Skip to main content

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe Experiabox v10, omdat ik veel problemen had met mijn DSL connectie. Achteraf bleek dat er in huis is mis was met de bedrading en dat is goed opgelost. Mijn verbinding is weer superstabiel.

 

Sinds ik een nieuw modem heb, kan ik interne ip-adressen niet meer pingen. Ik al geprobeerd het modem naar fabrieksinstellingen te zetten, maar dat heeft niet geholpen. Ik heb geen idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn, omdat er verder niks aan de situatie is veranderd.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem?

Aanvulling:

Ik heb een Devolo Magic Lan Powerline Adapter + een Magic WiFi adapter op het modem aangesloten op lanpoort 1. Met de mijn oude modem werkte prima, maar ik heb het toch even geprobeerd zonder deze adapter, maar dat maakte voor mijn probleem niets uit.

 

Volgens mijn modem interface krijgen alle apparaten keurig een 192.168.2.xxx nummer toegekend.

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

   Connection-specific DNS Suffix  . : home
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::cd78:422b:eab0:b1f7%33
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.2.8
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.254

 

 

Nog een kleine aanvulling:

Hoewel ik niks heb veranderd aan de configuraties van mijn Windows PC’s in huis, heb ik van één pc het netwerk profiel op ‘private’ gezet, maar de pc wordt niet pingable.

Volgens mij heeft ping niets met de router te maken.

Je hebt een switch in je netwerk? Welk merk en type is dat?


Ik snap het ook niet, maar het euvel doet zich voor met de nieuwe router, daarvoor geen problemen.

 

Ik heb alleen een powerline line adapter aangesloten op een lan poort van de ExperiaBox. Deze geeft via het lichtnet het internet signaal door naar een de wifi extender op de slaapkamer. (omdat de Experiabox geen goed bereik heeft boven) verder heb ik niks aangesloten op het modem. 

Deze:

Ik heb het, zoals aangegeven, ook geprobeerd zonder de powerline adapter aangesloten, maar dan blijft het issue bestaan.


Het lijkt opgelost. Ik heb in de Windows Firewall File en Printer Sharing aangezet en toen werkte het weer. Omdat ik daar niets aan heb veranderd, vermoed ik dat Microsoft dit uit heeft gezet in een update.

Hoe dan ook heb ik het op 1 systeem weer werkend en ligt het inderdaad niet aan de router. Bedankt voor het meedenken.

 

Deze instructie heb ik gevolgd: https://bytesofgigabytes.com/networking/ping-is-not-working/