Skip to main content

Goedeavond allemaal,

 

Ik wil graag weten wat de beste mogelijkheid is om de deco in router modus te gebruiken achter de Xperia box. Heb inmiddels vernomen dat de KPN zelf vanaf hun kant niks kan doen (zoals in bridge modus zetten).

Is het voldoende om op de Xperia de DHCP uit te zetten en deze aan te zetten op de hoofd deco router?

Wat je zou kunnen doen is wifi op de experia v10 uit zetten en 1 deco bekabeld aansluiten op de experia v10 de deco's kunnen dan in router modus 


Momenteel heb ik de deco’s in ap modus draaien en staat de wifi al uit op de modem. Echter wil ik mijn eigen router in dit geval deco gaan gebruiken en beheren ivm functies die ik kan gebruiken. Alleen wifi uitzetten op modem en 2 dhcp’s draaien zal niet (lekker) werken.


Is het voldoende om op de Xperia de DHCP uit te zetten en deze aan te zetten op de hoofd deco router?

U hoeft helemaal geen dhcp uit te zetten. Gewoon achter de Experiabox hangen. De WAN van de Deco verbind u met een LAN poort van de Experiabox. Op de Experiabox kunt u WiFi uit zetten zoals @Cappuccino2 schrijft. Verder niets.


Dank dan gaat ik dat proberen. Omdat ik weet dat 2 dhcp ranges problemen kunnen geven om interne devices met elkaar te laten communiceren. 


Dank dan gaat ik dat proberen. Omdat ik weet dat 2 dhcp ranges problemen kunnen geven om interne devices met elkaar te laten communiceren. 

Ja, dat klopt. Om dat te voorkomen moet u alle apparaten achter de Deco's aansluiten. Niet de helft aan de Experiabox hangen. Want dat is vragen om moeilijkheden. Alles achter de Deco's, dan zit alles gewoon in dezelfde DHCP range.

De uitzondering is de tv ontvangers van KPN. Die moeten wel rechstreeks op de Experiabox aangesloten worden. 


Je hoofd-deco moet in router-modus, experia-wifi uitzetten, en zal dan ip-nummers uitgeven. In de Deco-app kun je de range instellen indien gewenst. 


Alles draait inmiddels als een zonnetje thanks