Skip to main content

Beste mensen,

 

Sinds kort heb ik een experia v10 modem met een 4G kastje om mijn internetsnelheid wat op te schroeven. (buitengebied)

Dat gaat heel aardig totdat ik mijn vpn aanzet (private internet access). Het lijkt erop dat de 4G verbinding dan niet meer meedoet.

Is dit een bekend probleem? Ik kon er verder niets over vinden.

Zou er een oplossing voor zijn in bv instellingen van de router of de vpn?

Alvast bedankt voor de response.

 

Als die VPN tunnel o.b.v. UDP communiceert dan betekent dit dat deze alleen gebruik maakt van de DSL verbinding.

Als je de 4G verbinding wilt kunnen gebruiken dan moet de VPN tunnel volledig o.b.v. TCP communiceren.


Bedankt voor je snelle reactie wjb. de vpn staat ingesteld op TCP


misschien was het voorgaande antwoord niet helemaal duidelijk. De 4G verbinding lijkt ook niet te werken met TCP

De vpn instellingen zijn

Connectiontype TCP

remote port - default

Local port - auto

configuration method - DHCP

 

 


Welk type VPN wordt er gebruikt? (L2TP/IPsec, IKE/IPSec, PPTP, OpenVPN, anders...)


Open VPN,

De andere optie is WireGuard die ik even geprobeerd heb met het zelfde resultaatl

Echter. Toen ik de instelling terugzette op OpenVPN leek deze de 4G ineens wel te pakken bij de speedtest.

Misschien duurt het even voordat 4G aanhaakt (Ik heb een niet al te best bereik.) en is de speedtest al afgelopen als de 4G begint.

Gewoon een theorietje van een amateur.

Misschien moet ik het nog even beter onderzoeken met een wat langere download

 

 


OpenVPN werkt standaard met UDP poort 1194.

Weet je zeker dat deze bij jou ingesteld is op o.b.v. TCP te werken?


Er kan gekozen worden tussen UDP en TCP.

Ik heb voor de laatste optie gekozen bij de connection preferences.

 


Hi @Siert62, ik zie dat @wjb je al aardig op weg heeft geholpen en daarnaast lees ik dat het er op leek dat de 4G snelheid toch op werd gepakt, hoe is de situatie nu? Gaat het nu goed? Hoor het graag  :slight_smile:


Dag Maja, soms gaat het goed en wordt 4G opgepakt en soms niet tijdens het gebruik van de vpn. 

Niet ideaal maar er valt mee te leven. ;)


Fijn dat er in ieder geval een werkbare situatie is op het moment :wink:

Merk je nog verschil als je de 4G ontvanger op andere plaatsen in de woning test? Soms helpt het om hem pal voor een raam te zetten!


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag!