Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb gelezen dat de Experiabox zo hoog mogelijk moet worden opgehangen. Maar hoe hoog is dat? Zo een 2 meter vanaf de vloer of 20 cm onder het plafond.

 

Groet,

Moiboi.

Tips voor de plek van je router

  • Plaats de router eens buiten de meterkast en meet het verschil.
  • Plaats de router wat hoger: de radiogolven hebben dan mogelijk minder obstakels.
  • Ligt de router plat? Zet hem dan rechtop en draai de antennes (wanneer mogelijk) in andere posities.
  • Zet de router in een andere kamer. Vaak betekent dit wel dat je kabels moet verlengen en doortrekken. Deze tip geldt niet als je een modemrouter hebt die dicht bij het aansluitpunt moet blijven staan.
  • Plaats de router zo ver mogelijk buiten het bereik van stoorbronnen zoals babyfoons, DECT-telefoontoestellen (draadloze huistelefoons), draadloze lichtschakelaars en bluetooth apparaten zoals draadloze muizen en toetsenborden.
  • Test de prestaties van wifi met zoveel mogelijk storingsbronnen uitgeschakeld.

https://www.consumentenbond.nl/router/de-beste-plek-voor-je-router-kiezen

 

Verder is dit ook een mooi artikel m.b.t. je vraag.


Bedankt.


geen probleem. Ervaart u problemen met de dekking en is dat de reden van u vraag misschien?


ja, zeer slechte verbinding. Ik heb een Experiabox v9 in de meterkast. Zo een 2 meter hoog opgehangen vanaf de vloer gemeten.


Bij mij heb ik de experiabox op de eerste verdieping laten monteren door de KPN-monteur. Twintig meter verder heb ik nog steeds bereik. 
 

Het is eigenlijk net een antenne, hoe hoger geplaatst, hoe beter het bereik. 


wifi is van veel factoren afhankelijk. Zoals de plaats van het modem t.o.v. de rest v.h. huis. Een meterkast zit doorgaans vlak naast de voordeur, dus gaat een groot deel v.d. wifi al naar buiten. Leuk voor je voortuin als je die hebt.

Trek een visuele cirkel in alle richtingen v.a. de experiabox. V.a. experia tot de rand ca 20 meter in gedachten nemen. Verzin dan een plaats waarbij zoveel mogelijk van je huis in die 'bol’ zit.


Thanks, maar zover verplaatsen lukt niet vanwege het ISRA punt en de vaste telefoonaansluiting.

Buiten de meterkast is dus ook een uitdaging zonder een gat door de meterkast te boren. Ik ga verder experimenteren.


Thanks, maar zover verplaatsen lukt niet vanwege het ISRA punt en de vaste telefoonaansluiting.

Buiten de meterkast is dus ook een uitdaging zonder een gat door de meterkast te boren. Ik ga verder experimenteren.

Ok, ik heb die aansluitingen ook beneden in de woonkamer. Geen probleem. Er loopt een kabel vanuit de meterkast naar de eerste verdieping en    er was al een bestaande kabel naar de woonkamer. 


Zou het misschien helpen als ik een TP-link router op de LAN poort van de Experiabox aansluit.

Met een laptop en Ethernetkabel op de LAN poort van de Experiabox haal ik 200 Mbit/s. Met wifi op tien meter afstand en door twee gasbeton muren ertussen, tussen 7 en 30Mbit/s.

Dus  Ethernetkabel op de LAN poort van de Experiabox naar de WAN poort van een Gigabit router met een sterk wifi signaal van max. 300Mbit/s. Of de router configureren als access point.


De locatie waar je die wil plaatsen is ook weer van invloed op je bereik in woning en tuin. Het is vaak proberen tot je tevreden bent. 


Plaatsing naast de Experiabox. Verschil is dat de TP-link router meer zendvermogen heeft dan de Experiabox.


Als je de wifi op de experiabox uitzet heb je die signalen in ieder geval niet meer die kunnen storen. het blijft in de meterkast toch wel een beetje behelpen als je door verschillende muren moet met het draadloze signaal.