Skip to main content

Goedendag,

Ik wil thuis graag internet in een bijgebouw dat los staat van mijn woning, en er is al iemand geweest om een kabel te trekken maar deze persoon denk dat de leiding dood loopt en dat de kabels lost in de grond liggen waardoor hij geen kabel kan trekken. nu vroeg ik me af of dit op te lossen is met wifi? De afstand die ik moet overbruggen schat ik in op 30 meter waarbij het signaal door 1 x een binnenmuur, en 2 x een buitenmuur moet. zou ik dan het beste  2 x een access point aan de buitenkant van beide gebouwen moeten plaatsen, of is dit gemakkelijker op te lossen? Het is voor mij wel erg belangrijk dat ik snel en stabiel internet heb in het bijgebouw!  wat heb ik nodig en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Nee dit is met wifi niet op te lossen. Simpelweg omdat wifi niet zo'n groot bereik heeft. Er zijn wat houtje touwtje oplossingen te vinden wellicht met extra wifipunten maar u wilt snel en stabiel dus dat gaat em niet worden. Een sleuf graven, buis erin en een kabel. Dat is de enige oplossing.


Hoi Joep, Bedankt voor je advies!


Dit is heel goed met “point to point WiFi” op te lossen. Nanostation van Ubiquity bijvoorbeeld (maar andere merken hebben deze sets ook).

Wel het beste om inderdaad outdoor units te gebruiken. Als je toch door muren heen moet, kies dan voor  een 2,4GHz systeem.


Dit is heel goed met “point to point WiFi” op te lossen. Nanostation van Ubiquity bijvoorbeeld (maar andere merken hebben deze sets ook).

Wel het beste om inderdaad outdoor units te gebruiken. Als je toch door muren heen moet, kies dan voor  een 2,4GHz systeem.

Topicstarter geeft aan snelheid en stabiliteit heel belangrijk te vinden. Dan wordt het dus een kabel.


Dit is heel goed met “point to point WiFi” op te lossen. Nanostation van Ubiquity bijvoorbeeld (maar andere merken hebben deze sets ook).

Wel het beste om inderdaad outdoor units te gebruiken. Als je toch door muren heen moet, kies dan voor  een 2,4GHz systeem.

Topicstarter geeft aan snelheid en stabiliteit heel belangrijk te vinden. Dan wordt het dus een kabel.

Met alle respect, maar dat is dus niet waar. Point to point WiFi gebruikt een gerichte opstelling (je moet de stations dus op elkaar uitrichten). Kans op interferentie is daardoor nagenoeg 0.

Ik heb dit soort installaties aangelegd over afstanden van honderden meters ter vervanging van kabels die door de ratten werden aangevreten (hallo stabiliteit...). Draaien al jaren zonder storing.

 

Edit: Oh ja, onder de 100meter kun je gewoon >1000Mbps halen


Wel het beste om inderdaad outdoor units te gebruiken.
Als je toch door muren heen moet, kies dan voor  een 2,4GHz systeem.

 

Edit: Oh ja, onder de 100meter kun je gewoon >1000Mbps halen

Dat is wel in tegenspraak met een 2,4GHz systeem.

Maar op zichzelf is een gerichte Point to Point WiFi verbinding prima te doen.
Enkele jaren terug ook uitgevoerd tussen twee gebouwen met Ubiquiti NanoBeam
Afstand die tussen die twee gebouwen wordt overbrugd is circa 65-75 meter.

https://www.synology-forum.nl/the-lounge/keus-aan-'power'-router(s)/msg246348/#msg246348


Als je toch al met de kabel naar buiten gaat is een sleufje graven ook niet zo moeilijk meer. Tenzij er beton ligt ofzo. Maar als het gewoon tuin is: sleufje graven. Weet je zeker dat je ook met harde wind en veel regen gewoon een goede verbinding hebt.


Wel het beste om inderdaad outdoor units te gebruiken.
Als je toch door muren heen moet, kies dan voor  een 2,4GHz systeem.

 

Edit: Oh ja, onder de 100meter kun je gewoon >1000Mbps halen

Dat is wel in tegenspraak met een 2,4GHz systeem.

You got me there :)

Dit was inderdaad geen 2.4Ghz, maar 60Ghz. Maar natuurlijk ook zonder obstakels en een perfecte LoS.

Mijn punt is dat je met point 2 point wifi gewoon een snelle en stabiele verbinding kunt opzetten.


Gaan graven en een CAT6 buitenkabel trekken. Let op, dit moet dan wel echt een buitenkabel zijn, want de isolatie van een standaard kabel brokkelt af door regen en UV. 


Hallo @hanny11A en welkom op het forum! Ik lees dat je al heel veel goede tips hebt gekregen en ik hoop dat je hiermee verder komt en snel goede internet hebt in het bijgebouw!