Skip to main content

Al gelang tijd maak ik gebruik van mijn DecoM5 die ik gebridged achter de Expediabox heb gehangen voor meer controle over mijn netwerk en de mesh technologie die in deze routers zit.

Ik zou graag mijn DNS-Server hostname overswitches naar de DNS van cloudflare nu is dit voor IPV4 appeltje eitje gewest maar wanneer ik de IPV6 DNS aanpas krijg ik geen IPV6 meer asigned aan mijn netwerk.

 

Instellingen omdat de app niet toestaat dat ik screenshots maak:
Internet Type: Dynamic IP (Keuze uit Dynamic IP, PPPoE, 6naar 4 Tunnel, Bridge)
Krijg Ipv6 adres: Auto (Keuze uit Stateful, Geen Status, Non-Address, Auto)
Prefix delegation: Off (Keuze uit On / Off)
DNS-Adres Handmatig (Keuze uit Auto / Handmatig) ingesteld op de dns servers van cloudflare
Toegewezen Type: ND-Proxy (Keuze uit ND Proxy, SLAAC+Stateless DHCP, DHCPv6, SLAAC+RDNSS)

Zodra ik DNS-Adres weinig naar auto (dus die van KPN) krijg ik wel een IPV6 toegewezen en zodra ik deze verander niet meer. De deco zelf staat in router modus de Expedia box gebruik ik puur voor de vaste telefoon verbinding en doet verder niks in het netwerk zelf.

Hoi @Larsjarred9, hier heb ik zo geen weet van. Maar wellicht kan je een antwoord vinden in het eigen router achter de Experia Box topic? Of daar de vraag nog eens stellen. Dan krijg je vast van de community een antwoord. 


Welke Experia/KPN Box heb je?


Ik begrijp het verhaal niet. Een DecoM5 gebridged achter de experia box. Dat kan een experiabox niet, dus bedoelt u DMZ modus? Verderop staat dat de Deco in router mode staat. Dus de IPv4 adressen achter de Deco zitten niet in het 192.168.2.x gebied?

Als de Deco in router mode staat, is toch echt prefix delegatie nodig om IPv6 achter de router te krijgen. Voor zover ik weet doet alleen de V10 experiabox dit correct. (geen info over de nieuwste  box ). Ik weet niet welke geitepaadjes de IPv6 voorheen genomen heeft, misschien dat de IPv6 DNS communicatie met Cloudfare deze onmogelijk gemaakt heeft. De v10 experiabox adverteert IPv6 DNS via het link-local adres, dus die loopt via een eigen route:

DNS Servers: 192.168.2.254 fe80::b2ac:d2ff:fe57:410e

 

 

Â