Skip to main content
Vraag

Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experia Box V10

• 24 januari 2025
  • 38 reacties
  • 514 keer bekeken

Na update experiabox V10 kan ik met epson sx535wd niet meer draadloos printen.

weet iemand een oplossing WPAs personal is ingeschakeld.

38 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 24 januari 2025

Beste ​@MitchJJ er zijn 2 mogelijkheden:

1. zet WPA uitsluitend op WPA2 en niets anders.
  2. Activeer ‘extra wifi’, activeer daarbinnen de 2.4-band en verbindt de printer daar mee.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 24 januari 2025

Beste  Jan,

bedankt voor de reactie.

ik kan wpa2-personal niet veranderen 

gaat niet

groet

mitch 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 83 reacties
  • 24 januari 2025

Tja, problemen met (oudere) printers komen nu regelmatig voorbij sinds de laatste modem updates:

Printer krijgt geen (bereikbaar) IP-adres (meer) van het KPN modem

Epson printer Stylus SX420W verbinden via wifi lukt niet

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 24 januari 2025

En nu krijgen we allemaal een nieuwe printer van de KPN, zou wel zo netjes zijn hè…

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 24 januari 2025
MitchJJ schreef:

Beste  Jan,

bedankt voor de reactie.

ik kan wpa2-personal niet veranderen 

gaat niet

groet

mitch 

Wpa2 personal is de goede instelling ​@MitchJJ 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7744 reacties
  • 27 januari 2025

Mogelijk heeft jouw printer moeite met wifi6, ​@MitchJJ. Mijn tip is dan ook om deze uit te zetten en standaard wifi5 te gebruiken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 27 januari 2025

Beste Denise, bedankt voor je reactie.

maar… hoe doe ik dat…

gr mitch 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 83 reacties
  • 27 januari 2025

@MitchJJ 

Probeer eens de WiFi 2,4GHz van 802.11ax terug te zetten naar 802.11b/g/n?
Je kan ook nog even testen of de verbinding wel werkt zonder beveiliging?
Uiteraard voorzichtig hiermee zijn.
Eventueel je gastennetwerk hiervoor gebruiken.
Via het gastennetwerk kan je natuurlijk niet printen maar alleen om te testen of je printer een verbinding kan maken en een IP toegewezen krijgt.

Anders testen met een extra WiFi Extender/AP als je deze misschien hebt/kan lenen zoals in het eerder aangehaalde topic:
Epson printer Stylus SX420W verbinden via wifi lukt niet

Dit soort problemen met wat oudere apparatuur en de nieuwere generatie modems/routers (ook Ziggo/Idido enz) kom ik dus ook regelmatig tegen bij kennissen.
Ik heb daarvoor dus al een voorraadje WiFi Extenders verzameld. 😏

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 27 januari 2025
Denise van KPN schreef:

Mogelijk heeft jouw printer moeite met wifi6, ​@MitchJJ. Mijn tip is dan ook om deze uit te zetten en standaard wifi5 te gebruiken.

Deze update is ons gewoon opgedrongen,

ik vind dat als er apparaten dan niet meer weken er compensatie van de KPN moet komen.

Dat zou wel zo netjes zijn…..

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 27 januari 2025

Deze update is ons gewoon opgedrongen,

ik vind dat als er apparaten dan niet meer werken er compensatie van de KPN moet komen.

Dat zou wel zo netjes zijn…..

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7744 reacties
  • 28 januari 2025

De updates zijn nodig voor onder andere jouw veiligheid, ​@MitchJJ. Daarmee krijg je ook nieuwe mogelijkheden, zoals dus wifi6. Maar oude apparatuur kan hier vaak niet mee overweg. De oplossing is dan om alleen wifi5 te gebruiken. Kijk daarvoor naar de instructies van ​@Doman. Hier staat verder geen compensatie tegenover, omdat het om jouw thuisnetwerk gaat.

