Skip to main content

sinds KPN een update van modem box 12 heeft gedaan (mei 2024), werkt mijn filezilla met uploaden niet meer. wat ik ook probeer met instellingen (firewalls) is er een expert die weet welke instellingen ik moet hebben?

 

Admin: afgesplitst en nieuw topic voor je vraag aangemaakt

ik kan niet verbinden met de server via filezilla bedoel ik


Hoi @irenes 

Dan heb je kennelijk de update V12.C.24.05.08 ontvangen, waarbij uitgaand een firewall actief is.

Standaard staat het beveiligingsniveau op “Middel” waarbij uitgaande poorten 20-21 van ftp geblokkeerd worden.

Het snelste kan je via Beveiliging →  Firewall het beveiligingsniveau op “Laag” zetten.

Als het dan werkt kan je beveiligingsniveau “Aangepast” instellen waarbij je ftp (20-21) openzet.

Lees voor meer informatie het volgende Kennisbank artikel

 


sinds KPN een update van modem box 12 heeft gedaan (mei 2024), werkt mijn filezilla met uploaden niet meer. wat ik ook probeer met instellingen (firewalls) is er een expert die weet welke instellingen ik moet hebben?

Zie onderstaande uitleg @irenes :

Ik kan niet meer verbinden met mijn FTP-server. Hoe kan dat en wat kan ik doen?

In de nieuwe software is uitgaand FTP-verkeer geblokkeerd vanuit het standaardniveau van de firewall (middel). FTP is niet heel veilig, want het communiceert niet versleuteld. En het wordt vaak misbruikt.

Gebruik jij FTP wel actief? Dan moet je het toestaan. Dat doe je met het firewallniveau 'Aangepast'. Hulp nodig met instellen? Bekijk dan de uitleg op onze Community.


met behulp van de  helpdesk vd server werkt het nu eindelijk wel weer.   ik heb het modem nu op aangepast staan, maar ik weet verder niet of ik zo veilig genoeg sta met alle andere regels.  ik kwam er aan de telefoon met KPN al dagenlang  niet uit, bijv.  blokkeren of juist toestaan, welke regels, groen of grijs, pijltjes, accepteren of droppen, het is me allemaal niet helder, alle opties geprobeerd en het lukte maar niet.  wat als ik hem nu terugzet naar Middel? 


inderdaad FTP wél nodig.  maar niet zo vaak… wat is wijs?

 


inderdaad FTP wél nodig.  maar niet zo vaak… wat is wijs?

 

Optimale veiligheid voor alles, dat moet helaas tegenwoordig @irenes 


met behulp van de  helpdesk vd server werkt het nu eindelijk wel weer.   ik heb het modem nu op aangepast staan, maar ik weet verder niet of ik zo veilig genoeg sta met alle andere regels.  ik kwam er aan de telefoon met KPN al dagenlang  niet uit, bijv.  blokkeren of juist toestaan, welke regels, groen of grijs, pijltjes, accepteren of droppen, het is me allemaal niet helder, alle opties geprobeerd en het lukte maar niet.  wat als ik hem nu terugzet naar Middel? 

Kan ook prima op laag staan als FTP door moet. Dit firewall gedeelte gaat alleen over verkeer van het thuisnetwerk naar buiten toe. Op laag gaat er niet ineens van alles open van internet naar het thuisnetwerk toe. 

Niveau aangepast kan hetzelfde bereiken maar dan specifieker per regel ingesteld.

Om (passive via port 21) FTP door te laten op aangepast zouden er slechts 2 stappen nodig moeten zijn.

  1. firewall aangepast selecteren .
  2. Alles toelaten knop en even wachten totdat de regels doorlopen zijn.

In principe zou het dan klaar moeten zijn en kan FTP via poort 21 door.

Als er active FTP in gebruik is (poort 20) .(Niet zo gangbaar meer tegenwoordig) dan moet het ene schuifje van regel met poort 20 en een blokkeer symbool naar Grijs toe. Dit is een blokkeer actieregel die dan niet meer wordt toegepast. 

Maw een blokkeer regel die wordt uitgezet blokkeert dus niet meer.


Reageer