Skip to main content
Beantwoord

Ervaringen gevraagd! Thuisnetwerk met DVS'en en SuperWifi 1 punten

• January 13, 2026
  • 3 reacties
  • 49 keer bekeken

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Mijn thuisnetwerk ziet er nu als volgt uit:

• modem KPN Box 12
  • desktop bedraad aangesloten via twee DVS650-adapters
  • TV+-box aangesloten op ethernet-aansluiting van SuperWifi1-punt op begane grond
  • SuperWifi1-punt op 1e verdieping
  • laptop en smartphone via wifi

Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken. Reacties met ervaringen van anderen zijn welkom!

Piet (die wel van een beetje experimenteren houdt).

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi Piet. Leuk netwerk heb je zo te zien 😊

In de basis zou dit prima moeten werken. De KPN Box 12 kan goed overweg met zowel DVS adapters als SuperWifi 1 punten. Een paar aandachtspunten en ervaringen die we hier op de community vaker zien:

• DVS650: werken vaak stabiel, maar blijven wel afhankelijk van de kwaliteit van de elektriciteit netwerk. Voor een desktop is dit meestal geen probleem, zolang de adapters niet in stekkerdozen zitten.

• TV+ Box via SuperWifi: bedraad aansluiten op een SuperWifi-punt is een goede keuze. Dat geeft een stabielere verbinding dan wifi, zeker voor tv-kijken. Bekabeld aansluiten blijft natuurlijk het beste.

• SuperWifi 1 op de 1e verdieping: zolang dit punt maar een goede verbinding heeft met het punt beneden (bekabeld of draadloos). Apparaten schakelen meestal automatisch naar het sterkste punt.

• Combinatie DVS + SuperWifi kan prima naast elkaar bestaan.

Mijn verwachting is dat dit gewoon netjes gaat draaien, zeker voor dagelijks gebruik. Houd vooral even in de gaten hoe stabiel de verbinding is bij tv-kijken en of je wifi overal goed blijft.

Veel plezier met testen, Piet en laat vooral weten hoe het bevalt!

3 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 16, 2026

Hoi Piet. Leuk netwerk heb je zo te zien 😊

In de basis zou dit prima moeten werken. De KPN Box 12 kan goed overweg met zowel DVS adapters als SuperWifi 1 punten. Een paar aandachtspunten en ervaringen die we hier op de community vaker zien:

• DVS650: werken vaak stabiel, maar blijven wel afhankelijk van de kwaliteit van de elektriciteit netwerk. Voor een desktop is dit meestal geen probleem, zolang de adapters niet in stekkerdozen zitten.

• TV+ Box via SuperWifi: bedraad aansluiten op een SuperWifi-punt is een goede keuze. Dat geeft een stabielere verbinding dan wifi, zeker voor tv-kijken. Bekabeld aansluiten blijft natuurlijk het beste.

• SuperWifi 1 op de 1e verdieping: zolang dit punt maar een goede verbinding heeft met het punt beneden (bekabeld of draadloos). Apparaten schakelen meestal automatisch naar het sterkste punt.

• Combinatie DVS + SuperWifi kan prima naast elkaar bestaan.

Mijn verwachting is dat dit gewoon netjes gaat draaien, zeker voor dagelijks gebruik. Houd vooral even in de gaten hoe stabiel de verbinding is bij tv-kijken en of je wifi overal goed blijft.

Veel plezier met testen, Piet en laat vooral weten hoe het bevalt!

JanD
Superuser
  • January 16, 2026

Beste ​@Piet van der Vooren denk er aan dat je via de DVS nooit internet en tv tegelijk gebruikt.

KPN adviseert een DVS te gebruiken óf voor internet, óf voor tv kijken, nooit gecombineerd.

Dit advies voor het geval je toevallig 3 DVS-punten hebt of wilt gebruiken.

Verder sluit ik me bij het advies van Vikash van KPN aan.

Succes.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dank voor het meedenken, ​@Vikash van KPN en ​@JanD.

Het draait nu een week bij mij zonder problemen. Mocht zich toch een probleem voordoen, dan zal ik dat hier laten weten.

Piet.