• Helper
  • 28 reacties
  • 28 januari 2025
Denise van KPN schreef:

De updates zijn nodig voor onder andere jouw veiligheid, ​@MitchJJ. Daarmee krijg je ook nieuwe mogelijkheden, zoals dus wifi6. Maar oude apparatuur kan hier vaak niet mee overweg. De oplossing is dan om alleen wifi5 te gebruiken. Kijk daarvoor naar de instructies van ​@Doman. Hier staat verder geen compensatie tegenover, omdat het om jouw thuisnetwerk gaat.

Is het niet mogelijk/beter om de update ‘backward compatible’ te maken, zodat alles blijft werken en de nieuwe protocollen/functionaliteit in gebruik genomen kan worden door klanten/gebruikers die hier bewust voor kiezen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 januari 2025

Zo is het , niemand hoeft voor ons te beslissen 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 536 reacties
  • 28 januari 2025
Denise van KPN schreef:

Maar dat moet toch anders kunnen, beveiligingsupdates snap ik, maar nieuwe mogelijkheden kun je ook toevoegen zonder ze automatisch te activeren. De klant kan, indien gewenst, deze dan zelf activeren. 

Ruim een jaar geleden heeft mijn Box12 een update gehad, sindsdien werkt mijn Epson Stylus SX-425W niet meer. Deze deed het voorheen prima op de Box12.

Ondanks alle tips en tricks krijg ik hem niet meer werkend.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 29 januari 2025

Ik roep iedereen op die een printer heeft die na de update  niet meer via wifi werkt, een claim neer te leggen bij de kpn.

We hadden over de eventuele gevolgen van deze update vooraf geïnformeerd moeten worden.

• Helper
  • 28 reacties
  • 29 januari 2025
MitchJJ schreef:

Ik roep iedereen op die een printer heeft die na de update  niet meer via wifi werkt, een claim neer te leggen bij de kpn.

We hadden over de eventuele gevolgen van deze update vooraf geïnformeerd moeten worden.

Dat lijkt mij persoonlijk onzin en vrij kansloos.

Wat zou je willen claimen en op basis waarvan?

Het lijkt me verstandiger om KPN (en de leverancier van de modem-firmware) ervan te overtuigen dat ze -waar mogelijk- ‘Backward compatible’ firmware upgrade’s afleveren, zodat het gedrag niet verandert, en de nieuwe functionaliteit niet standaard ‘aan zetten’, maar deze door de klant/gebruiker kunnen laten benutten. Dit alles uiteraard goed gedocumenteerd in de release notes.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ik zal de feedback en wens doorgeven.

Op dit moment is dit hoe het werkt en kan je de wifi versie aanpassen volgens de instructies van ​@Doman.

• Helper
  • 28 reacties
  • 3 februari 2025
Denise van KPN schreef:

Ik zal de feedback en wens doorgeven.

Op dit moment is dit hoe het werkt en kan je de wifi versie aanpassen volgens de instructies van ​@Doman.

>Ik zal de feedback en wens doorgeven.

Dank, daarvoor!

>Op dit moment is dit hoe het werkt en kan je de wifi versie aanpassen volgens de instructies van

>@Doman.

Heeft de laatste firmware versie van de Experia box v10 wel WiFi 6 geimplementeerd?

Ik heb het niet kunnen ontdekken bij een dergelijk modem, bij een vriend.

De suggestie van Doman om te testen met WiFi4/WiFi6 heb ik dus niet kunnen opvolgen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 3 februari 2025

Beste ​@pim-pavel de V10 kent geen Wifi6, dat is iets hardwarematigs en dat ondersteunt de V10 niet.

De V10 ondersteunt t.e.m. wifi 5 AC

• Helper
  • 28 reacties
  • 4 februari 2025
JanD schreef:

Beste ​@pim-pavel de V10 kent geen Wifi6, dat is iets hardwarematigs en dat ondersteunt de V10 niet.

De V10 ondersteunt t.e.m. wifi 5 AC

Hiermee stel ik vast dat de suggestie(s) om WiFi6 uit te zetten op een Experia Box v10 geen hout snijd en geen oplossing biedt voor dit probleem. 

