Skip to main content

Een thuisbatterij: nut of geen nut

• June 30, 2025
  • 10 reacties
  • 75 keer bekeken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35

Ik zie het nut van een thuisbatterij niet als die niet zonder wifi kan.

Een thuisbatterij heb je mijns inziens juist om stroomonderbreking op te vangen. Maar dan valt sowieso ook je wifi uit….

Admin: Eigen topic voor offtopic reacties aangemaakt

10 reacties

Forum|alt.badge.img+5

@PeterG, de meeste thuisbatterijen zullen het niet doen bij stroomonderbreking.

Of je moet wel rigoureus de meterkast aanpassen :-)
Anders zou de de stroom uit de batterij het net op gaan, wil monteur van energiebedrijf vast niet…..

Donald 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • June 30, 2025

Maar wat is dan wel de functie van zo'n batterij ​@groen_duiven ?

Forum|alt.badge.img+5

IK heb die van Homewizard. Met mbv p1-meter laden vanuit de zonnepanelen en verbruik bij vraag in huis. Ofwel richting nul op de meter. Is vraag groter dan batterij aankan, dan levert Vattenfall de rest.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 30, 2025

Maar wat is dan wel de functie van zo'n batterij?

@PeterG 

Ligt er maar net aan wat je er mee wilt bereiken.

ikzelf heb hier een batterij staan van 25KWh, gekoppeld aan 15 zonnepanelen en 3 omvormers ( 1 per fase) waar de gehele woning op draait. 5KWh uur wordt gebruikt om zoveel mogelijk nul op de meter te draaien, 5KWh uur blijft ten alle tijden beschikbaar in de accu in geval van een stroomstoring. en de overige 15KWh uur is beschikbaar voor het “handelen” met stroom.

• June 30, 2025

Ik zie het nut van een thuisbatterij niet als die niet zonder wifi kan.

Dat snap ik ook niet.

Een thuisbatterij heb je mijns inziens juist om stroomonderbreking op te vangen. 

Nee, daar is die niet voor bedoeld. Dat zou een heel dure investering zijn voor iets wat zelden voor komt. 

• June 30, 2025

Maar wat is dan wel de functie van zo'n batterij

Opladen wanneer je zonnepanelen het doen/de stroom gratis is. Dus rond het middaguur. En ontladen wanneer de stroom duur is. In de avond. Dan kan je hem terug verdienen.

• July 1, 2025

De meeste thuisbatterijen zit wel een stopcontact op. Dus als de stroom uitgevallen is, dan kan je vanaf dit stopcontact een verlengsnoer uitrollen naar je koelkast en de stekker van de koelkast in dat verlengsnoer stoppen. Zo blijft de koelkast koud. En je laptop opladen. Helemaal prima.

Maar dat je hele huis bij een stroomstoring naadloos over gaat op stroom van de thuisbatterij, dat is eigenlijk nooit zo. Dat vereist een hele kostbare installatie. Voor een consument niet realistisch. 

• July 1, 2025

Wifi is natuurlijk niet noodzakelijk voor een thuisbatterij, alleen is wifi tegenwoordig synoniem voor een internet verbinding. 

Als ik het topic lees waar dit is van afgesplitst heb ik het idee dat de stroomleverancier verantwoordelijk is voor een internet verbinding. Vooral omdat die leverancier de batterij blijkbaar bedient/uitleest.

Dat zal ongetwijfeld via een 4G sim kunnen, mijn zonnepanelen hebben ook hun eigen verbinding. 

Nu je behalve terugleververgoeding soms ook moet betalen voor het terugleveren, is een thuisbatterij daarvoor een uitkomst, want waarom zou je betalen voor de opgewekte energie die de maatschappijen weer door verkopen.

Verder heb ik me er nog niet genoeg in verdiept, hoe een en ander exact werkt. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Op mijn huidige huis lagen al 8 zonnepanelen toen ik hier in kwam wonen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mij ook nog niet écht verdiept heb in de hele constructie. 
Wel heb ik sinds vorige week eindelijk een P1-meter geïnstalleerd en gebruik nu ook de Homewizard app om het verbruik in de gaten te houden. Op dagen zoals deze, is mijn ‘aan het net geleverde stroom’ heel hoog → zie het groene vlak.

Het zou dan heel fijn zijn als je met zo'n thuisbatterij je opgewekte stroom kunt bewaren voor als je laat in de avond nog snel een wasje moet draaien of je vaatwasser vergeten bent aan te zetten o.i.d. Nu zet ik de airco aan soms aan. Niet omdat ik het zo warm heb, maar om ervoor te zorgen dat ik wat minder terug lever. Voelt wel heel tegenstrijdig, als ik eerlijk ben😅, maar zo'n thuisbatterij is een flinke investering!

obelisk
Wijsgeer
  • July 1, 2025

Maar wat is dan wel de functie van zo'n batterij ​@groen_duiven ?

Zonnestroom opvangen om later te gebruiken. Ik draai zelf met nul-op-de-meter en heb zo afgelopen maanden bijna geen stroom van het net gebruikt. Weer anderen gebruiken batterij om te handelen met de on balans.