Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik inbound IPv6 van buitenaf voor server instellen?

• January 3, 2026
  • 27 reacties
  • 154 keer bekeken

Toon eerste bericht

27 reacties

• January 5, 2026

Ik heb even getest. Met een VM die rechtstreeks aan de Experiabox hangt. En even ipv6 ingeschakeld op de Experiabox. Dan werkt het bij mij wel.

Ik krijg keurig een ipv6 adres met een 0 erin.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • January 7, 2026

Ik heb Proxmox-VE eens in een virtuele machine gestopt. Dat is wel weer een studie…. Erg ingewikkeld in vergelijking met een standaard Debian installatie. Wat ik meen te zien is dat tijdens installatie even een dhcp client gebruikt wordt om een statische IPv4 te maken, IPv6 wordt niet ingevuld. 

Er wordt een vmbr0 bridge aangemaakt met daarop nic0. Die vmbr0 kun je editen, en daar een IPv6 CIDR en gateway opzetten. Voor de IPv6 CIDR heb ik 2a02:mmmm:nnnn:0::1/64 genomen, de IPv6 route die je moet gebruiken staat in de modem firmware onder “Internetverbinding/IPv6/IPv6-adres”. Normaal wordt voor IPv6 routing het link-local fe80:: adres gebruikt, maar bovengenoemd IPv6 adres werkt ook. 

Ik heb een kleine Clonezilla VM aangemaakt, dat blijkt in een VM te werken. Als je die koppelt aan de vmbr0, dan zit deze dus aan het normale netwerk, en krijgt een IPv6 adres in de 2a02:mmmm:nnnn:0::/64 reeks. Uiteraard kun je binnen je server kiezen voor autoconfiguratie of handmatige configuratie. Indien handmatig, blijf binnen het 2a02:mmmm:nnnn:0::/64 subnet! 

Het IPv6 adres van de server in de IPv6 port forwarding in de router, en het moet werken ! Getest met V10.