Skip to main content

Hallo ik heb een vraagje over het mb’s verdelen

weet iemand hoe je vanaf je router de mp’s per poort kunt wijzigen

bijvoorbeeld: ik heb 1000mbs intotaal

wil dat mijn WiFi 100 mb’s heeft

poort 1 200mb’s

poort 2 200 mb’s

poort 3 500 mb’s

 

hoe kun je dit instellen

waar kun je dit instellen

en hoe moet ik dit instellen

want mijn WiFi neemt steeds al het internet terwijl er maar 1 apparaat verbonden is

waardoor ik op poort 1,2,3 maar 1mb’s heb

Uhm.. ik geloof niet dat dat kan.

Je kunt geen snelheidslimiet op je wifi zetten. En je ethernetpoorten geven gewoon 1gig waar dat nodig is. Of ik moet het mis hebben.

Maar waarom zou je dat willen? En wat doe jij op je mobiel dat al je bandbreedte gebruikt word?


Ja dan zou je er een managed switch aan moeten hangen. Dan kan het wel.

 

Een managed switch is een apparaat met veel meer mogelijkheden dan een unmanaged switch. U kunt bijvoorbeeld de snelheid per poort bepalen, bepaalde poorten beveiligen of poorten een naam geven. Maar ook functies als VLAN, QoS en linkaggregatie kunt u zelf instellen en configureren. Kort gezegd, met een managed switch kunt u de switch volledig naar wens inrichten. U doet dit via een Command Line Interface (CLI), vaak via uw PC. In deze software stelt u de managed switch volledig naar wens.

 

Maar dan nog ben ik benieuwd wat je op je mobiel doet, doet alle snelheid op is,


Ja dan zou je er een managed switch aan moeten hangen. Dan kan het wel.

 

Een managed switch is een apparaat met veel meer mogelijkheden dan een unmanaged switch. U kunt bijvoorbeeld de snelheid per poort bepalen, bepaalde poorten beveiligen of poorten een naam geven. Maar ook functies als VLAN, QoS en linkaggregatie kunt u zelf instellen en configureren. Kort gezegd, met een managed switch kunt u de switch volledig naar wens inrichten. U doet dit via een Command Line Interface (CLI), vaak via uw PC. In deze software stelt u de managed switch volledig naar wens.

 

Maar dan nog ben ik benieuwd wat je op je mobiel doet, doet alle snelheid op is,

Een managed switch alleen is mogelijk niet voldoende. Wat @Immijongjwzg wilt vereist wel prosumer/zakelijke apparatuur van merken zoals bijvoorbeeld Ubiquiti, TP-Link Omada of Aruba Instant-On. Of een eigen systeem zoals PfSense of OPNSense, daar moet dan echter wel alle apparatuur nog bij gehaald worden. De techniek die ervoor nodig is is in ieder geval ‘load balancing’, daarmee kun je precies per poort toewijzen wat er maximaal aan snelheid gebruikt mag worden. 

 

Ik vraag me echter wel af wat één apparaat op wifi allemaal doet met het internet als die alle bandbreedte opslurpt, vooral omdat een gigabit halen op wifi vrijwel niet haalbaar is.


Inderdaad @NHendriks , volgens mij kom je bij de dure apparatuur terecht als je echt de max snelheid per poort wilt kunnen regelen. En daarmee heb je nog niks voor WiFi.

Nu is dat ding wat @DennisA78 aanwijst al geen goedkoop exemplaar...


Inderdaad @NHendriks , volgens mij kom je bij de dure apparatuur terecht als je echt de max snelheid per poort wilt kunnen regelen. En daarmee heb je nog niks voor WiFi.

Nu is dat ding wat @DennisA78 aanwijst al geen goedkoop exemplaar...

 

Ik roep ook maar wat, heb er geen ervaring mee.

Moet ook niet hoeven voor een "normale" gebruiker. 

 

Wat we nu eerst willen weten is wat er met dat wifi verbruik gebeurt.


Inderdaad @NHendriks , volgens mij kom je bij de dure apparatuur terecht als je echt de max snelheid per poort wilt kunnen regelen. En daarmee heb je nog niks voor WiFi.

Dat. Kijkend naar mijn eigen situatie waarin het mogelijk is:

 

Daarbij is het wel zo dat een dergelijk systeem opzetten wel wat tijd kost en je ook thuis moet zijn in de terminologie die bij het netwerken komt kijken. Een systeem zoals Omada dat ik zelf gebruik is zeer uitgebreid en je moet wel wat stappen ondernemen om het goed te laten werken. Zo moet je dan iedere poort in een eigen VLAN stoppen en aan die VLAN een bepaalde hoeveelheid bandbreedte toewijzen. Kortom, het is een klusje om het werkend te krijgen zoals jij wilt. Al helemaal als er Interactieve TV afgenomen wordt, dan is mijn set-up ineens geen optie meer omdat de router niet geschikt is.

 

Het lijkt me verstandiger om te kijken naar wat er in het netwerk gebeurd dat alle bandbreedte opgemaakt wordt. Dit heb ik niet eerder gezien in een thuissituatie.


Hallo @Immijongjwzg , via de optie QoS, (Quality of Service) is ook toe te bedelen hoeveel capaciteit elk device krijgt en welk device de meeste voorrang krijgt.

 


Moet ook niet hoeven voor een "normale" gebruiker. 

Dat is zeker waar.


met de tp-link Omada is dit ook via wifi in te stellen of bijvoorbeeld dat gasten op de wifi max 10mbit mogen

en dat spul is niet zo heel duur

bereik wifi valt wat tegen maar voor de prijs en kwaliteit verhouding prima spul

@NHendriksik mis het OC200 bakje ? of doe je het met de pc software

 


als je de tp-link omada wil is dit een mooi info filmpje voor een config

achter een experiabox of zonder itv en voip op glasvezel


met de tp-link Omada is dit ook via wifi in te stellen of bijvoorbeeld dat gasten op de wifi max 10mbit mogen

en dat spul is niet zo heel duur

bereik wifi valt wat tegen maar voor de prijs en kwaliteit verhouding prima spul

@NHendriksik mis het OC200 bakje ? of doe je het met de pc software

 

Ik heb de software controller draaien op een Ubuntu server :)