Skip to main content

Recent de overstap gemaakt naar KPN (1gbit/s) en in nieuwe huis een bedraad netwerk geïnstalleerd:

  • Experiabox V12 (wifi staat uit)
  • Netgear switch GS308EPP (8 poorten PoE 1Gbit/s capaciteit)
  • 4 x Ubiquiti Pro access points via PoE waarop het wifi netwerk draait
  • Alles direct verbonden via CAT 6 kabels

Helaas lukt het op raadselachtige wijze niet om de juiste snelheid te halen achter de switch… Direct bedraad op de Experiabox haal ik >800 / >800 (wat ik ongeveer zou verwachten, met uitschieters boven de 900), maar achter de switch daalt dit naar 200-400 up / 200-400 down. Direct bedraad op de switch is het aan de hogere kant (400/400) en op de wifi eerder rond de 200-300/200-300. 

Heb recent ook een KPN monteur over de vloer gehad voor deze speurtochten we hebben alles nagelopen en doorgemeten. De kabels, het glasvezelpunt, de modem etc. en zonder resultaat. Zodra de switch in het netwerk komt, lijkt alles 'geknepen’ te worden.

Had uiteraard niet verwacht dat ik op wifi de volle snelheid zou halen, maar van 1gbit/s naar 300/300 vind ik wel een forse daling en krijg maar niet achterhaald waar dit fout gaat. Zojuist ook door de instellingen van de switch gelopen, en daar staan alle poorten op volle snelheid en zou dit dus geen effect moeten hebben.

Ben geen expert en verder dan dit gaat mijn kennis niet - iemand toevallig een soortgelijke ervaring met een Netgear switch en/of enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? 

Alvast dank!

Als je alle apparatuur hebt nagelopen, heb je dan ook naar de netwerkkabels gekeken? Zijn die allemaal OK en gespecificeerd voor de juiste snelheid?


Er zitten flink wat settings op deze switch, Heb je hem al eens teruggezet naar factory settings? 

Dan de igmp aan en QOS settings even uit voor de zekerheid.  Alles losgekoppeld behalve de pc waarop je meet en de router? welke doorvoer zie je dan?

Is er nog een verschil tussen de poorten? 

Zijn er issues als je de netwerkkabels laat testen door de switch? zie je packet losses?


Als je alle apparatuur hebt nagelopen, heb je dan ook naar de netwerkkabels gekeken? Zijn die allemaal OK en gespecificeerd voor de juiste snelheid?

Alle kabels hebben juiste specs, en hebben kabels ook vervangen en apart getest (met kabels van KPN monteur die hij al tig keer met succes heeft gebruikt).


Er zitten flink wat settings op deze switch, Heb je hem al eens teruggezet naar factory settings? 

Dan de igmp aan en QOS settings even uit voor de zekerheid.  Alles losgekoppeld behalve de pc waarop je meet en de router? welke doorvoer zie je dan?

Is er nog een verschil tussen de poorten? 

Zijn er issues als je de netwerkkabels laat testen door de switch? zie je packet losses?

Zojuist naar default settings terug gezet, igmp aan etc. - nul impact.

EDIT: Direct pc op router gaf 800-900/800-900, nu 2xx / 9xx vreemd genoeg

Geen verschil tussen de poorten

Switch ziet geen fouten in de kabels. Ik weet niet wat packet losses zijn ben ik bang


bij monitoring zit dit volgens mij, het is normaliter de laatste kolom (CRC packet errors).

Dan zit er ook nog een menu om de rate limit te beperken, ik neem aan dat die allemaal op no limit staan, maar voor de zekerheid.

 

 


Yes, terechte vraag - alles staat op no limit, en ook geen CRC packet errors (in Port Statistics, laatste kolom).

Heb zojuist nog eens de meterkast opengetrokken en alles nog eens opnieuw doorgemeten omdat ik steeds meer betwijfel dat het aan de switch ligt, en krijg nu direct bekabeld op de Experia box ook maar 2xx down / 9xx up. Voor zekerheid ook nog met andere kabel geprobeerd, en ook daarna met switch ertussen; exact dezelfde uitkomst.

Met de monteur ook gedaan, en toen kregen we wel de volledige snelheid wanneer direct aan router bekabeld. Maar nu dus nergens meer. Monteur heeft ook glasvezelverbinding zelf doorgemeten en geeft 1 gbit/s en dit geeft de experiabox zelf ook aan nu.

 

Op de wifi echter c 300/300. Begrijp er steeds minder van

 


Met welk apparaat en op welke server test je? 


Met welk apparaat en op welke server test je? 

Server op het moment is NewVM Cloud Services (Amsterdam). Daarna zelfde resultaat via Serverion (Zoetermeer) en Novoserve (Schiphol)

Apparaat is een Dell laptop (Latitude 5420).