Skip to main content

Beste KPN,

 

Ik wil graag ook via mijn mesh netwerk interactieve tv op de slaapkamer. Ik heb een TP-Link Deco M9, vanuit daar een UTP kabel naar jullie tv-ontvanger - maar toch trekt hij het niet STB-NMC-400. Het kan toch niet zo zijn dat we door het hele huis UTP kabel moeten trekken? Moet het modem (v12) anders geconfigureerd worden?

 

Graag uw (re-)actie.

Jack

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Probeer eerst de ontvanger aan te sluiten met een kabel. Om te testen of je dan ook die melding krijgt. Als het dan goed functioneert weet je meteen waaraan het ligt. Tv stream via Wi-Fi wil wel eens lukken maar het wordt niet ondersteunt. Aan de box 12 is niets in te stellen wat dat betreft.


Mijn vraag is als volgt. Ik ga mijn tv verhangen in de woonkamer. Eerst hing de tv op een plek waar een directe internetkabel aanwezig was. Dus een directe kabel vanuit Experiabox in het zwarte tv zenderkastje.  
 

nu gaat de tv op een plek hangen waar die kabel niet bij komt. Omdat ik geen kabel wil verlengen door de woonkamer dacht ik aan het volgende.

 

kan ik 3 mesh WiFi punten nemen. 1 aansluiten met de kabel van waar de tv stond. Dus direct op de experiabox, en dan nr 2 op de plek waar de tv nu komt te staan. Die 2de vangt dan het sterke WiFi signaal op en in die versterker stop ik een kabel en die gaat dan ook in het zwarte tv kanaalkeuze kastje van kpn. 
 

dus eigenlijk heb je dan via een WiFi verbinding je tv op internet aangesloten.

 

hoop dat iemand mij kan antwoorden of dit werkt. Ander alternatief is de kabel door een Electricien onder de grond laten verleggen..

dank alvast! 

 

 

 

Ja geschetste setup kan gewoon werken. Ik zou zeggen probeer het gewoon uit met de TV en kijk het een tijdje aan. De kabel verleggen kan altijd nog onder de vloer.

Wees wel van bewust dat het tv signaal een stuk van de wifi bandbreedte afsnoept maar dit levert meestal geen problemen op.


Let op, de deco en de experia went niet samen. De deco is hier aangesloten via een switch op poort 1 van mijn v12, de tv boxen op poorten 3 resp. 4. Zelfs in deze configuratie werkt het niet

KPN heeft geen antwoord. 


Let op, de deco en de experia went niet samen. De deco is hier aangesloten via een switch op poort 1 van mijn v12, de tv boxen op poorten 3 resp. 4. Zelfs in deze configuratie werkt het niet

KPN heeft geen antwoord. 

Oke . I dacht dat de vraag eerder ging over de super wifi,s van KPN. Deze zijn in de geschetse opzet geschikt om het tv signaal over heen te zetten draadloos omdat deze faciliteiten hebben die om kunnen gaan  met het tv signaal.

Of dit gaat werken met een deco set is nog maar de vraag.

De eigenschappen van de deco ken ik persoonlijk niet. Een snelle scan in de handleiding geeft aan dat dit apparaat ook router kan spelen. Dit gaat mijn inziens bijten met de iptv van KPN omdat deze middels multicast routing wordt aangeleverd. Een extra router in het thuis netwerk kan dan tot allerlei foutsituaties leiden.

 

De deco moet dus in Acces Point modus en de onderlinge draadloze verbindingen tussen de deco,s zullen het tv verkeer in transparent bridging mode moeten kunnen doorgeven om een settop box succesvol te kunnen laten functioneren. Daarnaast zend een settop box regelmatig o.a. channel change berichten dat speciaal verkeer is dat op de juist manier naar via de Experia Box naar het tv netwerk van KPN moet lopen. Anders komt of de verbinding niet op gang of je krijgt te maken met constant uitval.

M.a.w. het kan werken als de deco set de juiste eigenschappen heeft en correct staat ingesteld.


De werkwijze met de deco als AP zou gewoon moeten werken. Tv daaroverheen moet 'passen'. Maar helaas is de deco niet geschikt voor algemeen WiFi als je op het netwerk ook tv wilt.

Voor de topic starter : je kunt dan nog beter zo'n ethernet over stroom gebruiken. In de meterkast een kastje dat de ethernet met het electriciteitsnet verbindt en datzelfde ook op de slaapkamer. Werkt prima voor tv. Als je meer slaapkamers wilt, dan gelijk een uitgebreidere set kopen: 1 slaapkamer dan 2 apparaten, 3 slaapkamers dan 4,etc.