Skip to main content

Goedendag,

 

Wegens de afsluiting van de Huawei 4G LTE router ben ik geforceerd om op de “nieuwe” hybrid verbinding te werken. In theorie zijn de snelheden daarvan hetzelfde of zelfs beter. Dit klopte in zover dat de download goed was, en dat een file van 1.2 GB binnen 10 minuten kon worden verstuurd. Helaas lijkt deze upload niet bij alles van kracht. Ik moet een drietal aanmeldingsexamens nemen voor mijn toekomstige universiteit. De universiteit neemt hierbij mijn scherm, webcam en audio op, en streamt die om zo afkijken tegen te gaan. Helaas blijkt dit niet mogelijk. De upload zou te traag zijn. Streamen naar een ander platform als Twitch heeft eenzelfde effect. Hoe is dit op te lossen?
Hieronder een tweetal grafieken die het netwerkgebruik weergeven gedurende 60s, let hierbij op de waardes aan de rechterkant van de grafiek. Gestippeld is upload, ongestippeld is download.
 

Netwerk tijdens uploaden van 1.2 GB naar WeTransfer
Netwerk tijdens ‘streamen’ van webcam en screen

 

Ik vrees dat dit niet op te lossen is anders dan ergens anders op internet te gaan.

De upload is maximaal 4 à 5 Mb/s via de 4G verbinding. Via de DSL verbinding verwaarloosbaar vrees ik.

De download op 4G via de router is tot 40 Mb/s. Upload daar 10 % van.
Dus heb je een download van 30 dan is de upload 3.


Ik vrees dat dit niet op te lossen is anders dan ergens anders op internet te gaan.

De upload is maximaal 4 à 5 Mb/s via de 4G verbinding. Via de DSL verbinding verwaarloosbaar vrees ik.

De download op 4G via de router is tot 40 Mb/s. Upload daar 10 % van.

Maar hoe komt het dan dat die 1.2GB wel op omgerekend zo’n 16 Mb/s geupload is?
→ 1.2 GB = 1200 MB
10m = 600s
1 Byte = 8 bit
1200/600 = 2 MB/s → 2 * 8 = 16 Mb/s
16 Mb/s > 5 Mb/s


:thinking: Hmmm….

Enige verklaring die ik kan geven is dat een bestand wat anders is dan een continue stream, zoals voor die universiteit nodig is.

Heb je al geïnformeerd hoe hoog de upload moet zijn? Dat zullen ze toch wel weten?

Wat geeft de speedtest voor upload? (vaak heb je bedraad meer snelheid dan via wifi)


:thinking: Hmmm….

Enige verklaring die ik kan geven is dat een bestand wat anders is dan een continue stream, zoals voor die universiteit nodig is.

Heb je al geïnformeerd hoe hoog de upload moet zijn? Dat zullen ze toch wel weten?

Dit is wat ik nodig heb

Zie bovenstaande afbeelding.
Buiten dat was dit wel mogelijk met de Huawei router.


Dat is wat het programma aangeeft, in de documentatie staat echter 500 kbps. Ik weet niet of dit bit of byte moet zijn, maar ik neem aan byte.

Speedtest geeft:

35ms ping; 55.84 Mb/s download; 16.15 Mb/s upload

Die 16.15 Mb/s komt bekend voor.


Die 16.15 Mb/s komt bekend voor.

Hi hi :relaxed: Goed uitgerekend.

Even voor mijn zekerheid opgezocht: 1 Mb/s is 1000 kbps.

In het screenshot zeggen ze 300 kbps nodig te hebben. Dat is 0.3 Mb/s. Zelfs 500 kbps is nog onder 1 Mb/s.
Het lijkt erop dat hiervoor “automatisch” alleen de DSL upload 'gekozen’ wordt. Die zal doorgaans met DSL met 4G ondersteuning idd niet meer dan zo'n 0,1 Mb/s zijn.
Dit zal wsl komen doordat je via DSL een vast IP hebt en via 4G niet.


Die 16.15 Mb/s komt bekend voor.

Hi hi :relaxed: Goed uitgerekend.

Even voor mijn zekerheid opgezocht: 1 Mb/s is 1000 kbps.

In het screenshot zeggen ze 300 kbps nodig te hebben. Dat is 0.3 Mb/s. Zelfs 500 kbps is nog onder 1 Mb/s.
Het lijkt erop dat hiervoor “automatisch” alleen de DSL upload 'gekozen’ wordt. Die zal doorgaans met DSL met 4G ondersteuning idd niet meer dan zo'n 0,1 Mb/s zijn.
Dit zal wsl komen doordat je via DSL een vast IP hebt en via 4G niet.

Dit ging wel goed, ten minste het streamen naar Twitch en één snelle test met het examensysteem, met de Huawei router. Dan had ik daar in ieder geval wel eerder iets van gehoord. Ik heb echter het examensysteem niet zodanig uitvoerig getest dat ik kan uitsluiten dat het systeem het vanuit een beveiligingsstandpunt een probleem zou vinden.

 

Dat SIB (hybride DSL+4G) versnelt een aantal zaken niet: geen onbekend UDP verkeer (alleen QUIC/HTTP3) en geen inbound TCP connecties. Die psi screenshot valt vrijwel zeker onder 1 van de niet ondersteunde zaken, mogelijk zelf meerdere.

Vrij voor de hand liggend is dat de universiteit naar jou verbinding legt (inbound connectie) en/of dat dat wellicht ook UDP is (veel audio/video streaming gaat m.b.v. UDP).

speedtest.net gebuikt TCP net als bestandstransfer.

Bij SIB hebt je het vrijwel vaste ip adres van DSL, 4G zit onzichtbaar/transparant ertussen, soort van NAT/proxies aan beide kanten.

 

 


Hoi @Jondar . Welkom op het forum.

Ik lees dat er al het nodige besproken en geanalyseerd is. Ik denk ook dat bij de connectie die je met de universiteit maakt, de verbinding terugvalt op je DSL.  Ik kan deze nog voor je doormeten maar vermoed, net als @PeterG , dat deze niet heel best zal zijn.

@tmoesel heeft de vermoedelijke verklaring.  Mijn gok zou UDP verkeer zijn. Dit is bij sommige VPN verbindingen ook een bekend issue. Helaas is daar niks aan te doen  of de universiteit moet een alternatieve methode hebben.  


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.