Skip to main content

De kpn levert alleen een FRITZ!Box 7583 en FRITZ!Box 7590. De FRITZ!Box 7590 kun je met een omvormer (van licht naar spanning) op een glasvezel aansluiten. Op die manier kun je bijna elk “analoog” modem gebruiken op een glasvezel aansluiting. Ik heb een FRITZ!Box 7590.

Er bestaan ook “echte” glasvezelmodems die je “rechtstreeks” (dus zonder omvormer) op de glasvezel aan kunt sluiten: FRITZ!Box 5490 en FRITZ!Box 5530. De FRITZ!Box 5530 is niet te koop. De levering is voorbehouden aan een provider. De FRITZ!Box 5490 is wel te koop. Heeft iemand daar ervaring mee? Volgens de specificaties wordt er niet een SC/PC-bus kabel bijgeleverd. Bij wie kun je die kopen?

Maar ik vraag me alleen af waar dan dat KPN profiel vandaan moet komen, zit dat al in de fritz!box of moet ik dat nog ergens als losse cfg downloaden?  instellen zal me wel lukken, ben stiekem wel ICT’er en tweaker.
Dat van dat profiel vind ik wel handig om vooraf te weten, voordat ik er bv eentje op marktplaats koop waar het niet in zit en ook niet mee kan ofzo.

zit er gewoon in zorg wel dat je de laatste firmware hebt (die is gewoon te downloaden) via update bij avm


en het mooie is dat de fritzbox 5490 nog de recente fritz os updates krijgt

link:

https://tweakers.net/downloads/58400/avm-fritzbox-5490-729.html


Het is nadat die bijna 2 jaar niks kreeg ineens weer een fris hoentje, ik ben er blij mee.

Wel had 7.27 een bugje, kreeg soms dubbele apparaten op hetzelfde IP adres, was een oude bug die ook op andere fritzen was voorgekomen, daarom was de 7.29 er denk ik vlot achteraan, probleem weer gefikst.


Toppie, vanmiddag wordt er een nieuwe NT bezorgd (hopelijk) en er staat ook al een afspraak voor een monteur voor de FTU morgenmiddag.  Daarmee werkt natuurlijk eerst de huidige experiabox (kuche) weer gewoon en over een paar dagen hoop ik mn 5490 van marktplaats te ontvangen (met een glaskabel).

 


Toppie, vanmiddag wordt er een nieuwe NT bezorgd (hopelijk) en er staat ook al een afspraak voor een monteur voor de FTU morgenmiddag.  Daarmee werkt natuurlijk eerst de huidige experiabox (kuche) weer gewoon en over een paar dagen hoop ik mn 5490 van marktplaats te ontvangen (met een glaskabel).

 

let er vooral even op dat de monteur ook de glasvezel schoon maakt (dat gebeurd niet altijd)

je kunt de fritzbox 5490 ook via lan1 achter de NT aansluiten

heb ik even gehad als test

als je deze fritzbox direct op glas wil zorg voor de juiste cleaners

en de juiste patchcover

en gebruik ook altijd groen op groen / blauw op blauw (NIET blauw op groen of andersom)

maar als ict,er weet je dat waarschijnlijk al

deze patchcover gebruik ik nu