Skip to main content

Goedemiddag,

wat ik eigenlijk wil is mijn experiabox vervangen door een fritzbox 7590 of 4040.

Daar het bij de Experiabox niet mogelijk is deze in bridgemodus te zetten ben ik nieuwsgierig of dat met de fritzbox wel kan.

Wat ik dus uiteindelijk wil is de fritzbox puur als modem gebruiken en mijn Netgear R7000 als DHCP-server.

Of is er wellicht een firmware voor de Experiabox waarmee dat ook zou kunnen.

Ik heb geen telefonie van KPN dus het zou alleen gaan om internet en tv

Alvast bedankt voor uw meedenken.

Ook een FRITZ!Box kan niet in bridge-mode gezet worden.


Met Interactieve TV moet je hem ook niet op Bridge zetten (wat dus ook niet kan). Dat ondersteunt ITV niet.


U heeft een DSL verbinding? 


Ik heb glasvezel zoals ze dat noemen

 


Dan zou ik de experia vervangen voor een fritzbox en de R7000 weg laten. Deze voegt nauwelijks iets meer toe. Je zou deze nog als accespoint in kunnen zetten.


Ik heb glasvezel zoals ze dat noemen

 

Waarom haal je dan de Experiabox er dan niet gewoon tussenuit? Wat heeft het voor zin om die Experiabox te vervangen voor een ander apparaat wat je op bridge modus zet? 

Bij een DSL verbinding zou bridge modus nog zin hebben, immers daarbij word het ingebouwde ADSL modem van de Experiabox / Fritzbox gebruikt. Maar bij glasvezel niet. Daar heb je een los glasvezel modem. Een Experiabox of Fritzbox in bridge modus zou daarmee dus een dom nutteloos doorgeefluik worden. 


Ik heb glasvezel zoals ze dat noemen

Waarom haal je dan de Experiabox er dan niet gewoon tussenuit? 

Omdat de R7000 geen IPTV van KPN ondersteunt.


Ik heb glasvezel zoals ze dat noemen

 

Waarom haal je dan de Experiabox er dan niet gewoon tussenuit? Wat heeft het voor zin om die Experiabox te vervangen voor een ander apparaat wat je op bridge modus zet? 

Dan heeft hij geen tv meer met alleen die R7000


Ik heb glasvezel zoals ze dat noemen

Waarom haal je dan de Experiabox er dan niet gewoon tussenuit? 

Omdat de R7000 geen IPTV van KPN ondersteunt.

Maar bridge modus zou beteken dat tv ook niet meer zou werken. Je kunt volgens mij niet een router in bridge modus zetten, en er vervolgens alsnog allerlei verschillende apparaten op aansluiten. Of ben ik nou gek?


Bij Ziggo werkt dat wel, omdat tv signaal daar niet over ip binnenkomt op de modem. Bij KPN wel. Tv is bij KPN "gewoon" internet. Als je internet door bridged naar de tweede router, dan gaar dus ook het tv signaal mee. Je kunt volgens mij niet het tv signaal afsplitsen en toch bridgen. Technisch gewoon volkomen onmogelijk. Volgens mij...


Maar bridge modus zou beteken dat tv ook niet meer zou werken. Je kunt volgens mij niet een router in bridge modus zetten, en er vervolgens alsnog allerlei verschillende apparaten op aansluiten. Of ben ik nou gek?

Klopt, bridge-mode zal ook niet werken.

Of je vervangt de Experia Box door een router die voorzien is van een goed configureerbare IGMP proxy server en routering ("Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box") of je plaatst een eigen router als DMZ Host achter de Experia Box en laat de TV ontvangers op de Experia Box aangesloten zitten ("Gebruik een eigen router achter de Experia box") 


Bij Ziggo werkt dat wel, omdat tv signaal daar niet over ip binnenkomt op de modem. Bij KPN wel. Tv is bij KPN "gewoon" internet. Als je internet door bridged naar de tweede router, dan gaar dus ook het tv signaal mee. Je kunt volgens mij niet het tv signaal afsplitsen en toch bridgen. Technisch gewoon volkomen onmogelijk. Volgens mij...

Je zou best vlan 4 (IPTV) en vlan 6 (Internet) kunnen bridgen en dan alles op de achterliggende router afwikkelen. Het zou mooi zijn als dat ooit nog eens zou komen maar ik heb er een hard hoofd in. Zie "Experia Box V11 meer met minder en dat is precies goed dfictief]".


