Skip to main content
Antwoord

Experiabox V10 en superwifi punten werken niet meer goed sinds update

• September 16, 2025
  • 25 reacties
  • 535 keer bekeken

Mijn Experiabox 10 kreeg een upgrade toen ik op vakantie was. Het eerste wat me opviel, was dat mijn eigen 2,4 GHz-netwerk werd uitgeschakeld, waardoor de helft van mijn smart home niet werkte. Geweldig!

Maar wat nog erger was, de verbinding in huis werd instabiel. Ik kan een laptop verbinden met wifi, maar kan het IP-adres van de router niet eens bereiken.

De Thuis-app werkt niet meer en vraagt ​​me om verbinding te maken met het thuisnetwerk (waarmee hij verbonden is).

En tot slot, ondanks de SuperWifi 2 mesh-configuratie, merkte ik dat Experia zijn eigen wifi activeerde, waardoor de meeste apparaten nu verbinding maken met wifi, en niet met de mesh-access points.

Ik zou graag advies willen over of het uitschakelen van de ingebouwde wifi van de Experia Box 10 de situatie zou moeten verbeteren.

Het is de eerste keer dat ik zo teleurgesteld ben in KPN. Jarenlang goede service en nu dit.

Beste antwoord door Renoir

mijn probleem is opgelost, Jan van KPN. Ik had een dame van HP (de printerfabricant) aan de telefoon, we waren wel 1 ½ uur bezig, maar de printer doet het wireless nu.

Je kunt mijn vraag wegwissen, of moet ik het zelf doen?

Renoir/Suzan

25 reacties

• Deelnemer
  • September 16, 2025

Hier ook vandaag update v10 werken de wifipunten niet meer de v10 is nu opeens de master 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 16, 2025

Welk type wifipunten heb je ​@Bartnac ? En wat doen de wifipunten niet meer?

• Deelnemer
  • September 16, 2025

Welk type wifipunten heb je ​@Bartnac ?

Zwarte superwifipunten 2 

ma de v10 heeft een update gehad en is nu de master

en voorheen was 1 superwifipunt de master 

ook zie ik in alle 4 de punten geen enkel apparaat verbonden 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 16, 2025

Het klopt dat het modem nu ook een wifipunt is geworden en de master is. Ik heb ook de ervaring dat de meeste appartuur verbinding maakt met de wifi van het modem. Pas als ik m'n mobiele telefoon een paar minuten naast een wifipunt legt wordt er contact gemaakt met dat wifipunt. De v10 heeft een sterk wifisignaal waardoor de appartuur kiest voor de wifi van het modem. Waarschijnlijk heb je eigenlijk helemaal geen wifipunten meer nodig of misschien nog maar één. 

• Deelnemer
  • September 17, 2025

Oké Joep 

ma kan ik dan ook het wifipunt wat nog bekabeld aan de modem hangt er tussen uit halen en die dan bv op zolder zetten of op de slaapkamer 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 17, 2025

Ja er hoeft geen wifipunt meer bekabeld te zijn. Bedenk wel dat hoe minder wifisignalen in huis hoe minder storing of snelheidsvermindering.  Dus 5 punten in een huis is echt teveel. 

• Deelnemer
  • September 17, 2025

Ja ik heb er een op zolder 1 in de tuin en 1 in de woonkamer alle 3 zonder kabel

maar ik heb er ook 1 tussen de modem bekabeld 

en de vraag is mag ik die er tussen uit halen en dan bv op de slaapkamer zetten dus gewoon helemaal afkoppelen van de modem 

Bedankt alvast voor u hulp

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 18, 2025

Hoi ​@Bartnac , welkom hier op de KPN Community en bedankt ook voor jouw bericht :)

Ja ik heb er een op zolder 1 in de tuin en 1 in de woonkamer alle 3 zonder kabel

maar ik heb er ook 1 tussen de modem bekabeld 

en de vraag is mag ik die er tussen uit halen en dan bv op de slaapkamer zetten dus gewoon helemaal afkoppelen van de modem 

Bedankt alvast voor u hulp

Dat is helemaal correct; omdat de Experia Box v10 na de update fungeert als master waardoor je dus geen Super wifi punt meer bekabeld hoeft aan te sluiten op het modem. Deel je je bevindingen hier nog met ons? Alvast bedankt!

• Helper
  • September 22, 2025

Ik heb dus hetzelfde probleem. Sinds update van de Experia v10 is er geen enkel van mijn apparaten nog verbonden met mijn twee super wi-fi punten. De super wi-fi's heb ik allebei bekabeld aangesloten.

Nu lees ik hier dus dat de Experia v10 master is geworden?Heb namelijk vanmiddag gebeld met de klantenservice met dit probleem en daar hebben ze niks over gezegd. Hij zei dat ik vanavond in de mijn KPN app moest kijken en dat mijn apparaten dan waarschijnlijk gewoon weer verbonden waren met de super wi-fi's. Maar dat is dus niet zo.  Alle apparaten zijn nu verbonden met de Experia v10.

