Skip to main content
Beantwoord

Fritzbox 5790 AX met DSL als backup lijn op Cloud Gatteway Max

• February 5, 2026
  • 7 reacties
  • 14 keer bekeken

Ik heb een Unif Cloud Gateway Max met een glasvezel verbinding. Ik heb ook een KPN klein zakelijk DSL verbinding (PPPOE)  met een FritzBox 7590 AX. Ik wil de KPN lijn als backup internet lijn gebruiken. Op de Cloud Gateway Max  configureer ik LAN poort 1 als 2e WAN poort. Deze poort is aangesloten op de LAN poort van de Fritzbox. Maar de Cloud Gateway Max krijgt geen dhcp adres van de Fritzbox op die poort.  Is de oplossing om een ZyXEL VMG4005-B50A (https://tweakers.net/productreview/283172/zyxel-vmg4005-b50a-vdsl2-17a-bonding-and-35b-single-line-bridge-b50a.html)  te gebruiken als modem en mijn 2e WAN van de cloud gateway aansluiten op deze router?   

Beste antwoord door rvk01

Kun je de Frtizbox eens aansluiten op WAN1. Als je dan wel gewoon verbinding hebt (via de DSL verbinding) dan weet je dat het aan de instelling van de WAN2 poort in de Cloud gateway ligt.

7 reacties

• February 5, 2026

Krijgt een pc of laptop wel een ip en internetverbinding op de Fritzbox? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

Ja die krijgt wel een IP adres

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 5, 2026

@itenc_bv ik denk dat je beter in de config van je  Cloud Gateway Max kan kijken. Als die geen IP-adres krijgt van de Fritzbox, verwacht ik ook niet dat-ie een IP-adres van een ander modem krijgt. Wellicht nog even de settings in de  Cloud Gateway Max doornemen en checken of daar aan staat dat hij een IP-adres moet krijgen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

De cloud gateway LAN poort (geconfigureerd als WAN2)  staat op DHCP.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 5, 2026

Staat de interne IP range van de Fritzbox op iets anders dan de interne IP range van de Cloud gateway? Ik kan me voorstellen dat als de gateway dezelfde IP range op zijn WAN ziet (en dat de Fritzbox dus hetzelfde IP heeft als de Cloud gateway zelf) dat ie geen IP ophaalt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

ja, die hebben elk 2 verschillende ip ranges

Vreemde is dat de WAN2 connectie van de cloud gateway zich zelf het gateway adres van zich zelf geeft.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • February 5, 2026

Kun je de Frtizbox eens aansluiten op WAN1. Als je dan wel gewoon verbinding hebt (via de DSL verbinding) dan weet je dat het aan de instelling van de WAN2 poort in de Cloud gateway ligt.