Skip to main content

Ik heb een vreemd probleempje. Ik heb twee weken terug een webserver opgezet op mijn raspberry pi. Pi heeft een vast ip-adres binnen het lokaal netwerk (192.168.2.111). Toen de website draaide heb ik de http port (80) ge-forward, zodat ik vanuit buiten via mijn externe ip adres en via mijn domeinnaam mijn webserver kon bereiken. 

Dit werkte prima. Als ik (van buitenaf) mijn domein intikte kwam ik netjes op de site terecht en bleef ik mijn domeinnaam zien.

 

Nu sinds een paar dagen kan ik niet meer van buitenaf mijn site benaderen. Zowel bij het intikken van mijn domein als het intikken van mijn externe ip-adres op mijn webbrowser, wordt ik doorverwezen naar mijn lokale ip-adres “192.168.2.111” , wat vanaf de buitenwereld dus niets oplevert. Dit lokale ip-adres zie ik dan in de adresbalk van mijn browser staan. 

Forwarden van andere porten zoals voor vnc, gaat prima.

Het lijkt mij dat er iets mis gaat bij dat er iets mis gaat in het modem (experiabox v9). Maar wat?

 

Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hoi @Teijeb, dus zonder dat jij wat gewijzigd hebt lukt het niet meer. In de instellingen van de V9 staat nog wel alles zoals je hebt ingesteld? Want lijkt mij daar toch ergens mis te gaan. Kun je anders voor de zekerheid nog een screenshot posten van de instellingen?


Ik denk dat die in de pi zelf zit. Er zal wel iets aan de configuratie veranderd zijn ofzo.

De Experiabox forward niks door. Daar hoef je niet vanuit te gaat.


Ik vind het vooral ook zo vreemd dat als ik (vanaf buiten) mijn domeinnaam óf externe ip adres in tik, ik het interne ip adres van de server te zien krijg in de adresbalk.


Ik denk dat die in de pi zelf zit. Er zal wel iets aan de configuratie veranderd zijn ofzo.

De Experiabox forward niks door. Daar hoef je niet vanuit te gaat.

Ik geloof dat je mijn vraag niet snapt of ik jouw antwoord niet. De experiabox moet wél forwarden.

De site opent wel gewoon als ik mijn domeinnaam of mijn externe ip adres invoer in de adresbalk vanuit mijn lokale netwerk. Ook hierbij krijg ik mijn lokale ip-adres te zien in de adres balk.

 

Het lijkt alsof hij niets doorstuurt, maar alleen het ip adres vertaalt van IP-adres A = IP-adres B . Een lokaal ip adres heb je natuurlijk niets aan als je van buiten komt.


De site opent wel gewoon als ik mijn domeinnaam of mijn externe ip adres invoer in de adresbalk vanuit mijn lokale netwerk. Ook hierbij krijg ik mijn lokale ip-adres te zien in de adres balk.

Dat zal de server waarschijnlijk gewoon zelf doen, dat forwarden.


Kun je dat verder nog aanpassen @Nick83? Weet jij dat? Want het staat goed toch?


Kun je dat verder nog aanpassen @Nick83? Weet jij dat? Want het staat goed toch?

In de Experiabox staat het goed. Kan ook niet verkeerd staan, de Experiabox heeft geen instelling die zoiets zou kunnen veroorzaken. 

Ik vermoed dat er op de server iets niet goed staat. Een script wat checkt via welk ip de site bereikt word, en als dat niet overeen komt met het lokale ip vervolgens redirect naar het lokale ip. Zoiets.


Hallo allemaal,

het was denk ik toch mijn schuld dat het mis ging. Ik had later nog een ander programmaatje geïnstalleerd op de frambozentaart. Deze heeft er blijkbaar voor gezorgd dat mijn webserver niet meer buiten het lokale netwerk om te bereiken was. Ik dacht dat het na de installatie nog werkte maar blijkbaar heb ik dat toen niet meer gecontroleerd. 

Ik heb het inmiddels opnieuw geïnstalleerd en het werk allemaal weer gewoon.

 

Was dus toch een fout van mezelf.

 

Dank voor jullie ondersteuning!