Skip to main content

Ik heb een nieuwe router kpn box 12 ontvangen. Wil een ip camera Foscam F18904W hierop aansluiten.Werkte op de vorige router jaren prima. Aansluiten  met LAN-kabel werkt alles prima. Maar instellen in de router voor benadering via wifi lukt mij niet. In de camera status wordt aangegeven :DDNS  status fouten in netwerkcommunicatie.. Hoe kan ik de juiste instellingen in de router bwerkstelligen. DDNS en porrforwarding instellingen lukt mij niet

Hey @Johnny81, welkom hier! Dat gaat inderdaad niet helemaal lekker. Heb je de camera ook gereset voor je hem aansloot op de KPN Box? Kan zijn dat er in de camera nog wat overblijfselen zijn van de vorige verbinding die niet samengaan met de KPN Box. Volg daarna de handleiding van de Foscam voor het aansluiten. Mocht het dan nog niet werken, laat hier dan even weten wat je volgens de handleiding van de Foscam zou moeten doen, en waar het misgaat. Dan kunnen we je beter helpen :) 


Hallo Erik. Fijn dat je gereageerd hebt. Heb het volgende gedaan. Camera met kabel aangesloten op router. Zoals in de handleiding staat. Kom via ip adres in het instelmenu van de camera. Volgens handleiding nu wifi instellen in camera.  Netwerkzoeken-aanklikken -wachtwoord instellen. Allemaal gelukt. Dan zou de camera verbinding moeten maken met de router als ik de kabel verwijder. Maar helaas dat gebeurt niet en is de camera ook niet meer zichtbaar. Verdere gegevens in camera setting ingevoerd: Statisch ip adres aangemaakt-  ip-adres-Gateway-subnet mask -DNS. ingevoerd. Kan het hier fout gegaan zijn?. Deze gegevens stonden nog in de camera! Volgens handleiding zijn de gegevens te vinden in een DOS venster? Daar staat ook: voor het ip adres van de camera voer je hetzelfde ip adres in  als van de standaard gateway maar verander je de laatste drie cijfers? in een uniek nummer dat nog niet wordt gebruikt. Wat voor nummer?

Dan nog een instelling in de router. Portforwarding? Hoe ik dat moet doen kom ik niet uit.  Mogelijk dat u mij hiermee kunt helpen en wat goede tips kunt geven.

 


 

Verdere gegevens in camera setting ingevoerd: Statisch ip adres aangemaakt-  ip-adres-Gateway-subnet mask -DNS. ingevoerd. Kan het hier fout gegaan zijn?. Deze gegevens stonden nog in de camera!

Dit is waarschijnlijk het probleem. Het eerdere IP adres dat daar nog stond is niet per sé degene die de camera nu heeft gekregen van de KPN Box. Wat je dan het beste kunt doen is inloggen op de web interface van de Box 12. Daarin geef je de Camera vervolgens een vast IP. Je kunt dan, mits deze met 192.168.2 begint en nog niet in gebruik is door een van de andere apparaten in huis, hiervoor degene gebruiken die al in de camera vermeld staat. Scheelt weer aanpassen.

Het instellen van een vast IP (DHCP Binding) in de Box 12 doe je als volgt:

  • Klik op de overzichtspagina op My Modem.
  • Dan in de bovenbalk op LAN IPv4.
  • Scroll, onder de kop DHCP, naar de blauwe knop Add Reserved Address en klik daarop.
  • Vul bij Device Name een naam/omschrijving van het apparaat in. Met deze naam komt het in de lijst te staan.
  • Vul bij MAC address het MAC adres van het te koppelen netwerkapparaat in.
  • Vul bij IPv4 address het gewenste interne IP in.

 

Port forwarden doe je daarna, in de Box 12, als volgt:

  • Klik op de overzichtspagina op Access Control.
  • Ga naar Port Forwarding.
  • Scroll naar de kop Add Rules Manually.
  • Bij Custom service name vul je de naam in waarmee het in de lijst komt te staan (bijvoorbeeld Foscam).
  • Service mag je op Other laten staan.
  • Kies je Protocol (meestal TCP, maar check de handleiding).
  • External host laat je leeg.
  • Bij Internal host vul je het IP adres van het eindapparaat in (da's dan dezelfde die je in de stappen hierboven hebt vastgezet).
  • Bij External en Internal Port vul je de gewenste poortnummers in (staan in de handleiding van je Foscam).
  • Bevestig dit met Add en vervolgens Apply.

Beste Erik. Ik heb door u gegeven procedure voor de instellingen doorlopen.  Alleen de camera blijft na afkoppelen van de wifikabel niet te vinden op internet. Verschijnt ook niet in de DHCP-leases de  kolom, lijst van  aangesloten apparaten in de router. Kan er een misverstand zijn met de toewijzing van de poorten. Welke poort moet er in de router worden opengezet en welke in de camera. In de handleiding voor snelle installatie  van de camera staat ergens een poort 88, maar of dat een voorbeeld is of de betreffende poort voor de camera  weet ik niet. Hoop dat je nog eens advies kunt geven. 


Ik verwacht dat er dan toch nog iets niet in orde is met de IP toewijzing. De poorten zijn namelijk alleen relevant voor het vanaf buitenshuis benaderen van de camerabeelden. Als je gewoon thuis bent zijn die niet nodig. Ik geloof dat dit de handleiding voor jouw camera is. 

Je volgt de stappen in hoofdstuk 3.7.1 voor het instellen van de wifi connectie? Verder zie ik in hoofdstuk 3.6 deze afbeelding. Als dit ook zo in jouw camera staat, dan kun je nog eens proberen om daar juist Obtain IP from DHCP aan te vinken en te kijken of het daar beter van wordt. 

Mocht het hiermee echter niet lukken, dan kan ik je helaas niet verder helpen. Wellicht zijn er dan nog andere gebruikers hier die eens willen meedenken. Alternatief kun je nog contact opnemen met onze Service Plus desk. Het ondersteunen van eigen apparatuur is namelijk niet iets wat de reguliere klantenservice kan, maar onze Service Plus Desk wel. 

 


Erik bedankt voor je hulp.Ik ga dit proberen en zal je op de hoogte brengen van het eindresultaat. Heb goede hoop. 


Kies bij de netwerkinstellingen niet voor een vast IP adres maar voor "Obtain IP from DHCP server".