Skip to main content
Vraag

FTU_GN01 van KPN aansluiten op Cloud Gateway Fiber lukt niet

• 23 maart 2025
  • 40 reacties
  • 301 keer bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2329 reacties
  • 25 maart 2025
wjb schreef:
RvdH1974 schreef:

@wjb omdat de ethernet controller van de Genexis niet werkt op de WAN poort van de Cloud Gateway.

Kan je de snelheid van de WAN poort op de UCG Fiber aanpassen van 10Gbps naar 1Gbps?

En welke Genexis NTU heb je nu, is dat al wel een Gigabit NTU?

Je kan alleen de provider snelheid invullen, verder zou het automatisch moeten gaan denk ik. Er zijn verder geen poort opties kwa snelheid dacht ik. Maar ik zal eens meekijken als ik de fiber versie binnen heb van de week.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 25 maart 2025

Hoi ​@RvdH1974 .  Hoe is de status nu.  Wat zijn je plannen? 

Ik wil anders wel even meekijken. In dat geval heb ik je gegevens nodig. Zou je die dan in je profiel willen zetten en mij daarna hier een seintje geven? 

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 25 maart 2025

@wjb 

Ik heb deze:

Of ik de UCG Fiber kan aanpassen naar 1Gbps, dat zou ik moet uitzoeken.

Even los daarvan; zoals je zelf ook aangaf, mijn NTU/FTU is oud en ik kan bij KNP niet het juiste loket vinden om dat aan te passen. De service tool lijkt wel te zien welke aansluiting je hebt en als een wonder mis ik de ‘knop’ een eigen NT installeren. KPN service desk verwijst me naar de community en jij neemt (en daar ben ik je heel dankbaar voor) de moeite om te reageren. Maar waar is de KPN? Het kan toch niet zo zijn dat ik naar de ACM moet om dit geregeld te krijgen?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 25 maart 2025
Erwin van KPN schreef:

Ik wil anders wel even meekijken. In dat geval heb ik je gegevens nodig. Zou je die dan in je profiel willen zetten en mij daarna hier een seintje geven? 

Hoi Erwin, ik zie nu pas je bericht. KPN is van de partij, gelukkig!

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2025
RvdH1974 schreef:

Even los daarvan; zoals je zelf ook aangaf, mijn NTU/FTU is oud ...

Ik heb precies dezelfde NTU van Genexis en ik laat die gewoon hangen zolang ik geen andere NTU nodig heb. De Genexis doet al vele jaren uitstekend zijn werk en het lijkt erop dat dat ding onverwoestbaar is.

Ik zou verwachten dat de 10Gbps WAN poort van de UCG-Fiber automatisch de juiste snelheid zou kiezen maar als ik me goed herinner speelde er ook iets dergelijks op een andere router van Ubiquiti.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2329 reacties
  • 25 maart 2025

Anders zou je deze vraag ook nog kunnen uitzetten bij Unifi support betreft de WAN poort, of hij ook 1 gigabit ondersteunt of juist niet.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 25 maart 2025

@wjb totdat er een komeet in mijn meterkast valt, geloof ik idd dat deze Genexis dino zijn ding blijft doen. Probleem waar je naar verwijst is met de ethernetcontroller van de dino en in het bijzonder de MDI-X implementatie (?). Deze is kennelijk nogal kieskeurig.

Ik kijk of ik er met Erwin uit ga komen en anders wordt het een homebrew oplossing met een koppelbus.

Nogmaals heel erg dank voor je suggesties en tijd!

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 25 maart 2025
RvdH1974 schreef:
Erwin van KPN schreef:

Hoi Erwin, ik zie nu pas je bericht. KPN is van de partij, gelukkig!

@Erwin van KPN ik heb mijn gegevens ingevuld in mijn profiel. Hoor graag, alvast dank.

• 3317 reacties
  • 26 maart 2025
wjb schreef:

Ik zou verwachten dat de 10Gbps WAN poort van de UCG-Fiber automatisch de juiste snelheid zou kiezen maar als ik me goed herinner speelde er ook iets dergelijks op een andere router van Ubiquiti.

Dit bedoel je?

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 26 maart 2025
Marlon92 schreef:
wjb schreef:

Dit bedoel je?

Nee, ik bedoel het hard in moeten stellen van de WAN poort op 1Gbps full-duplex i.p.v. "auto-negotiation".

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2329 reacties
  • 26 maart 2025

Ik krijg vandaag de UCG-Fiber binnnen, zal eens kijken wat de settings zijn op de poorten.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2329 reacties
  • 26 maart 2025
wjb schreef:
Marlon92 schreef:
wjb schreef:

Dit bedoel je?

Nee, ik bedoel het hard in moeten stellen van de WAN poort op 1Gbps full-duplex i.p.v. "auto-negotiation".

Ik heb de Fiber draaiende, het is in te stellen, ​@wjb ​@RvdH1974.
Je gaat naar Unifi Devies (links in je balk), daarna ga je naar de UCG-Fiber.
En dan klik je op port manager, en daarna op port 5 (kpn ont), en dan rechts kan je port manual selecteren en krijg je een lijst.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 27 maart 2025

@bnh dank voor de tip! Ik wacht nog even op Erwin. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 27 maart 2025

Ik heb je gegevens. Ik ga nu even rondvragen. Ik kan nog niet overzien of we hier iets in kunnen betekenen maar ik vraag het aan de juiste mensen. Wordt vervolgd. 

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 27 maart 2025

@Erwin van KPN, In ieder geval blijkt uit de combinatie van dit bericht en dit bericht dat de administratie bij KPN niet op orde is en dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn dat de servicetool ook niet werkt voor ​@RvdH1974.

Reageer