Hoe kan ik dit nou het beste oplossen?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 1, 2025

Goedemiddag ​@Anna2020 en jij ook bedankt voor jouw bericht!

Is de status in jouw situatie nog steeds hetzelfde? Heb je Super wifi punten al eens gereset? Dit kan heel simpel door de stekker uit de Super wifi punten te halen, even wachten en ze daarna weer opnieuw aansluiten. Vervolgens wachten totdat het lampje continu wit brandt. Mocht dat niet helpen dan even een fabrieksreset uitvoeren door het reset knopje 10 sec ingedrukt te houden totdat het lampje oranje knippert. Zou je dat eens kunnen proberen (indien nog nodig natuurlijk) en mij willen laten weten of dit heeft geholpen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 1, 2025

Ik vraag me af waarom mijn reactie door moderators is verwijderd.

In mijn geval hielp het om de wifi van de Experia-box zelf uit te schakelen en weer te vertrouwen op de Superwifi-toegangspunten, net als voorheen. Roaming werkt weer feilloos en de verbinding wordt niet meer verbroken. Ik hoefde de Superwifi-punten niet te resetten. De Thuis-app kan om de een of andere reden nog steeds geen verbinding maken, maar ik heb het opgegeven.

Natuurlijk ben ik erg teleurgesteld over al de tijd die ik heb verloren met het oplossen van dit probleem.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 1, 2025

Hoi ​@ognacy , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!
Jouw bericht heb ik naar een eigen topic verplaatst en daar zal ik z.s.m. op reageren. Ik wou je nog een PB sturen om dit door te geven maar dat was me even ontschoten waarvoor excuses!

• October 11, 2025

Experia Box V10 werkt bij mij alleen aangesloten met de draad. Gisteren heb ik via wifi draadloos mijn nieuwe printer HP laser 179 proberen aan te sluiten, echter zonder resultaat. Ik las iets van 2,4 of 5 GHz, en daar was de fout met het kiezen waarschijnlijk. Nu een uur of 7 verder heb ik geen draadloos wifi  door het hele huis niet, totaal op 6 aparaten niets. De test uitgevoerd, alles aan en uit KPN op afstand laten kijken naar mijn modem hij is ´langzaam´ en het probleem is niet verholpen. De aparaten blijven hopeloos naar een Wifi verbinding zoeken.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 13, 2025

Hoi ​@Renoir , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Inmiddels zijn we weer 2 dagen verder, wat is op dit moment de stand van zaken? Is deze nog hetzelfde? De Experia Box v10 zendt 2 verschillende wifi signalen uit (2.4 GHz en 5 GHz) en ik vermoed ook dat het daar ergens fout gaat. In eerste instantie zou ik je adviseren om beide signalen een eigen naam (SSID) te geven zodat je eigen apparatuur hier ook onderscheid tussen kan maken. Ik vermoed dat beide signalen op dit moment nog dezelfde naam hebben en dat kan problemen geven. Daarom mijn advies om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen, hier wordt ook uitgelegd hoe je het 2.4 Ghz signaal en het 5 GHz signaal een eigen naam geven. Laat je ons weten of dit is gelukt en of het probleem hiermee ook is verholpen?

• October 14, 2025

Jan van KPN,

bedankt voor het advies, het allerbelangrijkste was, dat ik weer het Wifi signaal door het hele huis heb, dat heb ik bereikt door de Experia Box v10 te resetten. Later in de week probeer ik de twee signalen 2,4 en 5 GHz een naam te geven en ga ik verder rommelen. Ik ben niet zo jong meer maar het is me gelukt na lang wachten...de W11 te updaten. Dat is nu ook voor elkaar. Beetje bij beetje kom ik er dankzij jouw advies. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 14, 2025

Alvast graag gedaan ​@Renoir en jij bedankt voor de duidelijke terugkoppeling!

Goed om te lezen dat je weer wifi door het hele huis hebt nadat je de Experia Box v10 hebt gereset. Hopelijk kom je eruit met het splitsen van het 2.4 GHz en 5 GHz signaal maar mocht dat onverhoopt niet lukken, dan kun je hiervoor ook een belafspraak inplannen met onze Helpdesk. Zij hebben de mogelijkheid om je scherm op afstand over te nemen zodat er direct kan worden meegekeken, op die manier moet het sowieso lukken! Links - of rechtsom heb ik er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen en mocht je vanuit hier nog input nodig hebben, laat het dan vooral weer weten :)

• October 16, 2025

ja Jan, ik wil graag een belafspraak inplannen met de Helpdesk, maar kon het niet vinden bij mijnkpn.

