Skip to main content

Hallo,

 

Ik leg graag even de situatie uit waar ik mee zit. 
Wij hebben een Bed & Breakfast en bieden ook wifi aan. Helaas is de afstand tussen de Experiabox en het gastenverblijf te groot om een betrouwbaar wifi signaal te bieden. De optie Gastnetwerk in de Experia werkt dus niet. Ik heb een Fritzbox 7360 bedraad achter de Experia hangen. Het nadeel is dat de Fritzbox wel een gastennetwerk heeft, maar dat dit enkel functioneert wanneer deze als modem wordt gebruikt. Ik gebruik ook sneller internet buitengebied, dus ik kan niet afwijken van de Experiabox. 

 

Concrete vraag, heeft de Experiabox ergens een mogelijkheid om een lanpoort te configureren als gastnetwerk? De Fritzbox heeft dit wel (Lan4)

Nee. Dat kan niet. Dat gastennetwerk op de fritzbox niet werkt als je hem als 2de router, dat klinkt heel raar. Weet u dat zeker dat da zo is? Is die optie dan niet beschikbaar ofzo?


Heb je niet de mogelijkheid om een kabel te trekken naar het gasten verblijf en daar een accespoint ophangen. En dan binnen dit accespoint een gastnetwerk aanmaken.

Dan moet de afstand wel niet groter zijn dan 100meter.


Nee. Dat kan niet. Dat gastennetwerk op de fritzbox niet werkt als je hem als 2de router, dat klinkt heel raar. Weet u dat zeker dat da zo is? Is die optie dan niet beschikbaar ofzo?

Klopt.. de optie is dan niet beschikbaar. Vind het ook raar dat die optie niet aanwezig is wanneer ik de fritzbox als accespoint gebruik. 


Heb je niet de mogelijkheid om een kabel te trekken naar het gasten verblijf en daar een accespoint ophangen. En dan binnen dit accespoint een gastnetwerk aanmaken.

Dan moet de afstand wel niet groter zijn dan 100meter.

Die kabel is er. Dat is juist wat niet lukt. De Fritzbox, ingesteld als accespoint heeft niet de optie gastnetwerk. Ideaal zou zijn wanneer een Lanpoort op de experiabox gastnetwerk zou zijn. Vanaf daar de kabel naar het gastenverblijf. 


Ik heb ook een B&B en heb het probleem opgelost met de experia wifi's. Die hebben wel een gastennetwerk. Ik heb alleen nog niet getest of ze werken met sneller internet buitengebied. Welke snelheid haal je zonder het 4g modem?


Zonder het 4G modem zit ik op 7MB. Als ik TV kijk is internetten quasi onmogelijk. Die 4G is dus wel nodig. Kunnen die Experia Wifi’s ook als accesspoint gebruikt worden? Dus bedraad? Vanaf plaats waar modem staat is het vrijwel onmogelijk om een wifi signaal in de buurt van de B&B te krijgen. 


Ja die experia wif's zijn een accespoint en bedraad. Bij mij werkt het perfect!! ik heb het alleen nog niet getest met het 4g modem want mijn basissnelheid ligt al een stuk hoger dus ik gebruik em niet echt. Je hebt er 2 nodig want de wifi van de v10 wordt door de experia wifi’s uitgeschakeld. Je zet er dus 1 in de buurt van het modem of liever nog bij de tv ontvanger en de andere zet je in de B&B. Ik ga in de loop van de dag even testen voor je. Ik laat het weten.


Ok. U heeft de fritzbox dus als accespoint geconfigureerd. Dan kan ik er in komen dat gastennetwerk niet werkt. Je zou de fritzbox in kunnen stellen als router. Dan zou het wel moeten werken.

De SuperWifi's of Experia WiFi's ondersteunen wel gastennetwerk. Ik durf het alleen niet te zeggen of dat ook met Sneller Internet Buitengebied goed werkt.


