Skip to main content

Ik heb een vraag die ik zelf (nog) niet kan oplossen. We hebben op het tennispark een WebEasy server die de ballonhal aanstuurt (temperatuur, luchtdruk en verlichting). Tot afgelopen mei werkte die perfect. Ik kon van thuis uit intikken: 31.zzz.yyy.xx:8081 en kwam daarmee in de applicatie/server. ECHTER heeft KPN het modem vervangen door een Experia V10 (bonded) met firmware die de poort 8081 kennelijk blokkeert. NAT is ingesteld!!! KPN en de leveranvier konden het probleem niet oplossen. 

We kunnen kennelijk geen V12 voor de bonded lijnen gebruiken.

Kan ik om het tennispark en met name deze server te bereiken een VPN-server op het park inrichten?

Normaal gesproken is natuurlijk elke poort geblokkeerd. Om een poort open te maken moet er een poort forwarding ingesteld worden. Dat zal zeker op het oude modem ook gebeurt zijn. Anders kan het nooit gewerkt hebben.

Elke router heeft een NAT. Dat kan niet anders.

Heb je die poortforwarding weer opnieuw ingesteld? Dit moet je zelf doen. KPN gaat dit niet voor je doen. Met het standaard abonnement in ieder geval niet. Misschien wel als je er Service Plus bij neemt.

De leverancier van die server zou die poortforwarding ook wel in kunnen stellen. Maar dat komen ze niet gratis doen. En misschien hebben ze er zelfs tegen betaling geen zin in. Dat zie je tegenwoordig bij veel bedrijven. Werk zat. Personeel tekort. Dus waarom tijd verspillen aan zulk soort klusjes?

Een VPN server kan natuurlijk. Maar dan zou je ook een poort moeten forwarden. Komt op precies hetzelfde neer.

VPN gebruiken is wel veiliger. Dat wel.


KPN blokkeert poort 8081 niet actief in het netwerk dus het zou gewoon moeten kunnen werken. Je geeft aan dat NAT is ingesteld ik neem aan dat je hier port forwarding mee bedoeld.

Zou je hier schermafdrukken willen delen hoe je de port forwarding in de V10 hebt ingesteld?

Welke software versie zit er in je V10?


Ik heb de port forwarding als volgt ingesteld voor de “Blaashal”:

tcp: 8081 (ook tcp/udp) geprobeerd geen verschil

TCP en UDP: 1911

TCP en UDP: 3011

Blaashal zelf: 192.168.1.150

KPN heeft ook nog geprobeerd om DMZ in te stellen voor 192.168.1.150 maar werkt niet.

Op het tennispark zelf werkt alles naar behoren. Maar remote dus niet.

Http of Https maakt ook geen verschil.

Portscan zegt dat alle poorten dicht staan….!!!???? HUH raar

Ik vond net nog iets over DHCP Binding: tevoren een vast ip adres geven! Als ik dat probeer moet ik ook het MAC-adres opgeven. Dat wordt even een bezoekje aan het tennispark.

Port 8081 wordt kennelijk gebruikt voor Sun Proxy Admin Service….

Geprobeerd om 8082 (inloggen thuis) naar 8081 op t-park om te zetten. werkt ook niet.


De oplossing is gevonden…………..het vorige modem Experia V10 had als gateway 192.168.1.1 het nieuwe modem Experia V10 echter 192.168.1.254

Kortom: dit moest natuurlijk ook op de betreffende server ingesteld worden.

Hoe we hiertoe kwamen? De engineer heeft samen met de leverancier zaken uitgezocht. De leverancier heeft uiteindelijk via AnyDesk mijn laptop overgenomen waarmee ik lokaal WEL kon inloggen op de server. Met hun tooling en admin rechten konden zij de ip-adressen bekijken en dus aanpassen.


Reageer