Skip to main content

Hallo,

 

Sinds vorig jaar is er bij ons glasvezel aangelegd. Dit is in een flatgebouw uit 1969. Ons ISRA-punt is in de ‘werkhoek’ (staat een bureau en telefoon) vanuit de bouw en onze coax-aansluiting is bij het raam. De nieuwe glasvezelaansluiting is ook bij het raam. Wij willen echter ons modem daar niet hebben om meerdere redenen: slechter wi-fi bereik, modem en kabels die zichtbaar zijn en telefoon staat dan op een onhandige plek. Wij hebben een bekabelde vaste telefoon omdat die beter klinkt dan draadloos/DECT (en die houden we graag op dat bureau in de werkhoek). Een paar jaar geleden hebben we de woning opgeknapt en Cat6-kabels door de vloer getrokken. Één van die kabels gaat vanuit de ‘werkhoek’ naar een wandcontactpunt bij het raam. Dat betekent dat we ons modem moeten kunnen laten staan op de oude plek en een kabel met het glasvezelkastje moeten verbinden. KPN geeft zelf bij het aansluiten van glasvezel aan dat je een kabel kunt trekken.

 

Nu komt het probleem. Als ik een Cat6-kabel vanuit het glasvezelkastje op de wandcontactdoos aansluit, en vanuit de ‘werkhoek’ de rode meegeleverde Cat6-kabel aansluit op het modem krijg ik geen signaal. Als ik het modem rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluit (heb dit getest met een hele lange internetkabel) krijg ik wel signaal. De kabel die door de vloer loopt werkt overigens naar behoren, als ik diezelfde kabel naar het glasvezelkastje op mijn laptop aansluit (uiteraard gaat dan de internetkabel op het modem in de werkhoek niet op WAN, maar even op Ethernet) dan krijg ik gewoon internetsignaal.

 

Ik heb hierover met KPN gebeld en die heeft de glasvezelaansluiting ook opnieuw geactiveerd maar de medewerker aan de telefoon gaf eigenlijk al aan dat wat ik wil niet kan. Klopt dit? En waarom niet? Is een kabel door de vloer zo storingsgevoelig?

Ik zal even een update geven wat betreft de situatie. Enkele dagen nadat ik dit topic had gestart kregen we een melding dat er een monteur zou langskomen. We hadden hier niet om gevraagd en afzeggen betekende heel lang in de wacht hangen. De monteur die langskwam vertelde dat hij kwam voor migratie naar glasvezel, terwijl onze situatie nog hetzelfde was. Hierover is niks gecommuniceerd, wat vanuit KPN ronduit slecht is (uiteraard niet de schuld van de monteur). We hebben noodgedwongen het modem tijdelijk in de hoek van de woonkamer gezet omdat hij het koper moest afsluiten. Vorige week is de elektricien langs geweest. Die heeft toen de kabels doorgemeten en constateerde dat één van de aders op beide kabels niet goed was. De ene kabel maken was een fluitje van een cent en daarop hebben we weer 1Gbit/s verbinding. De andere oplossen was hij mee bezig maar hij legde uit dat het probleem hier een stuk ingewikkelder lag en het oplossen kon meer problemen geven dan het te laten voor wat het is. Deze blijft dus 100Mbit/s. Inmiddels hebben we de setup aangepast en alles werkt naar behoren. Dat houdt in:
Glasvezelkastje → S/FTP Cat. 6 kabel → Internet-wandcontactdoos → Rode Cat. 6 kabel → ExperiaBox V10A.
Vanuit de modemrouter gaat er een kabel naar een pc en naar de switch. De telefoon hebben we uiteindelijk toch maar bij het glasvezelkastje gezet. Ik wist zelf niet dat je een telefoonkabel op een internetaansluiting kon aansluiten, maar dat vertelde de elektricien en het werkt perfect.

Iedereen bedankt voor alle hulp!