Resteert de vraag: wat is er door de(ze) firmware update veranderd is in de functionaliteit van het modem, waardoor de oude printers geen goede draadloze verbinding (incl IP adres) meer tot stand kunnen brengen?

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 83 reacties
  • 4 februari 2025
pim-pavel schreef:

Resteert de vraag: wat is er door de(ze) firmware update veranderd is in de functionaliteit van het modem, waardoor de oude printers geen goede draadloze verbinding (incl IP adres) meer tot stand kunnen brengen?

Het probleem zal wel in de aangepaste/geüpdatet beveiligingsinstellingen van het WPA 2/(3?) protocol van de Experiabox V10 zitten waardoor de oudere printers/apparatuur de beveiligde WPA2 verbinding niet meer kan maken.

In het eerder genoemde topic uit een forum van Ziggo met de HP-3050a werkte de WPA2 verbinding ook niet meer met hun nieuwste generatie Sagemcom (WPA2/3) modems.
Zonder beveiliging kwam de verbinding wel prima tot stand.
Op de oudere Ziggo modems met maximaal WPA2 werkte het nog prima.
Via een extra 2.4GHz AP/Repeater met alleen WPA2 werkte het ook weer.

Ik heb de repeater vandaag gekregen en aangesloten. Dit is de oplossing!

Dus blijkbaar is de WPA2 only mode bij de nieuwe generatie modems/routers/updates toch niet compatibel met bepaalde oudere apparaten.

• Helper
  • 28 reacties
  • 4 februari 2025
Doman schreef:

>Dus blijkbaar is de WPA2 only mode bij de nieuwe generatie modems/routers/updates toch niet >compatibel met bepaalde oudere apparaten.

Helaas blijkbaar zelfs al bij de (oude generatie?) Experia Box v10 met de laatste firmware ...

>Het probleem zal wel in de aangepaste/geüpdatet beveiligingsinstellingen van het WPA 2/(3?) protocol >van de Experiabox V10 zitten waardoor de oudere printers/apparatuur de beveiligde WPA2 verbinding >niet meer kan maken.

Daar lijkt het inderdaad op.

De printer kan verbinding maken met mijn oude Zyxel mbv WPA2-PSK, maar niet met de Experia Box v10 mbv WPA2-Personal. Ik weet helaas niet welk beveiligingsprotocol gebruikt werd door de voorgaande firmware van de Experia Box v10 ...

>Zonder beveiliging kwam de verbinding wel prima tot stand.

Helaas lijkt er geen mogelijkheid om dat in te stellen (als test) op de Experia Box v10.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 83 reacties
  • 4 februari 2025
pim-pavel schreef:

De printer kan verbinding maken met mijn oude Zyxel mbv WPA2-PSK, maar niet met de Experia Box v10 mbv WPA2-Personal. Ik weet helaas niet welk beveiligingsprotocol gebruikt werd door de voorgaande firmware van de Experia Box v10 …

WPA2-PSK ( Pre-Shared Key) is alleen een andere benaming voor WPA2-Personal.

Google: WPA2-PSK WPA2-Personal

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ik zat nog te denken, misschien kan het iets met IPv6 te maken? Je kunt eens kijken of het werkt als je IPv6 uitzet.

• Helper
  • 28 reacties
  • 6 februari 2025
Doman schreef:
pim-pavel schreef:

De printer kan verbinding maken met mijn oude Zyxel mbv WPA2-PSK, maar niet met de Experia Box v10 mbv WPA2-Personal. Ik weet helaas niet welk beveiligingsprotocol gebruikt werd door de voorgaande firmware van de Experia Box v10 …

WPA2-PSK ( Pre-Shared Key) is alleen een andere benaming voor WPA2-Personal.

Google: WPA2-PSK WPA2-Personal

@KPN Wat is het verschil in de implementatie van WPA2-PSK/-Personal in de eerdere firmware op de Experia Box v10 en de huidige firmware, wat dit verschil in gedrag (bij het opzetten van een draadloze verbinding, verkrijgen DHCP-lease en de beveiligingsaspecten daarvan) door een ‘oude printer’, zou kunnen verklaren?

Reageer