Skip to main content

Allen,

Ik ben op zoek naar tips voor het oplossen van een probleem wat lijkt op een ip netwerk conflict. Als mijn tv en kpn tv settop aan staat raken na een tijdje een deel of veel van mijn hue lampen onbereikbaar. In de hue app zie ik verder alle kamers die ik aan en uit kan zetten, maar er gebeurt dan niets. Bij de hue pagina met afzonderlijk alle lampen zie ik dan “Niet bereikbaar” bij veel lampen.

Als ik de tv en ontvanger uit zet dan herstelt hue zich en is na paar minuten het probleem verholpen.

Ik heb nu 1maand kpn, hiervoor ziggo zonder dit probleem. Verder heb ik na de kpn modem nog een AirPort Extreme zitten die in bridgemodus staat. Hieraan hangt de hue bridge. En vanaf de airport gaat er een kabel naar de tv ontvanger. Wat verder nog bijzonder is om te melden is is dat ik IGMP snooping AAN heb staan op mijn airport. Dit bleek een oplossing voor grote netwerkproblemen kort na installatie.

Hebben jullie een tip wat ik zou kunnen proberen om het hue probleem op te lossen? Dank alvast!

Mvg maarten

 

je noemt zelf al een mogelijk ip conflict.

Je zal even moeten uitzoeken wat je ip adres van hue bridge is en wat het ip van je tv/decoder is. Als deze het zelfde zijn. Dan is het vrij logisch dat er problemen zijn. 

Als de hue bridge op de zelfde switch zit als de decoder en tv. Dan kan je ook kijken wat er gebeurd als je de hue bridge in de meterkast direct aan de modem hangt.

In je modem kan je via de client lijst waarschijnlijk ook terug vinden welke ip adressen gebruikt worden. Je kan in de event log ook zien welke ip adres wanneer uitgedeeld wordt aan welk mac adres. Als je die bekijkt tijdens het aanzetten van tv/decoder wordt misschien meer duidelijk. Ander probleem kan zijn dat je dhcp uitgifte ook aan het staan op de airport en op die manier ip adressen dubbel gaat uitdelen.


Wat verder nog bijzonder is om te melden is is dat ik IGMP snooping AAN heb staan op mijn airport. Dit bleek een oplossing voor grote netwerkproblemen kort na installatie.

IGMP snooping is inderdaad essentieel aangezien de TV streams d.m.v. IGMP multicasts gedistribueerd worden. Zonder IGMP snooping wordt zo'n IGMP multicast door de airport ook op het wifi netwerk naar alle wifi cliënts verzonden en dat is veel te zwaar voor de wifi waardoor het wifi netwerk volledig plat zal gaan.

Dit staat echter los van de bekabeld aangesloten Hue bridge.

Kan je die Hue bridge eens rechtstreeks op de Experia/KPN Box aansluiten en kijken of het probleem dan ook optreedt?


Dank en dank,

@eduard-w ip adressen zijn verschillend en allebei uitgegeven door de experia/kpn box want de airport staat echt in bridgemode.

@wjb de bridge aan de experia/kpn hangen ter test is wel een goed idee, ga ik doen. Dank


Wat verder nog bijzonder is om te melden is is dat ik IGMP snooping AAN heb staan op mijn airport. Dit bleek een oplossing voor grote netwerkproblemen kort na installatie.

IGMP snooping is inderdaad essentieel aangezien de TV streams d.m.v. IGMP multicasts gedistribueerd worden. Zonder IGMP snooping wordt zo'n IGMP multicast door de airport ook op het wifi netwerk naar alle wifi cliënts verzonden en dat is veel te zwaar voor de wifi waardoor het wifi netwerk volledig plat zal gaan.

Dit staan echter los van de bekabeld aangesloten Hue bridge.

Kan je die Hue bridge eens rechtstreeks op de Experia/KPN Box aansluiten en kijken of het probleem dan ook optreedt?

Ik heb ervoor gekozen om eerst een andere test te doen omdat ik nog graag de lan kabel naar tv wilde upgraden naar cat6. Situatie is nu dat ik niet de hue bridge rechtstreeks op de experia box heb aangesloten maar de TV. Kijken of dit effect heeft voor het lampen probleem, dat is afwachten.

Nu heb ik wel de vraag: moet IGMP snooping aan blijven staan op de AirPort Extreme? De tv hangt daar nu niet meer direct aan. Hoor graag, dank!

 


Nu heb ik wel de vraag: moet IGMP snooping aan blijven staan op de AirPort Extreme? De tv hangt daar nu niet meer direct aan. Hoor graag, dank!

Als de de TV ontvanger niet aan/achter de AirPort hangt dan hoeft IGMP snooping niet aan te staan.


Update: het probleem met mijn hue lampen treedt niet meer op. Wat nu exact de oplossing was weet ik niet maar ik kan wel delen wat er veranderd is in mijn setup:

  1. TV en HUE bridge hangen niet meer aan zelfde access point. Tv hangt nu ‘eerder’ in netwerk aan experia box
  2. Ik heb de bekabeling van de tv verandert van cat5 naar cat6. Dit was al een wens, ik heb het niet primair gedaan om het probleem te tackelen. 
  3. Ik had 2 wifi netwerken en heb nu het wifi netwerk op de experia uitgeschakeld.

Dank voor de hulp.


@Sixgirls Fijn dat je dan een oplossing hebt weten te vinden en dat je deze met ons hebt gedeeld! Post in de toekomst bij verdere vragen gerust nog even een topic.