Beantwoord
Eigen router achter Experiabox 10A incl. iTV
Deze vraag is al regelmatig gesteld, dat weet ik, maar toch wil ik weten of er inmiddels een oplossing is voor een eigen router.
Ik heb VDSL van KPN en gebruik een Experiabox 10A. Dit werkt met wat aanpassingen redelijk.
Graag wil ik een eigen router achter de Experiabox gebruiken omdat ik meer controle wil hebben over mijn router en omdat ik zeer geïnteresseerd ben in een Ubiquiti router (ik heb al UniFi Accesspoints).
Vanuit de meterkast loopt er 1 kabel naar de huiskamer, 1 kabel naar de 1e verdieping en 1 kabel naar de 2e verdieping. Aan het einde van deze kabels zit een switch waarop ik de apparatuur op aansluit (NAS, computers maar ook iTV).
Het topic waar in wordt beschreven hoe je een eigen router kan aansluiten achter de Experiabox vermeld specifiek dat je geen iTV kan aansluiten op je eigen router, dit moet gebeuren rechtstreeks op de Experiabox. Kijkend naar mijn netwerk heb ik die keuze niet, er loopt maar per verdieping 1 kabel die ik aldaar vertak met een switch.
De vraag die ik blijf houden, zijn er al mogelijkheden om een eigen router zo te configureren dat iTV werkt als deze is aangesloten op je eigen router en dat deze router weer is aangesloten op de Experiabox (met DMZ).
Ik heb VDSL van KPN en gebruik een Experiabox 10A. Dit werkt met wat aanpassingen redelijk.
Graag wil ik een eigen router achter de Experiabox gebruiken omdat ik meer controle wil hebben over mijn router en omdat ik zeer geïnteresseerd ben in een Ubiquiti router (ik heb al UniFi Accesspoints).
Vanuit de meterkast loopt er 1 kabel naar de huiskamer, 1 kabel naar de 1e verdieping en 1 kabel naar de 2e verdieping. Aan het einde van deze kabels zit een switch waarop ik de apparatuur op aansluit (NAS, computers maar ook iTV).
Het topic waar in wordt beschreven hoe je een eigen router kan aansluiten achter de Experiabox vermeld specifiek dat je geen iTV kan aansluiten op je eigen router, dit moet gebeuren rechtstreeks op de Experiabox. Kijkend naar mijn netwerk heb ik die keuze niet, er loopt maar per verdieping 1 kabel die ik aldaar vertak met een switch.
De vraag die ik blijf houden, zijn er al mogelijkheden om een eigen router zo te configureren dat iTV werkt als deze is aangesloten op je eigen router en dat deze router weer is aangesloten op de Experiabox (met DMZ).
Beste antwoord door wjb
Max van Dijk schreef:
Oké maar in dat voorbeeld zal de Experiabox nog steeds de router zijn en zal ook daar de port forwards op moeten plaatsvinden.
Nee, dat is niet zo.
Jouw eigen router wordt op de Experia Box aangesloten zoals beschreven in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" als DMZ Host en de port-forwardings maak je dus alleen op jouw eigen router.
Vervolgens sluit je een LAN poort van jouw eigen router op die switch aan en zet die op vlan 1.
Je sluit ook een LAN poort van de Experia Box aan op die switch en zet die op vlan 2.
Voila, twee vlans die je over één kabel kunt distribueren. Op de switches elders zet je een poort op vlan 2 als deze met de Experia Box moet babbelen (TV ontvangers) en op vlan 1 als het aangesloten apparaat met jouw eigen router moet babbelen.
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.