Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8845 reacties

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 22 november 2020
Bartm71 schreef:
Multiedje schreef:

@Bartm71,

Die zijn inderdaad van je KPN iptv stream, echter heb ik er maar 2. van in de dpi. Ik zie ze overigens ook niet altijd in dpi

1 in de 217. En 1 in de 224. range

Waarom jij er meerdere ziet is apart, heb je wel fast leave aanstaan in igmp proxy?

ik zou denken dat dit betekent dat quickleave aan staat ?

Die staat goed, al een keer geprobeerd om de counters te resetten? Dus stop dpi en dan clear.

daarna kan je dpi weer starten

Bartm71
Helper
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 november 2020
Multiedje schreef:
Bartm71 schreef:
Multiedje schreef:

@Bartm71,

Die zijn inderdaad van je KPN iptv stream, echter heb ik er maar 2. van in de dpi. Ik zie ze overigens ook niet altijd in dpi

1 in de 217. En 1 in de 224. range

Waarom jij er meerdere ziet is apart, heb je wel fast leave aanstaan in igmp proxy?

ik zou denken dat dit betekent dat quickleave aan staat ?

Die staat goed, al een keer geprobeerd om de counters te resetten? Dus stop dpi en dan clear.

daarna kan je dpi weer starten

Er staan er nu 4, een 213, een 217 en twee 224 adressen.

Kan het zijn dat je er veel meer ziet als je net een rondje hebt gezappt ? 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 22 november 2020
Bartm71 schreef:

Kan het zijn dat je er veel meer ziet als je net een rondje hebt gezappt ? 

Precies, je ziet bij de trafic analysis niet alleen alleen wat nu gecommuniceerd wordt, maar wat er gecommuniceerd is in de laatste 30 minuten vanaf het starten van de trafic analysis.

Als je overigens alleen geïnteresseerd bent in het dataverbruik per host (IP adres) kies dan voor Operational Status: Hosts only. Er hoeft dan geen DPI plaats te vinden.

• Topper
  • 17 reacties
  • 22 november 2020

Ik ben een ex-Telfort gebruiker. Ik kijk al een behoorlijke tijd IPTV vie de edgerouter-X alleen is het geheel niet heel stabiel. TV kijken (en terugkijken) werkt voor een paar dagen. Na een bepaalde tijd kan ik niet meer pauzeren en/of terugkijken (Live TV werkt dan nog wel), ik krijg dan foutmelding:

“ De video kan niet worden afgespeeld (STB-zap-03, -40462)” 

Een renew van mijn IP op eth0.4 lost het probleem op (voor een paar dagen). Ik had voor de renew echter een IP (gecontroleerd maar anders kon ik ook niet live TV kijken).

Iemand een idee?

Bedankt!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 22 november 2020
BarenFem schreef:

Een renew van mijn IP op eth0.4 lost het probleem op (voor een paar dagen). Ik had voor de renew echter een IP (gecontroleerd maar anders kon ik ook niet live TV kijken).

Is de route naar 213.75.112.0/21 van het type "Kernel"?

Plaats hier anders eens een screenshot van de tab "Routing".

• Topper
  • 17 reacties
  • 22 november 2020
wjb schreef:
BarenFem schreef:

Is de route naar 213.75.112.0/21 van het type "Kernel"?

Plaats hier anders eens een screenshot van de tab "Routing".

Ja….. die wordt de kernel ge-update

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 22 november 2020

Hmmm, ik durf het bijna niet te vragen maar heb je dezelfde problemen als je jouw ER-X een factory reset geeft en opnieuw configureert m.b.v. de configuratiescripts uit het openingsbericht?

• Topper
  • 17 reacties
  • 22 november 2020
wjb schreef:

Hmmm, ik durf het bijna niet te vragen maar heb je dezelfde problemen als je jouw ER-X een factory reset geeft en opnieuw configureert m.b.v. de configuratiescripts uit het openingsbericht?

Het is een optie die ik heb overwogen, hoewel ik de config vaak heb vergeleken met mijn eigen config. 

Helaas kloppen veel keuzes uit het voorbeeld script niet met mijn eigen config waardoor mijn eigen LAN gedurende een paar dagen (de tijd dat het nu duurt voordat de error weer optreedt) behoorlijk overhoop ligt.

Ik zal nogmaals de configs vergelijken.  Zijn er mensen in dit forum die ook ex-Telfort gebruiker zijn en deze problemen niet hebben?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 22 november 2020
BarenFem schreef:

Ik zal nogmaals de configs vergelijken.  Zijn er mensen in dit forum die ook ex-Telfort gebruiker zijn en deze problemen niet hebben?

Ik heb nog nooit vernomen van mensen die iets dergelijks ervaren.

Ik weet aan de andere kant ook niet hoeveel ex-Telfort abonnees dit topic gevonden hebben.

• Topper
  • 17 reacties
  • 22 november 2020
BarenFem schreef:
wjb schreef:

Het is een optie die ik heb overwogen, hoewel ik de config vaak heb vergeleken met mijn eigen config. 

Helaas kloppen veel keuzes uit het voorbeeld script niet met mijn eigen config waardoor mijn eigen LAN gedurende een paar dagen (de tijd dat het nu duurt voordat de error weer optreedt) behoorlijk overhoop ligt.

