Skip to main content
Vraag

FTU_GN01 van KPN aansluiten op Cloud Gateway Fiber lukt niet

• 23 maart 2025
  • 40 reacties
  • 299 keer bekeken

Hallo,

Ik wil graag mijn Ubiquitu Cloud Gateway Fiber aansluiten op de KPN glasvezel via de SFP WAN poort. De FTU van KPN is de FTU_GN01 en dat lukt dus niet. De helpdesk van KPN zegt dat ze mij niet kunnen helpen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast dank!

40 reacties

• 3303 reacties
  • 23 maart 2025

Heb je SFP module? En een glasvezelkabeltje?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 23 maart 2025

Ja, die heb ik. Maar de ftu van kpn heeft alleen een utp uitgang. Maw: hoe kom ik bij de glasvezelkabel?

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 362 reacties
  • 23 maart 2025

persoonlijk zou ik zeggen, laat de FTU lekker zitten. gebruik gewoon de RJ45 uitgang om deze aan te sluiten op jou WAN aansluiting.

zeker bij de FTU-GN02 is de glasvezel heel fragiel als je niet weet wat je doet. als je dit verkeerd doet dan heb je glasvezel kapot getrokken.

ook wetende dat de GN02 een behoorlijk oud type FTU is. denk ik dat je ook nog een AON verbinding hebt. waarbij je dan maximaal 1Gbit als snelheid hebt. hiervoor is een RJ45 WAN verbinding meer dan genoeg. en volgens mij is de RJ45 WAN verbinding van de Cloud Gateway Fiber, zelfs een 10Gbit poort.

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 23 maart 2025
RvdH1974 schreef:

Ja, die heb ik. Maar de ftu van kpn heeft alleen een utp uitgang. Maw: hoe kom ik bij de glasvezelkabel?

Dan bedoel je blijkbaar de NTU. Persoonlijk ben ik van mening dat je het beste gewoon een UTP netwerkkabel kunt gebruiken om jouw router op de NTU aan te sluiten maar als je toch jouw router rechtstreeks op de FTU wilt aansluiten dan zal deze eerst vervangen moeten worden.

Log hiervoor in op de servicetool voor een eigen router en kies voor "Eigen NT/ONT installeren". Dan kan je een afspraak maken om jouw FTU te laten vervangen.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2328 reacties
  • 24 maart 2025
RvdH1974 schreef:

Hallo,

Ik wil graag mijn Ubiquitu Cloud Gateway Fiber aansluiten op de KPN glasvezel via de SFP WAN poort. De FTU van KPN is de FTU_GN01 en dat lukt dus niet. De helpdesk van KPN zegt dat ze mij niet kunnen helpen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast dank!

Kleine beetje off topic, bent je tevreden over de fiber?

Ik wil hem ook bestellen, maar hij is momenteel nog steeds uitverkocht helaas.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3468 reacties
  • 24 maart 2025

bnh schreef:

UCG-Fiber (30W) € 369,05

Oeps, net was nog in klein voorraad, nou al weer levering bij leverancier.😂

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 24 maart 2025
TDN schreef:

bnh schreef:

UCG-Fiber (30W) € 369,05

Dat is een behoorlijk dure webshop waar je naar linkt, de UCG-Fiber is €50,- goedkoper te vinden.

Overigens heeft de UCG-Fiber mijns inziens alleen toegevoegde waarde als je voor een 4Gbps abonnement gaat. Bij een 1Gbps abonnement kan je beter kiezen voor de UCG-Ultra of eventueel de UCG-Max als je ook camera's van Ubiquiti denkt te gaan gebruiken.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2328 reacties
  • 24 maart 2025
TDN schreef:

bnh schreef:

UCG-Fiber (30W) € 369,05

Inderdaad wat ​@wjb zegt, plus dat je bij Unifi het UIcare garantie pakket kan nemen, 5 jaar no questions asked beleid. Daarom wil ik hem alleen bij Unifi bestellen.

Wat betreft de Max ​@wjb, deze wordt zonder externe koeling rond de 70 a 80 graden. Ik vind dat te heet voor thuisgebruik. De Fiber heeft dat niet, blijkt uit testen. 

Daarnaast heeft de fiber 2 spf+ porten, die ik via DAC kabels ga  inzetten voor naar mijn PC en de andere naar een switch in de toekomst.

Ook gaan we onze ring camera’s vervangen voor 3x een G5 Turret Ultra, en 1x een G4 Pro deurbell. Daarom gaat onze Unfi ultra alweer de deur uit. We willen graag van de ring cloud af, en het scheelt weer 120 euro per jaar aan ring..

@RvdH1974 Sorry voor het iets off-topic gaan in je topic 😅 

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 24 maart 2025

bnh schreef:

Wat betreft de Max ​@wjb, deze wordt zonder externe koeling rond de 70 a 80 graden. Ik vind dat te heet voor thuisgebruik.

Ik dacht gelezen te hebben dat dit met firmware 4.1.13 verholpen zou zijn.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2328 reacties
  • 24 maart 2025
wjb schreef:

bnh schreef:

Wat betreft de Max ​@wjb, deze wordt zonder externe koeling rond de 70 a 80 graden. Ik vind dat te heet voor thuisgebruik.

Ik dacht gelezen te hebben dat dit met firmware 4.1.13 verholpen zou zijn.

Dat zou fijn zijn! Voor nu heb ik geen haast, dus wacht ik nog even op de fiber. Ondertussen komt de rest langzaam binnen, leveringen zijn erg lastig bij Unifi op het moment.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 24 maart 2025
joey92 schreef:

persoonlijk zou ik zeggen, laat de FTU lekker zitten. gebruik gewoon de RJ45 uitgang om deze aan te sluiten op jou WAN aansluiting.

zeker bij de FTU-GN02 is de glasvezel heel fragiel als je niet weet wat je doet. als je dit verkeerd doet dan heb je glasvezel kapot getrokken.

ook wetende dat de GN02 een behoorlijk oud type FTU is. denk ik dat je ook nog een AON verbinding hebt. waarbij je dan maximaal 1Gbit als snelheid hebt. hiervoor is een RJ45 WAN verbinding meer dan genoeg. en volgens mij is de RJ45 WAN verbinding van de Cloud Gateway Fiber, zelfs een 10Gbit poort.

Beste Joey, Ik heb de GN01 en niet de GN02, nog ouder dus.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 24 maart 2025
bnh schreef:
RvdH1974 schreef:

Hallo,

Alvast dank!

Kleine beetje off topic, bent je tevreden over de fiber?

Beste bnh, heel tevreden.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 24 maart 2025
wjb schreef:
RvdH1974 schreef:

Dan bedoel je blijkbaar de NTU. Persoonlijk ben ik van mening dat je het beste gewoon een UTP netwerkkabel kunt gebruiken om jouw router op de NTU aan te sluiten maar als je toch jouw router rechtstreeks op de FTU wilt aansluiten dan zal deze eerst vervangen moeten worden.

Log hiervoor in op de servicetool voor een eigen router en kies voor "Eigen NT/ONT installeren". Dan kan je een afspraak maken om jouw FTU te laten vervangen.

Beste WJB,

Dank, ik ga vanavond de servicetool proberen. Ik had de kpn service desk al gesproken maar die kunnen me niet helpen. De NTU werkt en hoeft volgens KPN niet vervangen te worden, ze verwezen me vervolgens naar de community.

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 24 maart 2025
RvdH1974 schreef:

De NTU werkt en hoeft volgens KPN niet vervangen te worden, ...

Dat klopt inderdaad en persoonlijk zou ik die NTU ook gewoon blijven gebruiken. Je zult geen enkel verschil ervaren maar je zult wel extra kosten moeten maken voor

1. Een SFP fiber module
  2. Een glasvezel patch
  3. Een OneClick glasvezelreinigingspen

Daarnaast zal je bij eventuele ondersteuning vanuit klantenservice gevraagd kunnen worden om jouw Experia/KPN Box aan te sluiten en dan moet je dus ook de originele NTU van KPN weer terugplaatsen.

Allemaal dingen waarvan je je moet afvragen of het echt de moeite waard is om een eigen NTU te gebruiken. Ik heb er in ieder geval voor gekozen om dat niet te doen.

Maar het kan geen kwaad om via die servicetool jouw FTU en NTU te laten vervangen en zo weer helemaal “up-to-date” te zijn. 

DannyK_
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+1
  • KPN medewerker
  • 28 reacties
  • 24 maart 2025

Ben het volledig met ​@wjb eens door de NTU lekker te laten hangen.
Als er nu iets mis is met je glaslijn dan hangt daar door KPN geleverde apparatuur aan, wanneer je kiest om direct met SFP te gaan werken en er gaat iets mis ben je er zelf verantwoordelijk voor om de NTU terug te plaatsen. Uiteraard wel zorgen dat je de vezel niet beschadigd anders ben je nog verder van huis.

Gebruik de RJ45 10G WAN poort om hem direct op je NTU aan te sluiten, enige wat je nodig hebt is een netwerkkabel. Wil je echt de SFP poort(en) gebruiken dan kun je kijken voor een SFP naar RJ45 adapter.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 362 reacties
  • 24 maart 2025
RvdH1974 schreef:

GN01 bestaan niet meer. dit was in de begin tijd van de glasvezel. hier kon je maximaal 100mbit over halen.:

dit is een GN01

tegenwoordig wordt alles omgebouwd naar een GN02

deze:

of deze:

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 24 maart 2025

Maar er wordt, neem ik aan, ook geen enkele GN02 meer geplaatst, bij een ombouw wordt toch zeker direct een TK01 geplaatst.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 24 maart 2025
RvdH1974 schreef:
wjb schreef:
RvdH1974 schreef:

Beste WJB,

Dank, ik ga vanavond de servicetool proberen. Ik had de kpn service desk al gesproken maar die kunnen me niet helpen. De NTU werkt en hoeft volgens KPN niet vervangen te worden, ze verwezen me vervolgens naar de community.

Beste WJB,

Ik kan op de de service tool niet de keuze “Eigen NT/ONT installeren” vinden, het enige dat ik zie is onderstaande:

Heb jij een idee wat ik fout doe?

Alvast dank,

Met vriendelijke groet,

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 24 maart 2025
joey92 schreef:
RvdH1974 schreef:

GN01 bestaan niet meer. dit was in de begin tijd van de glasvezel. hier kon je maximaal 100mbit over halen.:

dit is een GN01

tegenwoordig wordt alles omgebouwd naar een GN02

deze:

of deze:

Beste Joey,

Ik heb idd deze:

Op de service tool staat dat ik de FTU_GN01 zou hebben, vandaar dat ik dat dacht.

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 24 maart 2025

Je mist een knop.

Ik zie overigens dat jij daadwerkelijk een prehistorische EoF (100Mbps) hebt en dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

Ik hoop dat er een moderator meeleest en hier ook zijn licht eens over wil laten schijnen. Ikkan me namelijk voorstellen dat jouw aansluiting dan eerst omgezet moet worden naar een GoF (1Gbps) aansluiting en dan zou het kunnen zijn dat KPN kiest voor een XGS-PON aansluiting. In het laatste geval zou je een hele andere SFP+ fiber module moeten hebben voor jouw UCG-Fiber mocht je er echt voor kiezen om jouw router rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2328 reacties
  • 25 maart 2025
TDN schreef:

bnh schreef:

UCG-Fiber (30W) € 369,05

Ik heb er 1 kunnen bestellen zojuist bij Unifi 😜

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact/collections/cloud-gateway-fiber/products/ucg-fiber

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 25 maart 2025
wjb schreef:

Je mist een knop.

Ik zie overigens dat jij daadwerkelijk een prehistorische EoF (100Mbps) hebt en dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

Ik hoop dat er een moderator meeleest en hier ook zijn licht eens over wil laten schijnen. Ikkan me namelijk voorstellen dat jouw aansluiting dan eerst omgezet moet worden naar een GoF (1Gbps) aansluiting en dan zou het kunnen zijn dat KPN kiest voor een XGS-PON aansluiting. In het laatste geval zou je een hele andere SFP+ fiber module moeten hebben voor jouw UCG-Fiber mocht je er echt voor kiezen om jouw router rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten.

Beste WJB, dat het niet eenvoudig is kreeg ik helaas al in de gaten. De aansluiting is idd ‘prehistorisch’, zo’n 15 jaar geleden aangelegd door reggefiber. Gezien het prijs van een SFP+ fiber module, moet ik daar nog eens goed over nadenken. 

Mocht een moderator niet reageren dan heb ik volgens mij weinig keus:

• De klantenservice kan me niet helpen
  • ik mis de knop ‘Eigen NT/ONT installeren’ op de KPN service tool

De enige optie die volgens mij overblijft is om zelf de aansluiting aan te passen met een koppeling SC-SC blauw en een glasvezel kabel LC-SC.

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 25 maart 2025

Maar ​@RvdH1974, waarom sluit jij jouw router niet gewoon met een netwerkkabel aan op de bestaande NTU? Dat is toch veel makkelijker en dan hoef je je ook nergens meer druk over te maken t.a.v. een SFP+ fiber module.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 25 maart 2025

@wjb omdat de ethernet controller van de Genexis niet werkt op de WAN poort van de Cloud Gateway.

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 25 maart 2025
RvdH1974 schreef:

@wjb omdat de ethernet controller van de Genexis niet werkt op de WAN poort van de Cloud Gateway.

Kan je de snelheid van de WAN poort op de UCG Fiber aanpassen van 10Gbps naar 1Gbps?

En welke Genexis NTU heb je nu, is dat al wel een Gigabit NTU?

Reageer