Wat nu?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 16, 2025

Hoi ​@Renoir , je kunt deze link gebruiken om een belafspraak in te plannen. Als je op die pagina een klein stukje naar beneden scrollt, dan zie je daar de optie staan om een belafspraak in te plannen! Laat je ons weten of het alsnog is gelukt?

• Antwoord
  • October 16, 2025

mijn probleem is opgelost, Jan van KPN. Ik had een dame van HP (de printerfabricant) aan de telefoon, we waren wel 1 ½ uur bezig, maar de printer doet het wireless nu.

Je kunt mijn vraag wegwissen, of moet ik het zelf doen?

Renoir/Suzan

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 20, 2025

Goedemiddag ​@Renoir en bedankt voor je terugkoppeling :)
Ontzettend fijn om te horen dat jouw probleem is verholpen nadat je hier telefonisch contact over hebt gehad met HP en top dat je dit hier ook nog even hebt willen laten weten! Je vraag/topic kan gewoon blijven staan, voor mensen met een soortgelijk probleem kan dit nog steeds hele interessante informatie zijn! En mocht jij in de toekomst nog een keer vragen hebbe, laat het hier dan ook vooral weten zodat we weer met je mee kunnen denken. Voor nu een mooie dag nog toegewenst!

• Nieuwkomer
  • October 20, 2025

Goedenavond,

Ook ik ervaar enige problemen na de V10 update.

Ik heb 2 super wifi punten bekabeld.aangesloten.

Er zijn nog 3 apparaten verbonden met het superwifi punt op zolder.

Alle andere apparaten zijn nu rechtstreeks met de V10 verbonden en niet meer met het superwifi punt dat in de buurt staat van V10 en bekabeld is aangesloten.

Ik heb nu ook problemen met wifi stabiliteit.

Betekent dit nu inderdaad dat ik het superwifi punt beneden moet afkoppelen van de V10 omdat V10 deze functie nu weer overneemt ?

@ KPN ,indien dit inderdaad zo is dan was enige toelichting bij update wel makkelijk geweest.

• October 20, 2025

Ik ga stoppen met alle pogingen. Gewoon geduld oefenen. De printer doet het eindelijk wireless. Vanochtend moest ik wel 20 minuten wachten totdat mijn 2 internetradio’s ‘wakker’ werden. Later werkte alles weer goed. Net om 19:50 u stonden alle verkeerslichten bij de Amstelveenseweg bij de oprit A 2 en  A 4 schat ik ik zo’n 5 minuten op rood. Dan denk ik aan de Chinese cybercrime.Zo kun je alles stil leggen

• Nieuwkomer
  • October 20, 2025

Als aanvulling op mijn vorige bericht.

Na update van mijn KPN app functioneert deze ook niet meer.  Kan nu geen verbinding met wifi netwerk meer krijgen.

Lekker bezig KPN.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 28, 2025

Goedemiddag ​@Alpine65 , welkom hier op de KPN Community, bedankt ook voor jouw bericht en excuses voor de ietwat late reactie!

Betekent dit nu inderdaad dat ik het superwifi punt beneden moet afkoppelen van de V10 omdat V10 deze functie nu weer overneemt ?

@ KPN ,indien dit inderdaad zo is dan was enige toelichting bij update wel makkelijk geweest.

Dat is correct, de wifi van de Experia Box v10 functioneert na de update als 'master'. Je feedback met betrekking tot de toelichting neem ik mee, begrijpelijk punt en goed dat je dit ook aankaart. Wat is op dit moment de stand van zaken, heb je inmiddels weer verbinding met de wifi kunnen maken? Mocht je nog steeds problemen ervaren, dan kun je voor directe ondersteuning ook een belafspraak inplannen met onze Helpdesk, dat schakelt bij dit soort problematiek in de regel wat vlotter!

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 8, 2025

Ik had dus hetzelfde probleem, geen Wifi meer in mijn tuinhuisje.
Alle overige connected wifi devices op de Experia V10. ipv op de superwifi.

Ik heb geen logica in het herstellen kunnen vinden: 
Superwifi punten gereset volgens fabriek reset procedure, geen resultaat.
Modem van FW update voorzien, geen resultaat. Meerder herstarts. geen resultaat.

Uiteindelijk na de 3e reset van een superwifi met kabel kreeg ik deze online. Deze weer verplaatst naar de originele kabelloze locatie. Deze kwam pas na 15 minuten !! weer online en nu kan ik de devices weer connecten op de superwifi.

Vervolgens ging de reset op mijn 2e superwifi  daarna ook ok.

2 uurtjes zoet mee geweest.

Het klinkt mij overgens ook wel logisch, dat als je ineens een nieuwe node in het wifi mesh hebt die de master rol op zich neemt, dat de rest een reset oid nodig heeft. Dat had echt wel aangekondigd mogen worden op een of andere  manier.