Skip to main content

Sinds 2 weken hebben wij een deco x60 in huis, WiFi werkt prima maar sinds een paar dagen hebben wij constant problemen met de tv, we krijgen heel regelmatig de meldingen geen verbindingen met het netwerk. Wat mega irritant is.

onze situatie: zolder router met 1 deco x60

tussen etage 1 deco x60

woonkamer (beneden verdieping) kastje interactieve tv aangesloten op deco x60

de deco x60 staat in AP modus en het is niet mogelijk om de router beneden te plaatsen en de tv direct aan te sluiten op de router.

voorheen hadden wij powerline adapters en dat werkte prima met de tv, maar schoot te kort met het WiFi signaal op de tussen verdieping. 
 

wat doen wij verkeerd? 

De tv ontvanger moet rechtstreeks op de Experiabox aangesloten zijn. Die Deco er tussen kan niet. Sommige mensen hebben dat werkend. Dat is fijn voor hun. Maar als het niet werkt: er tussen uit halen dat ding.

Waarom staat de router op zolder? Heeft u glasvezel of een koper aansluiting? Heeft u een gewoon rijtjes huis? Meterkast beneden? Of hoe zit dat?


de router staat op zolder omdat we daar de aansluiting hebben. Wij hebben een koper aansluiting.

inderdaad een rijtjeshuis. Meterkast zit op de tussenetage buiten het huis.

Maar waarom werkt het dan wel met powerline adapters?


Tv van KPN werkt via IGMP-Snooping. Dat werkt wel via een draadloze verbindingset. Maar via een Deco vaak niet. U kunt kijken of er iets van bij de instellingen van de Deco te vinden is. Misschien staat het uit en kunt u het aanzetten.


Maar hoe verklaar je dan dat het de eerste 10 dagen goed heeft gewerkt? En wij hebben niets aan instellingen veranderd? 


De Deco X60 ondersteunt   IGMP Snooping   Dus zou eigenlijk wel moeten werken:

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-x60/#specifications

Maar met een VDSL koperleiding vanuit een tussen-etage, en dan nog doorgetrokken naar de zolder,
komt het wel aan op een uitermate kwalitatief goed afgeschermde kabel, om zo min mogelijk verlies te hebben of haperingen in de verbinding. Standaard "telefoon" bekabeling is doorgaans niet toereikend.


Maar hoe verklaar je dan dat het de eerste 10 dagen goed heeft gewerkt? En wij hebben niets aan instellingen veranderd? 

Dat verklaar ik niet. Zoals ik al schreef:

Sommige mensen hebben dat werkend. Dat is fijn voor hun. Maar als het niet werkt: er tussen uit halen dat ding.

IGMP-Snooping werkt soms gewoon over apparatuur die het niet ondersteund. Als dat dan werkt is het leuk. Maar er is geen garantie dat het dan blijft werken. Later is er misschien meer verkeer op het netwerk waardoor het vast loopt. Of het kan een andere reden hebben. Het heeft weinig zin om de precieze oorzaak te onderzoeken. Gewoon apparatuur gebruiken die IGMP-Snooping ondersteund. Dat is het beste.

Heeft u al bij de instellingen gekeken of het misschien aangezet kan worden? Via de webinterface, niet via de app. Lees ik op de site van TP-Link ...


Hoi @Hellen18, welkom op ons forum! Ik zie dat Nick en Babylonia je al een eind op weg geholpen hebben! Kom je hiermee verder?

Ik heb hier vanuit KPN niet echt een verklaring of oplossing voor maar kom nog wel dit topic tegen: 

Ik lees daar dat men het niet (goed) werkend heeft kunnen krijgen maar misschien heb je hier iets aan. 


We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je een oplossing gevonden hebt.  Anders weet je ons te vinden!