Bij Ziggo werkt dat wel, omdat tv signaal daar niet over ip binnenkomt op de modem. Bij KPN wel. Tv is bij KPN "gewoon" internet. Als je internet door bridged naar de tweede router, dan gaar dus ook het tv signaal mee. Je kunt volgens mij niet het tv signaal afsplitsen en toch bridgen. Technisch gewoon volkomen onmogelijk. Volgens mij...

Je zou best vlan 4 (IPTV) en vlan 6 (Internet) kunnen bridgen en dan alles op de achterliggende router afwikkelen. 

En dan kun je hem er dus net zo goed tussenuit halen. Alles wat vanaf het glasvezel modem binnen komt op de WAN poort doorgeven aan de 2de router, dat kan zo'n blokje ook:

Voordeel is dat zo'n blokje geen stroom kost :sunglasses:


Bij Ziggo werkt dat wel, omdat tv signaal daar niet over ip binnenkomt op de modem. Bij KPN wel. Tv is bij KPN "gewoon" internet. Als je internet door bridged naar de tweede router, dan gaar dus ook het tv signaal mee. Je kunt volgens mij niet het tv signaal afsplitsen en toch bridgen. Technisch gewoon volkomen onmogelijk. Volgens mij...

Je zou best vlan 4 (IPTV) en vlan 6 (Internet) kunnen bridgen en dan alles op de achterliggende router afwikkelen. 

En dan kun je hem er dus net zo goed tussenuit halen. Alles wat vanaf het glasvezel modem binnen komt op de WAN poort doorgeven aan de 2de router, dat kan zo'n blokje ook:

Voordeel is dat zo'n blokje geen stroom kost :sunglasses:

Bij glasvezel wel ja en dan heb je zelfs dat blokje niet nodig gewoon een kabel van de NTU naar de WAN poort van de eigen router. Vandaar dat er in dat door mij aangehaalde topic over de fictieve V11 ook staat dat je bij glasvezel helemaal niets geleverd krijgt. :wink:

Maar dan zijn we wel weer terug bij af, dat kan dan geen R7000 of een willekeurig andere router van Netgear zijn want hebben de functionaliteit niet om IPTV te ondersteunen.


Kortom wat ik wil dat gaat niet lukken, was ik maar bij Ziggo gebleven daar kon dat allemaal wel.

Ik dacht dat het simpel was Experiabox of Fritzbox in bridgemode en gaan.

Bedankt voor al jullie antwoorden en hulp en wellicht komt er nog een oplossing van KPN.


Kortom wat ik wil dat gaat niet lukken, was ik maar bij Ziggo gebleven daar kon dat allemaal wel.

Ik dacht dat het simpel was Experiabox of Fritzbox in bridgemode en gaan.

Bedankt voor al jullie antwoorden en hulp en wellicht komt er nog een oplossing van KPN.

¿ nu is het dus de schuld van KPN? 
 

fritzbox in bridge is geen logische oplossing.

kan niet is onzin maar ik zou het nooit doen.

een fritzbox is zoveel meer als maar een router… het is een NAS , een smarthome centrale , telefoon centrale, antwoord apparaat etc etc

zelfs een dect basis is ingebouwd.ik zou alles via de de Fritz doen en eventueel als je gen geld wil uitgeven je oude Netgear als accesspoint instellen met dhcp uit ( fritzbox laten regelen) Nog mooier is het om met software versie 7.20 repeaters van AVM te kopen en een mesh netwerk op te bouwen. Verander wel je standaard wifi 20 cijfer wachtwoord  voor iets met hoofdletter, speciale tekens. Standaard wachtwoord kraak ik binnen 4 uur met Kali Linux.

 

succes!

een ex kpn monteur uit regio Noord Oost.(1989-2011)

 


fritzbox in bridge is geen logische oplossing.

kan niet is onzin maar ik zou het nooit doen.

En toch kan een FRITZ!Box niet in bridge-mode.

Wel kan hij als IP cliënt (accesspoint) ingezet worden maar dat iets anders.

 

een fritzbox is zoveel meer als maar een router… het is een NAS , een smarthome centrale , telefoon centrale, antwoord apparaat etc etc

Dat is nu net wat je mijns inziens niet zou moeten willen.

Ik heb met opzet al die apparaten gescheiden van elkaar.

  • EdgeRouter Lite 3 als router (zonder wifi dus)
  • EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints
  • Synology NAS
  • Gigaset N300A IP VoIP dect