Skip to main content

Een aantal maanden geleden is KPN internet/bellen naar tevredenheid aangelegd. Door een gewijzigde gezinssituatie is het nodig om een aantal zaken te veranderen. Hierover heb ik graag advies. 

Situatie is als volgt (alles op 1 etage).

Het glasvezelpunt (ISRA) komt binnen in een (niet gebruikte) slaapkamer. Vanuit ISRA-punt  is er 1 kabel getrokken (met wat gaten door de muren) naar de woonkamer waar het modem is afgemonteerd. Vanuit het modem is er dan de normale aansluiting naar de telefoon en de tv ontvanger in de woonkamer

 

Nieuwe situatie is dat we in de tot nu toe niet gebruikte slaapkamer nu ook een (extra) tv aansluiting willen hebben. Nu kan ik proberen weer een kabel terug te (laten) trekken van woonkamer naar slaapkamer maar wellicht is de oplossing eenvoudiger.

Mijn vraag is daarom: kan ik het modem van de woonkamer naar de slaapkamer verplaatsen (dus heel dicht bij ISRA) en de huidige kabel (van ISRA → modem) gebruiken als ethernet kabel van modem (in slaapkamer) naar tv in woonkamer. Maw is de kabel van ISRA naar modem een standaard ethernet kabel. Dan hoef ik geen kabel terug te trekken of een nieuwe kabel van slaapkamer naar woonkamer te leggen. 

Dat de aansluiting van de telefoon dan ook voortaan in de slaapkamer is (aangezien daar het modem wordt geplaatst), is niet per se een probleem.

 

Dank alvast voor het meedenken

 

 

 

Ja,dat kan. Let er wel op dat door het verplaatsen van je modem het bereik van de wifi kan verminderen


Hallo @Robskey 

De kabel van een IS/RA punt naar het modem is een telefoonkabel (4 aderig) en een ethernet kabel heeft 8 aders. Als je de Experia Box verplaatst naar de slaapkamer zal je dus een nieuwe (ethernet) kabel moeten (laten) trekken van slaapkamer naar woonkamer.


Heeft u echt glasvezel want dan is het geen isra punt. Plaats eventueel een foto.


Dat is goed opgemerkt @Joep1965 , in dat geval is de kabel inderdaad gewoon een ethernetkabel. Had ik gemist… :disappointed_relieved:


De benaming ISRA was abuis. Het is inderdaad echt het glasvezelpunt. Dan is het dus een ethernetkabel van glasvezelpunt naar modem?

Dat zou veel gedoe schelen.

 

Dank voor de hulp en reacties


Dat klopt @Robskey , de kabel van het glasvezelpunt naar de Experia Box is een ethernetkabel.


Reageer