Nou ik heb goed nieuws!! Het werkt ook met Sneller Internet Buitengebied. Deze heb je dan nodig; https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=450 Doe ook even de wifimanager ; https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login als uitkomst krijg je bij slecht wifi de experia wifi’s helemaal gratis. Das mooi meegenomen want je zal ook niet veel gasten hebben op dit moment gok ik:wink:


Dat is mooi! Thanks voor het testen! Idd geen gasten nu. Heb de ruimte een jaartje verhuurd gehad aan een kennis. Dus was het niet zo’n probleem dat ze op ons netwerk zat. Maar straks met vreemden is het wel zo fijn als mijn chromecast, mijn chromecast blijft ;-)

 


Ik vraag me alleen af of het zo wel werkt die gratis wifi. Is volgens mij alleen voor in huis. Een gasten verblijf is denk ik niet inpandig. Anders kan iedereen wel gratis experia wifi aanvragen dan ga je gewoon bij de buren zitten. 🙂.

Maar je kan het altijd proberen. Anders kan je ook gewoon een ander willekeurig acccespoint aanschaffen. Die schakelen de wifi van de experia ook niet uit.


Nou niet ieder willekeurig accespoint heeft een aparte gastennetwerk. Dus ik raad de experia wifi's echt aan in dit geval. Als de wifi van de experiabox niet uitgeschakeld wordt heb je ook niks aan de fast roaming wat juist zo ideaal is aan deze.


Nou niet ieder willekeurig accespoint heeft een aparte gastennetwerk. Dus ik raad de experia wifi's echt aan in dit geval. Als de wifi van de experiabox niet uitgeschakeld wordt heb je ook niks aan de fast roaming wat juist zo ideaal is aan deze.

Ik denk dat hij in deze niet zo veel heeft aan fast roaming. Gastenverblijf.


Ik vraag me alleen af of het zo wel werkt die gratis wifi. Is volgens mij alleen voor in huis. Een gasten verblijf is denk ik niet inpandig. Anders kan iedereen wel gratis experia wifi aanvragen dan ga je gewoon bij de buren zitten. 🙂.

Maar je kan het altijd proberen. Anders kan je ook gewoon een ander willekeurig acccespoint aanschaffen. Die schakelen de wifi van de experia ook niet uit.

Inpandig is een breed begrip. Laten we zeggen dat het een aparte vleugel van de woning is met eigen toegang. Maar wel onder hetzelfde dak.. 


Ik vraag me alleen af of het zo wel werkt die gratis wifi. Is volgens mij alleen voor in huis. Een gasten verblijf is denk ik niet inpandig. Anders kan iedereen wel gratis experia wifi aanvragen dan ga je gewoon bij de buren zitten. 🙂.

Idd kan in principe iedereen die Experia WiFi's krijgen, als je die wifi manager maar vanaf de juiste locatie doet. Ik heb hier opt forum wel eens gezegd: ga desnoods boven op dak zitten 😉

Ik zelf ben ook helemaal aan de andere kant van het huis gaan zitten om de WiFi manager te doen.


Nou niet ieder willekeurig accespoint heeft een aparte gastennetwerk. Dus ik raad de experia wifi's echt aan in dit geval. Als de wifi van de experiabox niet uitgeschakeld wordt heb je ook niks aan de fast roaming wat juist zo ideaal is aan deze.

Alleen in de situatie van topicstarter is fast roaming niet zo belangrijk. Want die zal zelf niet zo vaak op de plek zijn waar de gasten het gastennetwerk willen gebruiken.

Edit: precies wat @Frank3523 zegt.


Nou niet ieder willekeurig accespoint heeft een aparte gastennetwerk. 

Alternatieven zijn bijvoorbeeld Netgear Orbi, TP-Link Deco of Google WiFi. Deze hebben allemaal gastennetwerk hoor. En WiFi op de Experiabox blijft aan als je kiest voor 1 van deze systemen.