Skip to main content

Vorig jaar was er door Telfort aangekondigd dat zij volledige zouden worden opgenomen in het KPN netwerk.

Destijds had ik een vraag geplaatst hoe ik de WOL functie weer kan gebruiken op het oude Telfort forum.

SuperUser @Babylonia was destijds erg transparant met zijn feedback en gaf in het kort aan dat dit nooit zou gaan werken omdat Telfort en KPN in principe nog gescheiden waren.

Nu is dit sinds recent veranderd en vraag ik mij af, kan deze stappen van Tweakers inmiddels toepassen om mijn Experiabox V10 eraf tussen uit te halen?

Yup, ik zie via het profiel van Babylonia dat hij onlangs al dit eerder heeft besproken en er wordt in dat topic verwezen naar de volgende link https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Gaan we van de week mee aan de slag :D


Nu is dit sinds recent veranderd en vraag ik mij af, kan deze stappen van Tweakers inmiddels toepassen om mijn Experiabox V10 eraf tussen uit te halen?

Indien je geen ander KPN (Hussel) abonnement hebt genomen, maar je oude abonnement van Telfort gewoon hebt laten doorlopen, zijn de oude Telfort instellingen daarbij nog steeds van kracht.

Sinds het begin (2017) van dat onderwerp op Tweakers is echter het een en ander veranderd ten aanzien van IPTV, wat alleen werkt als je dat in “routed mode” functionaliteit kunt configureren.

Inmiddels heeft een gebruiker op Tweakers  --nog steeds met die “Telfort” instellingen--
een configuratie weten op te zetten waarbij die “routed mode IPTV” functioneel is.
Dat is op de laatste pagina te vinden van het onderwerp bij Tweakers  < HIER >

Dus daar zou je eerst eens kunnen kijken of je daarmee de set-up werkend kunt krijgen,
met de aanpassingen die daar nog vermeld staan.  (Augustus 2020).

Met de overgang van Telfort naar KPN is dat voor de meeste mensen alleen “administratief”.
Zolang je geen aanpassingen aan je abonnement hebt uitgevoerd gelden nog de “oude Telfort” instellingen.  In de loop van 2021 zou er sprake zijn dat mogelijk ook achterliggend de systemen naar een “KPN configuratie volgen”. Daar worden mensen dan van op de hoogte gebracht.

Het enige verschil met een KPN configuratie is VLAN 6 voor internet, tegenover VLAN 34,
en een PPPoE aanmelding voor internet.  De rest kun je dan hetzelfde houden.

Overigens de titel van je onderwerp sluit niet echt aan op je vraagstelling (i.v.m. reacties) :hushed:
Je hebt geen vraag over een NAT achter NAT set-up, maar een vraag om de Asus in te zetten ter vervanging van de Experia Box  :sunglasses:   (En als vervolg erop dan een mogelijk werkende WOL functie?).
Hoop dat je met die laatste aanwijzingen op tweakers daar nu wel mee aan de gang kunt.


 

 

 


Overigens de titel van je onderwerp sluit niet echt aan op je vraagstelling (i.v.m. reacties) :hushed:
Je hebt geen vraag over een NAT achter NAT set-up, maar een vraag om de Asus in te zetten ter vervanging van de Experia Box  :sunglasses:   (En als vervolg erop dan een mogelijk werkende WOL functie?).
Hoop dat je met die laatste aanwijzingen op tweakers daar nu wel mee aan de gang kunt.

 

Het was laat en ik was iets te summier met de historie van de originele vraag, die uiteindelijk neerkwam op: NAT>NAT verschaft geen toegang van buitenaf zonder eventueel een Synology apparaat 🤗.

 

De stelling voor deze vraag was dus eigenlijk: "Kan ik als oude Xmsnet/Telfort klant inmiddels de Experiabox v10 verwijderen en rechtstreeks mijn eigen ASUS router configureren om weer toegang tot WOL functies te krijgen via de buitenwereld".

Jammer om te horen dat dit toch nog wat voeten in de aarde heeft op moment van schrijven.

 

Wat wel opvallend is, sinds dat ik enkele weken geleden dus "fysiek over ben" op het KPN netwerk, dat mijn verbinding elke ochtend om 06:00 dropped. Dat is eigenlijk een topic op zichzelf dus laat ik dat nou separaat houden.