Skip to main content

Ik wil voor een klant hun Experia Box v10 vervangen door eigen vigor modem en router (voor VPN mogelijkheden (Mikrotik)).
Echter wil ik de experia box in het LAN laten hangen voor de VOIP oplossing is dit mogelijk? 
Bij een Fritzbox kan dat is dat ook mogelijk kan dit ook bij experia box v10?

 

Hi Michel, welkom op het forum. 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier weinig kaas van heb gegeten. Ik kijk huisvriend @wjb aan in de hoop dat hij tijd en zin heeft om hierop te reageren. 

Hopelijk krijg je van hem of van andere leden hier een reactie. :relaxed:


Heb je het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen.

Je kunt een DrayTek Vigor 165 in full-bridge-mode zetten zodat deze puur als modem functioneert.

Je kunt vervolgens op jouw eigen router vlan 7 dan bridgen naar de WAN poort van de Experia Box zodat je die voor telefonie kunt blijven gebruiken.


Ik had wat vertraging met de installatie, dus ga er deze week aan beginnen.
Nog 2 vragen:
1) voor modem > Zijn er settings bekend/handleiding voor de drayTek Vigor 165 in full-bridge-mode te zetten? 
2) voor router en modem > Zijn de instellingen voor vlan en (bridge) mode het zelfde als Xs4all?


Je zult de manuals van de Vigor moeten raadplegen voor het opzetten van die full-bridge-mode.

Internet loopt over vlan 6, iTV over vlan 4. Dit is hetzelfde als bij XS4ALL.

Telefonie via de Experia Box loopt over vlan 7. Gebruik je een eigen VoIP ATA dan loopt telefonie over vlan 6.

Persoonlijk zou ik de Experia Box dan ook niet meer gebruiken voor telefonie.

Ik zou deze vervangen door een VoIP ATA zoals de Grandstream HT801 of, als je nu een Siemens dect telefoon gebruikt de Gigaset N300A IP.


Bedankt voor de snelle reactie! De router vlans zijn nu duidelijk. Ik gebruik al bij Xs4all een eigen mikrotik router met IPtv

Ik neem aan dat er specifieke KPN setting zijn voor de modem setting voor VDSL of ADSLv2. 

Of zijn deze ook gelijk aan die van Xs4all? Ik zie hier nog wel een handleiding voor Xs4all met een oudere 130 draytek:

https://www.haroldschoemaker.nl/2017/02/eigen-router-achter-een-xs4all-vdsl-aansluiting-4/


De benodigde informatie zou je moeten kunnen vinden op https://kpn.com/eigenmodem.

KPN en XS4ALL zijn overigens identiek en dat is ook wel logisch want XS4ALL draait altijd al op het netwerk van KPN.