Skip to main content

Hoe pas ik de instellingen van Experiabox V9 aan t.b.v. app zonnepanelen?

Wat is het probleem?


De installateur kreeg de app niet geïnstalleerd, hij zei dat het lag aan het feit dat de Wifi gesplitst moest worden in 2,4 en 5. toen de KPN gebeld. Dat konden ze niet voor mij doen. Even later bleek, dat mijn Experiabox V9 sowieso niet gesplitst kan worden. Maar, zei men aan de telefoon, ik moest wel  “iets”  aanpassen aan de instellingen. Wat kon ze niet vertellen. Stel de vraag maar op het forum, werd mij gezegd 🙂 Wat ik dus wil, is dat het mogelijk is de app te installeren voor de zonnepanelen. 


De v9 heeft alleen maar 2,4 GHz. Hij heeft niet eens 5 GHz. Dus dan kan er niets gesplitst worden ook. Tenzij u versterkers heeft. Heeft u die?


Nee, niet dat ik weet. Het is duidelijk dat er niet gesplitst kan worden. Maar wat moet er dan worden aangepast in de instelllingen om de app te kunnen laten werken? Het verhaal van KPN was, dat zij dat niets willen veranderen voor dit soort zaken (zonnepanelen, deurbellen, camera's) omdat ze dat te riskant vinden (?) Vervolgens krijg je de pagina van de Experiabox door en mag je het verder zelf uitzoeken 😞

Dus wie weet het? Hoe kan ik de app laten werken?( Bovendien knippert het lampje van de omvormer snel, en dat schijnt niet goed te zijn. Maar de wifi is sterk genoeg. )

 


Je hoeft helemaal niets aan te passen. Die installateur moet denk ik eerst nog eens een dagje naar school…

Wat is het merk van die omvormer? Kun je hem bekabeld aansluiten? Waar hangt de omvormer? Helemaal boven op zolder? En de Experiabox? Onder in de meterkast? 


Merk omvormer: Goodwe. Hangt in bijkeuken, experiabox in meterkast. Niet ver van elkaar. Bijkeuken grenst aan achtertuin, en daar heb ik ook gewoon Wifi.


Ok …

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://natec.nl/wp-content/uploads/2016/01/Natec_SEMS-Instructie-Goodwe-omvormer-instellen.pdf&ved=2ahUKEwjF7uG9hfPrAhWD_aQKHaH6CWkQFjABegQICxAG&usg=AOvVaw1RYbFXUTK0y1gCbL9O0uqX

Waar gaat het fout dan? Bij welke stap? Zie je het 'Solar-WiFi' netwerk?

Lukt dit?


Helaas… ik loop al vast in het menu omdat ik wel een ww heb gekregen van de installateur, maar mijn emailadres is nog niet geregistreerd. 


Dus... de eerste pagina lukt wel? 🤔 niet te hard gaat hé anders hou ik het niet bij. Ik heb nog niet verder gekeken dan de eerste pagina 😁


Update: app geïnstalleerd en apparaat gekoppeld (Installateur had mijn email verkeerd gespeld )

Maar hij geeft aan dat dat Solarnetwerk "waarschijnlijk geen internet heeft, kies een andere optie”.  Dus… ik ben al een heel eind, maar kan de app nog niet gebruiken. Want waar ligt dit aan? Met mijn mobiel heb ik daar gewoon wifi!


Ik denk toch dat je pagina 1 nog eens goed moet doorlopen. Wat ik wel heel storend vind is dat er staat: Let op! Het systeem geeft geen foutmelding indien een verkeerd wachtwoord wordt ingegeven. Zitten er geen lampjes op de omvormer waaraan je kunt afleiden of er een WiFi verbinding is?

Kans is ook aanwezig dat het probleem ook niets met WiFi te maken heeft.


Toch weer verder gekomen: via de geïnstalleerde app een reset van de omvormer gedaan. En nu….. brandt het WIFI lampje constant, terwijl het eerst knipperde!

Zie nog geen opbrengstgegevens in de app, maar er staat wel: working. 

Vlg mij : mission completed. Met dank!! En die installateur…. hij zou een technicus moeten zijn… ik ben “maar” een alfa. Maar de doorzetter wint, met hulp. 

 

 


Jaaaaaa…… er staan opbrengstgegevens in de app. 

 


die installateur…. hij zou een technicus moeten zijn… ik ben “maar” een alfa. Maar de doorzetter wint, met hulp. 

Veel installateurs zijn heel goed in elektra. Maar computers, internet en WiFi is dan net weer een ander vakgebied waar ze niet zo in thuis zijn volgens mij.