Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik TP-link deco het beste aansluiten op KPN modem?

• March 21, 2026
  • 8 reacties
  • 85 keer bekeken

Ik wil waarschijnlijk van ziggo over gaan stappen naar KPN

Ik maak nu gebruik van tp-link deco voor mijn wifi en wil deze eigenlijk ook behouden omdat ik tevreden ben over de mogelijkheden van het parental control.

Nu zag ik dat als ik overstap ik deze deco’s als ap kan toevoegen, maar niet zoals ziggo als router kan gebruiken ivm het ontbreken van igmp snooping. Op zich ook niet een heel groot probleem.

Waar ik tegen aan loop is dat ik nu een unmanaged poe switch heb waarop ik de meeste apparaten heb aangesloten, inclusief de tv kastjes van ziggo.

Ik heb in mijn meter kast een 16 Ports switch waarop 2 tv kastjes op de verdiepingen zitten. Vanuit deze switcht gaat een utp kabel naar de woonkamer. Daarachter zit een kleine switch om die kabel te gebruiken voor mijn tv, versterker, playstation, maar ook mijn tv kastje van ziggo.

Nu dacht ik als ik de 16 poort switch en de kleine switch beide vervang voor een switch met ondersteuning van igmp snooping en de deco’s als ap bedraad toevoeg voor de draadloze verbindingen dan zou het moeten werken.

Nu zie ik alleen zoveel berichten van mensen die tegen problemen blijven aanlopen dat ik twijfel of deze voor mij logische oplossing ook wel een oplossing gaat bieden om alles vloeiend te laten werken

Het laatste wat ik wil is overstappen van iets dat werkt, naar een bak ellende.

hoop dat iemand duidelijkheid kan geven

joeri

8 reacties

rvk01
Slimmerik
  • March 21, 2026

Nu zag ik dat als ik overstap ik deze deco’s als ap kan toevoegen, maar niet zoals ziggo als router kan gebruiken ivm het ontbreken van igmp snooping. Op zich ook niet een heel groot probleem.

Misschien even handig te vermelden welke Deco precies want ik zie dat sommige modellen wel IGMP snooping ondersteunen?

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/212230

Waar ik tegen aan loop is dat ik nu een unmanaged poe switch heb waarop ik de meeste apparaten heb aangesloten, inclusief de tv kastjes van ziggo.

Wederom... welk merk en type? Unmanaged hoeft niet altijd te betekenen dat IGMP snooping niet ondersteund wordt. 

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/dfxvul/how_can_an_unmanaged_switch_have_support_for_igmp/

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 21, 2026

Dat was inderdaad niet heel compleet mijn informatie. Ik heb nu nog de tp link Deco m4(3 stuks)van ziggo, maar die moeten bij het overstappen natuurlijk terug. Ik zat te denken om na een eventuele overstap verder te gaan met de tp link Deco x50(3 stuks) niet de meest complete, maar hij is dan ook alleen voor de mobiele apparaten. Alles met een vaste plaats is bedraad aangesloten

als switch heb ik nu een lyncsys lgs116p en de switch bij mijn tv e.d. een netgear gs108 dus zonder de E

rvk01
Slimmerik
  • March 21, 2026

De Deco ondersteund volgens TP-Link wel IGMP snooping.

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2427/

De Netgear GS108 (zonder E) doet dat inderdaad niet (de E variant wel).

Als de Deco's na de overstap terug moeten kun je natuurlijk ook kijken naar het uitbreiden van de KPN apparatuur (ik dacht dat je eigen Deco's had).

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 21, 2026

Ik snap je gedachtegang van de kon apparatuur. Ik ben alleen zo tevreden over de tp link Deco kwa ontvangst overal en zoals ik al eerder zei de mogelijkheden in parental control. Ik ken de kpn apparatuur natuurlijk niet, maar heb tot nu toe bij de deco’s pas voor het eerst goede ervaringen. 

had wel zitten kijken ook op de comunity naar de apparatuur van kpn, maar kom ook daar een veel niet hoopvolle reacties tegen. wil dus eigenlijk geen risico lopen dat alles minder wordt en koop dan liever zelf decos om het goed te houden.

de hoofd vraag voor mij blijft nu dan ook echt als ik nu de beide switchen vervang voor voor een switch met igmp snooping krijg ik alles werkend zonder problemen met haperende tv kastjes of een vastlopend netwerk door de multicast die kpn gebruikt voor de tv.

rvk01
Slimmerik
  • March 21, 2026

de hoofd vraag voor mij blijft nu dan ook echt als ik nu de beide switchen vervang voor voor een switch met igmp snooping krijg ik alles werkend zonder problemen met haperende tv kastjes of een vastlopend netwerk door de multicast die kpn gebruikt voor de tv.

Je kunt de Deco's dan aansluiten in AP mode. Ik zou dan wel adviseren wifi van de router uit te zetten. De TV's moeten dan op een (igmp snooping) switch of direct op de router zitten. Zoals ik het begrijp mogen de apparaten op de Deco's dan geen 'join' op IGMP doen. Als het goed is zou de router dan ook geen IGMP naar de poort van de aangesloten Deco's mogen sturen (omdat de router zelf wel IGMP snooping doet). De Deco's zouden op dit manier vrij moeten zijn van het multicast signaal. (Dat is in ieder geval hoe ik denk dat het werkt 😉)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi ​@Volume, leuk dat je je vraag hier stelt! En super dat je je goed voorbereid op een mogelijke verandering van je thuisnetwerk. Zo zorg je dat je later niet tegen onverwachte dingen aan loopt.

Ben je verder gekomen met de tips van ​@rvk01? We lezen graag hoe je het verder aangepakt hebt. Mocht het handig zijn, in onze Kennisbank staat ook wat meer informatie over IGMP snooping:

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 24, 2026

Hoi ​@Alexandra van KPN ,

Ik denk zeker dat ik verder ben gekomen met de berichten van ​@rvk01. Deze gaven mij de bevestiging van wat ik zelf dacht dat moest gebeuren voor een soepele overgang.

Het heeft mij wel uren zoeken op de community bezorgd en moest daarna alsnog een topic starten omdat ik zelf nog niet overtuigd was of ik dan de goede lijn had bedacht of er zelf naast zou zitten.

Ik denk dat menig persoon deze energie er niet in zou steken om over te stappen. Ik denk zelfs dat menig mens zal afhaken als ze na wat zoekwerk nog twijfel hebben en dan toch maar blijven waar het nu werkt.

Mijn advies zou zijn om ergens op jullie site dit vraagstuk neer te zetten, zodat een geïnteresseerde in een overstap toch niet wegblijft. Reclames en aanbiedingen zullen geïnteresseerde creëren, maar levert niets op als ze nadat ze hebben gekeken toch wegblijven uit onzekerheid. 

voor de mogelijk nieuwe klant zou het een hoop duidelijkheid geven wat nodig is voor een soepele overstap en dus klantvriendelijk 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 24, 2026

Beste ​@Volume KPN besteedt uitgebreid aandacht aan het gebruik van eigen apparatuur op de KPN-lijn.

KPN kan uiteraard niet ingaan op merk specifieke eigenschappen van niet-KPN apparatuur.

Zie onderstaande link(s) voor aanvullende info:

https://community.kpn.com/kennisbank-vrije-modemkeuze-en-fritz-box-133