Ik zie overigens wel dat het telfort script vol staat met IPv6 maar ook dat er later “disable IPv6” in staat. Wat is het doel hiervan? Makkelijk schakelen als ex-telfort klanten straks volledig omgezet zijn naar KPN (incl ppoe en IPv6)?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 22 november 2020
BarenFem schreef:

Ik zie overigens wel dat het telfort script vol staat met IPv6 maar ook dat er later “disable IPv6” in staat. Wat is het doel hiervan? Makkelijk schakelen als ex-telfort klanten straks volledig omgezet zijn naar KPN (incl ppoe en IPv6)?

Precies, dat was inderdaad wel de achterliggende gedachte maar ook was het min of meer onwetendheid. Ik had eigenlijk verwacht dat IPv6 ook bij Telfort wel beschikbaar zou zijn.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 22 november 2020

Ik merk sinds kort dat een aantal zenders zwart blijven nadat ik dat kanaal heb gekozen (SBS6 en Comedy central). Andere zenders werken wel. Is dat een probleem dat bekend voorkomt?

Ik heb een Unifi USG.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 22 november 2020
Ikke Mijzelf schreef:

Ik merk sinds kort dat een aantal zenders zwart blijven nadat ik dat kanaal heb gekozen (SBS6 en Comedy central). Andere zenders werken wel. Is dat een probleem dat bekend voorkomt?

Ik heb hier nog niet eerder van gehoord. Ik denk persoonlijk ook niet dat dit fenomeen door de configuratie van de router veroorzaakt wordt.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 23 november 2020

@wjb zou je mij eens kunnen assisteren Ik neem 200/200 (glas) af. Echter gaat mijn download niet verder dan 85 en upload ook vaak ergens in de 80 maar vaak ergens in de 70.

Heb zelf een edgerouter lite-3

show ubnt offload

show ubnt offload

IP offload module   : loaded
IPv4
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : enabled
  gre       : enabled
  bonding   : enabled
IPv6
  forwarding: enabled
  vlan      : disabled
  pppoe     : enabled
  bonding   : enabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
  export    : enabled
  dpi       : enabled
    version       : 1.480

Wisselen tussen:

vlan      : disabled  pppoe     : enabled

en

vlan      :  enabled
  pppoe     : disbled

Doet helaas niks.

Sluit ik de experiabox aan krijg ik netjes 200/200 of zelf iets meer. Ik hoop dat jij/iemand mij daarmee kan ondersteunen

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 23 november 2020

Het enige verschil is dat ik de offload voor bonding op zowel IPv4 als IPv6 uit heb staan maar aangezien er geen sprake is van bonding van ethernet poorten zou dat geen invloed mogen hebben.

Ik sta hier dan ook een beetje van te kijken.

Welke versie van de firmware heb je op jouw EdgeRouter staan?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 23 november 2020

Heb de bonding ook even op disable gezet, maar dat doet helaas niks. Verder is de config eigenlijk gewoon het zelfde als die van jou. Alleen openvpn er op geinstalleerd.

zit nu op 65mbps download ….. upload is wel 80

Ik begrijp dus dat jij in princiepe ook geen idee hebt waar ik zou moeten zoeken? of heb je daar de gehele config voor nodig?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 23 november 2020
JS112 schreef:

Alleen openvpn er op geinstalleerd.

Aha, staat er dan ook een openVPN verbinding open?

Zo ja, dan heb je daar vast en zeker de oorzaak te pakken.

Ik gebruik alleen IPSec als VPN methodiek aangezien dat de enige is die gebruik kan maken van hardware offloading.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 23 november 2020

Nee geen enkele verbinding actief. Kan de service straks wel is uitzetten en kijken wat die dan doet.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 23 november 2020
JS112 schreef:

Nee geen enkele verbinding actief. Kan de service straks wel is uitzetten en kijken wat die dan doet.

Dat lijkt me een goede test.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 23 november 2020

Helaas maakt geen verschil uit. Snap niet waar dat moet zitten. Als ik de speedtest run gaat de load van 0.36 even naar de 1.5 en dan zakt die weer snel terug. Weet niet zo goed waar het in zit. Wellicht iemand anders hier op her forum iets soort gelijks gehad?

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 23 november 2020

@JS112,

vanaf welk device doe je de Speedtest (laptop, telefoon, pc ect) en staat daar antivirus software op? Heb je eventueel een andere pc en/of kabel om te testen. 

dit heeft even niet direct met de settings van je edgerouter te maken maar wel goed om uit te sluiten

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 23 november 2020

Wat is het CPU gebruik van de EdgeRouter als je een speedtest doet?

En als niets helpt dan zou mijn voorstel zijn om OpenVPN volledig te verwijderen van de EdgeRouter.

Bartm71
Helper
  • Helper
  • 30 reacties
  • 23 november 2020

Misschien ff je config backuppen en dan factory reset en config doen via scripts uit dit topic om te zien of het dan wel werkt?

Bartm71
Helper
  • Helper
  • 30 reacties
  • 23 november 2020

Bij mij doet de edgerouter het al een paar dagen goed nu. Grootste wijziging lijkt me toch het gebruik van de standaard DNS.

Heel af en toe staat het beeld even stil. Kan me niet herinneren dat gehad te hebben met de experiabox. Maar even een paar dagen aankijken. Er wordt nog niet over geklaagd hier 😁

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 23 november 2020
Bartm71 schreef:

Grootste wijziging lijkt me toch het gebruik van de standaard DNS.

Je kunt rustig andere DNS servers gebruiken zolang je maar niet de DNS server van Cloudflare gebruikt als je een Arris VIP5202 hebt.

Reageer