ik maak ook gebruik van IPTV en heb verder een “gewoon” internet gebruik. ik heb ook geen NAS-server.

Ik heb wel een Sonos systeem en diverse philips Hue lampen dus die maken ook intensief gebruik van het netwerk.

 


 


Eigenlijk dan wee makkelijke opties die overblijven (om het niet ingewikkeld te maken).

-- Voor € 7,50 extra per mnd kun bij KPN een Fritzbox modem/router huren met alle opties
-- Of je kunt voor jezelf buiten KPN om zelf een Fritzbox kopen omdat het een apart
   niet KPN gebonden merk is.

In die Fritzbox zit een KPN profiel welke je kunt kiezen, en dan werkt het met het KPN netwerk.
Voor telefonie komen er wel extra instellingen bij kijken om handmatig in te voeren.

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/

Kies dan voor een model met "DSL” ondersteuning.


Oke dat zou dan de FRITZ!Box 7583 worden ……
Ik weet niet goed wat het me aan voordelen brengt als ik deze box zou nemen.

Ik loop al geruime tijd te klooien met de Wifi in mijn huis en ben net bezig om het huidige systeem (huidge Experia V10a router en een paar extenders) te vervangen door een Ubiquiti systeem. Ik hoopte eigenlijk dat daarmee het Wifi probleem zou zijn opgelost.

Wat dan nog de andere voordelen als ik en FRITZ!Box 7583 zou nemen:

  • Meer dan 10 IP-adressen vastzetten
  • ?
  • ?

Daarvoor zou je zelf dieper in de mogelijkheden kunnen duiken, wat het je te bieden heeft.
En dat gaan vergelijken met je eigen wensen en set-up aan randapparatuur wat je in huis hebt.


Reageer