Skip to main content

Sinds een aantal weken zijn we verhuist en hebben we glasvezel van KPN. Het internet is opzicht prima (los van Wifi op de eerste verdieping). Snelheidsmetingen op laptop en mobiel zitten makkelijk rond de 200mbps, zowel draadloos als bekabeld. Volgens mij

 

Echter is internet op mijn Playstation 4 extreem traag. Deze zit direct verbonden met de gloednieuwe Experia box V10A met een korte ethernet kabel van een meter of anderhalf. Er zit niks tussen, geen switch of andere router, gewoon direct via de meegeleverde kabel die bij de Experia box zat.

Een snelheidstest geeft weer dat ik ongeveer 40-45 mbps download snelheid heb op de PS4 en schommelt tussen de 280-340 mbps upload snelheid (wat volgens mij al een hele rare verhouding is. Als ik meerdere testjes doe krijg ik 9 van de 10 keer deze resultaten, echter piekt het heel sporadisch naar 180 mbps download snelheid, maar dan test ik het er weer na, terug naar 10 mbps.

We hebben dus glasvezel en betalen voor 200 mbps (of 225) internet. Dus komt het nog lang niet in de buurt van de behaald snelheid. En met name het downloaden van de games op de playstation gaat extreem traag. Een vriend zonder glasvezel met 125 mbps internet abbo zet om 19:00 uur de download van een game aan tegelijk met mij. Om 8 uur was hij klaar om te gamen, bij mij gaf de Playstation echter rond de klok van 22:30 aan dat het nog 6 uur duurde.

Ik heb in de modem al getest door UPnP in te schakelen, had geen effect. Ook via DMZ in de firewall instellingen heb ik het IP adres van de PS4 open gegooid (nadat ik deze handmatig had ingesteld op de Playstation), dit had ook geen effect. 

 

Iemand enig idee hoe ik stabiel de verwachtte snelheid kan behalen op mijn Playstation?

 

Bedankt vast!

Hoi Juan, welkom! Als, gemeten rechtstreeks op de Experia Box, de volle snelheid wordt gehaald, dan is duidelijk dat het probleem niet in je verbinding an sich zit. Dus dat scheelt weer. De snelheidstest van Playstation is niet altijd helemaal betrouwbaar in dat die toch vaak snelheden aangeeft die veel lager zijn dan wat je daadwerkelijk haalt, en dat er ook grote verschillen kunnen zijn als je een aantal metingen doet. Terwijl die dan eigenlijk allemaal ruwweg hetzelfde zouden moeten zijn.

Je geeft verder ook aan dat het downloaden traag gaat. Dat is dan een betere indicator, omdat het bij downloaden om een langer actieve verbinding gaat. Alleen, in dat geval is ook de server waar jij mee verbindt van invloed. Het is ook mogelijk dat jij nou net download van een server die verder weg ligt dan waar die vriend van jou van downloadde. Of dat de server waar jij mee verbond het drukker had dan degene waar die vriend van je op zat. Verder zie ik in dit artikel wat tips voor traag downloadende PS4. Wellicht heb je daar wat aan. 


De problemen met de snelheid op glasvezel van KPN ervaar ik ook. Dat je ook afhankelijk bent van de server waar je naartoe bevindt klopt, echter wanneer ik door vergelijk met vrienden van mij bij bijvoorbeeld Ziggo, dan downloaden deze met hogere snelheid. Het is niet ongebruikelijk dat een ISP en cap op bepaalde diensten zeg, maar het zou dan wel fijn zijn wanneer hier transparant over gecommuniceerd wordt. Bij mij is de cap overigens altijd strak op 15 kbps.


Hoi Terstege, welkom! Ik heb verder niet direct iets te zeggen over jouw snelheid en wat daar aan de hand kan zijn. Maar wat ik wel kan zeggen is dat wij niets doen met jouw internet. Het enige wat wij cappen is je verbinding an sich naar wat in je abonnement zit. Dus als jij, bijvoorbeeld, een 200 Mbit abonnement hebt, dan cappen we dat wat er op jouw Experia Box binnenkomt op ongeveer 215-ish. Maar wat jij verder met die bandbreedte doet bemoeien wij ons niet mee. Netneutraliteit is een ding hier in Nederland.