Skip to main content

Hey!

 

Ik weet dat er al talrijke discussies over dit onderwerp zijn, maar bij deze toch even wat advies vragen inzake mijn specifieke situatie.

We verhuizen naar een nieuw huis en gaan van Ziggo over naar KPN Fiber.

Ik zou graag mijn eigen router, Netgate 4100 (pfSense+) gebruiken met SFP module, dus Fiber rechtstreeks in de Netgate.

SFP module heb ik al liggen, TX 1310 nm / RX 1490 nm met SC aansluiting.

 

Nu, volgende week krijg ik mijn KPN modem binnen, en dat wordt de V12 Box, naar in het nieuwe huis ligt de Fiber er zo bij:

 

In se zou dit een probleempje zijn als er enkel de V12 Box wordt opgestuurd volgende week, en waarschijnlijk een monteur aan te pas moeten komen.

 

Maar, nu ik toch graag de fiber rechtstreeks op de Netgate zou willen zetten, komt deze huidige setup me goed uit. Correct?

 

Enkele vraagjes ter bevestiging:

 

  • De blauwe fiber connect op de foto is SC, correct? (Online bronnen blijven me verwarren). Mijn sfp module is SC immers.
  • Die zou dan gewoon in de SFP module van mijn Netgate moeten kunnen (specs zijn ok volgens KPN specs eigen apparatuur, frequenties en dergelijke)?
  • De Fiber aansluiting op de foto is AON?
  • Moet er bij KPN iets aangepast worden inzake registreren eigen apparatuur, sfp module or Netgate router?

 

pfSense configuratie, VLANs,… en al de nodige configuraties inzake voor Internet en TV zijn me bekend en zouden geen probleem mogen zijn.

Ik zoek hier gewoon even wat bevestiging dat de bovenstaande setup en foto’s me toe laten om de fiber rechtstreeks op mijn eigen router te zetten.

 

Alvast bedankt!

 

Frederick

 

 

 

 

...


Hey @RRPC 

https://travellingtechguy.blog/using-your-own-pfsense-router-with-kpn-fiber-and-kpn-itv/

Ik schrijf normaal over meer niche topics inzake Apple MDM, maar heb mijn workflow hier even neer gezet.

Ik heb de SFP module besteld by FS.

 

Die hebben mij enorm geholpen om de juiste SFP module voor mijn router te kiezen, ik had een customised versie nodig gezien de connector.

 

I’ve now been running my setup for 6 months, and I must say it has been very stable and performing very well. I got lucky as the previous owners of the house were using a Fritz!Box, with fiber directly entering the router via a SFP module. Hence no need for an FTU to convert to UTP cable. I ordered a customised SFP module (Customized 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km SC Transceiver Module) from https://www.fs.com. I must say the support (for a 10 dollar order) from FS was impressive! They helped me confirming what type of SFP I needed, the Cisco compatible version apparently to work fine with my Netgate, and customised because I needed the SC type connector.

 

 

Heel erg thx man, mooi write up heb je daar gemaakt. 

ik ga bij FS deze module bestellen en hoop dat ik de zelfde resultaten behaal als bij jou. 
https://www.fs.com/de-en/products/37930.html



 

...

ik zie dat je inmiddels je bericht geknipt heb. 

wij hebben in Lelystad een AON verbinding. vaak via de ZTE NTU van KPN. 

wij zitten hier, de meeste wijken op een oud Reggefiber netwerk.