Skip to main content

Toen de Verkoper van KPN mij vertelde dat met de KPN fiber setup ik precies het zelfde kan doen als met Ziggo was ik overstag. nu blijkt dat het modem van KPN niet in Bridge mode kan en dat verschillende services nu geen verbinding naar buiten kunnen maken. 
Nu ben ik op zoek naar de instellingen die ik nodig heb om mijn router direct op de glasvezel lan aan te sluiten en zo het afschuwelijke KPN modem met trage “super wifi” punten te kunnen overslaan.
Ik ben een dag bezig geweest met proberen het voorelkaar te krijgen met de KPN setup, maar te vergeefs.>
heeft iemand antwoorden?

Stel DMZ in op de KPN Box. Hierbij vult u het ip adres in van uw eigen router. Dan heeft u ongeveer dezelfde situatie als bij Ziggo.


Hallo @Patrick Schot zie onderstaande link(s)

Vrije modemkeuze: gebruik een eigen modem op je KPN verbinding | KPN Community

Succes


Stel DMZ in op de KPN Box. Hierbij vult u het ip adres in van uw eigen router. Dan heeft u ongeveer dezelfde situatie als bij Ziggo.

Dat helpt helaas niet omdat je dan nog steeds twee keer moet forewarden. 
 


Stel DMZ in op de KPN Box. Hierbij vult u het ip adres in van uw eigen router. Dan heeft u ongeveer dezelfde situatie als bij Ziggo.

Dat helpt helaas niet omdat je dan nog steeds twee keer moet forewarden. 

Nee, dat is niet zo. Dan hoeft u geen 2 keer meer te forwarden. 


Hallo @Patrick Schot zie onderstaande link(s)

Vrije modemkeuze: gebruik een eigen modem op je KPN verbinding | KPN Community

Succes

Helaas,

 

hier was ik ook al, het probleem begint met dat de service tool niet werkt.

ik heb gewoon simpele gegevens nodig zoals protocol, username password zodat ik kan instellen… deze zijn niet te vinden.


Het topic van Jan is eigenlijk bedoeld voor als u het glasvezelkastje weg wilt hebben. Als u echter een eigen router aan het glasvezelkastje wilt hangen in plaats van de Experiabox/KPN Box, dan kunt u beter het topic van WJB lezen:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609


Ik sluit hier ook even aan.

Het topic “Gebruik een eigen router ipv de experia box” staat vol met informatie over hoe en wat mbt IPTV en VOIP. Ik neem deze diensten echter niet af, ik heb puur alleen internet.

Wat er moet gebeuren voor het enkel internet doorgeven aan een eigen router/AP kan ik niet vinden. Is daar ook een topicje voor?

Niet dat de experia-box in de weg zit, maar letterlijk alle diensten op het ding staan uit en het staat alleen maar een beetje m’n hoofdverbinding te routeren naar m’n hoofd AP. Als dat er tussenuit kan dan scheelt dat weer wat sluipverbruik enzo.


@Brammer, als je alleen internet wilt configureren, zijn bijna alle routers daarvoor inzetbaar. Twee zaken dienen daarvoor ondersteund te worden op de WAN poort: PPPoE en VLAN tagging. De experia box heb je dan in het geheel niet nodig.

Uit de pdf op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm:

 


Niet dat de experia-box in de weg zit, maar letterlijk alle diensten op het ding staan uit en het staat alleen maar een beetje m’n hoofdverbinding te routeren naar m’n hoofd AP. Als dat er tussenuit kan dan scheelt dat weer wat sluipverbruik enzo.

U kunt niet een AP rechstreeks aan het glasvezelkastje hangen. Er moet een router zijn. 

Wat is het merk en type van die AP? Heeft die een router functie? 


@Brammer, als je alleen internet wilt configureren, zijn bijna alle routers daarvoor inzetbaar. Twee zaken dienen daarvoor ondersteund te worden op de WAN poort: PPPoE en VLAN tagging. De experia box heb je dan in het geheel niet nodig.

Uit de pdf op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm:

 

Had even wat andere dingen aan het hoofd, maar ben hier ook eindelijk ‘s aan toegekomen.

Dank, dit werkt als een tierelier. Scheelt weer een hopje voor m’n packets ;)

Voor anderen die nog struikelen over dit topic, hier nog even mijn bevindingen op de Asus zenwifi XT12:

  • De xt12 heeft bij de IPTV instellingen (voor VLAN) in de “ISP profile” pulldown zelfs een optie voor KPN (huidige niet-beta firmware). Dit werkt echter NIET. In die optie de config op custom zetten en dan handmatig Internet VID op 6 zetten werkt wel gewoon.
  • MTU/MRU gaat niet hoger dan 1492; is geen probleem.
  • IPv4/v6 niks voor hoeven doen; gaat vanzelf. Wel adguard als DNS ingesteld, en dat gaat ook prima.

@Nick83 Dit is gewoon huis/tuin/keuken spul. De AP is ook gelijk de router, zoals bij de meeste mensen thuis. Het betreft dus een Asus Zenwifi pro XT12, en dat werkt prima!


Reageer